Pagina 3 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 169 worden weergegeven.

Discussie: The Prestige

  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door christo||
    Wellicht is dit iets te ver gezocht, maar toch....:

    [spoiler:d4712fdc40]
    Borden is dus eigenlijk een tweeling. Voordat dit bekend gemaakt wordt, geeft Borden aan Angier het blaadje met "Tesla" erop. Heeft Borden ook gebruik gemaakt van de "kloon-techniek", of is hij daadwerkelijk gewoon een 'normale tweeling'.
    [/spoiler:d4712fdc40]
    Daar zat ik ook aan te denken. Hij moet op een of andere manier aan de naam komen. Ik denk dat je gelijk hebt.
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  2. #52

    Standaard

    The Prestige (Christopher Nolan, 2006)
    Christopher Nolan is hot en met The Prestige bouwt hij verder aan zijn nu al goede reputatie. Gesitueerd in het Victoriaans London ontmoeten we twee jonge magiers in spe. Robert Angier (Hugh Jackman) en Alfred Borden (Christian Bale) zijn beide assistenten van een beroepsgoochelaar. De toch al broze relatie tussen beide ambitieuze assistenten loopt een onherstelbare deuk op als Borden tijdens een onderwatertruc een verkeerde knoop legt waardoor de assistente (de vrouw van Angier) komt te overlijden. Beide mannen gaan en uit elkaar en groeien op tot succesvolle goochelaars waarbij hun onderlinge rivaliteit als rode draad door hun leven loopt. Ze kunnen elkaars succes niet accepteren en wilen continu elkaars trucs leren of elkaars shows saboteren. Als Borden het definitief maakt met zijn ongelooflijke stunt 'The Transported Man' zet Angier alles op alles om samen met zijn ingenieur (Michael Caine) zijn truc te dupliceren. Nolan vertelt het verhaal niet chronologisch, steeds zien we flarden van het heden en het verleden van beide mannen tot aan de ijzingwekkende en spannende climax. De mise-en-scene van de film en het hele goochelaarssfeertje is perfect. De acteurs zijn ook allen top. Al met al een fabuleuze film met een onverwachte climax. Nolan, you did it again! 9/10

    [spoiler:b8120d6cde]Borden is trouwens een tweeling, als hij een kloon was zou zijn kloon ook met missende vingertopjes 'ter wereld komen'. Bovendien verschillen ze als dag en nacht qua karakter. De een valt op de vrouw, de ander op de assistente. Omdat ze steeds van plaats ruilen zegt Borden soms 'vandaag niet' als antwoord op de vraag of hij nog van 'zijn' vrouw houdt. Angier op zijn beurt werkt uiteraard wel met klonen. Elke keer straft hij zichzelf voor de dood van zijn vrouw door zich te laten verdrinkenn terwijl de kloon doorleeft. Je ziet als laatsts shot de verzameling Angiers/Angier in de watertank zweven.[/spoiler:b8120d6cde]
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  3. #53

    Standaard

    [spoiler:261efdcd00]
    Hij zou natuurlijk voor het schiet-incident gekloond kunnen wezen, waardoor hij 'ter wereld komt' met al z'n vingers compleet... Daarnaast is het ook niet duidelijk of z'n karakter aangepast wordt door het klonen.

    Alhoewel het meer logica uitstraalt dat hij gewoon een tweeling is.

    Daarnaast: volgens mij straft Angier zichzelf niet, maar is het gewoon noodzaak dat hij sterft omdat er anders teveel Angiers rond zouden zwerven na zijn gelimiteerd aantal shows.
    [/spoiler:261efdcd00]

  4. #54

    Standaard

    [spoiler:37a768cf2f]tuurlijk is het noodzaak dat Angier sterft, maar de manier waarop is overduidelijk een straf voor zichzelf aangezien hij zichzelf laat sterven op de manier waarop de vrouw die hij niet kon redden stierf.

    nee, Borden is geen kloon. Hij kent Tesla alleen van toen hij zijn apparaat een keer inspecteerde. Anders was Borden niet zo panisch geweest toen 'Fallon' (zijn tweelingbroer) levend begraven lag en zijn show dus zou moeten stoppen. Als hij kon klonen zou hij zichzelf simpelweg opnieuw klonen. Zijn aanwijzing aan Angier met 'Tesla' is in zijn ogen fake, omdat hij heeft gezien dat Tesla niets kan. Zelfde geldt voor beide dagboeken die ook fake zijn en puur zijn bedoeld om de ander om de tuin te leiden/te vernederen
    [/spoiler:37a768cf2f]
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  5. #55

    Standaard

    Maar hoe zat het nou met dat boekje met de geheimen van Borden? Welke rol speelde dat vrouwtje nou precies? Aan welke kant stond ze nu toen ze dat boekje aan Angier gaf? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

    Wel leuk van dat "vandaag hou ik niet van je". Dat had ik nog niet in de smiezen!

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Maar hoe zat het nou met dat boekje met de geheimen van Borden? Welke rol speelde dat vrouwtje nou precies? Aan welke kant stond ze nu toen ze dat boekje aan Angier gaf? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

    Wel leuk van dat "vandaag hou ik niet van je". Dat had ik nog niet in de smiezen!
    het echte dagboek van Borden geeft hij op het einde aan de 'lord' (Angier) die het als ultieme vernedering verscheurt. Dit doet Borden om er voor te zorgen dat zijn dochter goed terecht komt omdat de kinderbescherming/rechtbank het kind bij Fallon zou weghalen. Beide dagboeken die gedurende de film worden gelezen zijn NEP! Ze zijn wel door de personen geschreven, maar bevatten geen informatie die de andere kan gebruiken. Het is meer om de ander te vernederen.

    [spoiler:67ab5bcef8]Olivia werd door Angier (van wie zij hield) naar Borden gestuurd en deze vernedering greep zij aan om Angier aan te pakken door Borden de waarheid te vertellen. Zij begon zelfs van de passionele (niet de rationele) Borden broer te houden en visa versa. Het was dus een actie van Angier die totaal verkeerd uitpakte.[/spoiler:67ab5bcef8]
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  7. #57

    Standaard

    En wanneer kreeg Borden nu het nep-boek van Angier?

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    En wanneer kreeg Borden nu het nep-boek van Angier?
    ga de film een dezer dagen nog een keer kijken met mijn broertjes, dus kom er nog wel op terug :wink:
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    En wanneer kreeg Borden nu het nep-boek van Angier?
    [spoiler:fd90d4369d]Aan het begin in de gevangenis van die medewerker van Lord Calbla (ben z'n naam even kwijt)/Angier.[/spoiler:fd90d4369d]

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen
    [spoiler:fd90d4369d]tuurlijk is het noodzaak dat Angier sterft, maar de manier waarop is overduidelijk een straf voor zichzelf aangezien hij zichzelf laat sterven op de manier waarop de vrouw die hij niet kon redden stierf.[/spoiler:fd90d4369d]
    [spoiler:fd90d4369d]Deed hij dit niet met in het achterhoofd de woorden van Cutter dat als je verdrinkt het feel like going home oid. Ik kan me zo gauw even niet herrinneren wanneer Cutter zei dat dat BS was.[/spoiler:fd90d4369d]

    Zeer goed film trouwens. Dit is wat film voor mij leuk maakt. De kwaliteit straalt er op elk onderdeel vanaf _O_.

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pokalapoketl
    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    En wanneer kreeg Borden nu het nep-boek van Angier?
    [spoiler:a4c2c55e30]Aan het begin in de gevangenis van die medewerker van Lord Calbla (ben z'n naam even kwijt)/Angier.[/spoiler:a4c2c55e30]

    klopt!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen
    [spoiler:a4c2c55e30]tuurlijk is het noodzaak dat Angier sterft, maar de manier waarop is overduidelijk een straf voor zichzelf aangezien hij zichzelf laat sterven op de manier waarop de vrouw die hij niet kon redden stierf.[/spoiler:a4c2c55e30]
    [spoiler:a4c2c55e30]Deed hij dit niet met in het achterhoofd de woorden van Cutter dat als je verdrinkt het feel like going home oid. Ik kan me zo gauw even niet herrinneren wanneer Cutter zei dat dat BS was.[/spoiler:a4c2c55e30]
    mogelijk, maar hij nam het zichzelf uiteraard nog kwalijk dat hij zijn vrouw niet heeft kunnen redden. Cutter ontkracht zijn woorden overigens op het einde als hij de waarheid van de zeeman vertelt
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  11. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen
    mogelijk, maar hij nam het zichzelf uiteraard nog kwalijk dat hij zijn vrouw niet heeft kunnen redden. Cutter ontkracht zijn woorden overigens op het einde als hij de waarheid van de zeeman vertelt
    Dat bedoelde ik maar ik wist niet meer op welk moment dat ook al weer precies was (voor of na zijn laatste act).

  12. #62

    Standaard

    A.s. zondag maar eens gaan bekijken in de bios :wink:
    "The night is darkest just before the dawn. And I promise you, the dawn is coming." - Harvey Dent

  13. #63

    Standaard

    [spoiler:76df5baf90]Ik bedenk me nu ook net dat die klonen van Angier natuurlijk ook een mooie vergelijking is met die kanaries in het begin. De ene moet sterven zodat de ander de prestige kan worden. Angier heeft nu echt zijn handen vuil gemaakt.[/spoiler:76df5baf90]

  14. #64

    Standaard

    Erg goede film, veel subtiele hints die je pas naar meerdere kijkbeurten allemaal heb gezien.

    Hier mijn visie op het geheel:

    [spoiler:29e653464d]Het viel me na ongeveer de helft van de film op dat de assistent van Borden bijna nooit in beeld kwam, althan niet goed in beeld met een duidelijk herkenbaar gezicht. Ik had echter nog niet door dat het een tweelingbroer was. De vraag die me dan rest is: Waarom laat de ene broer de andere ter dood veroordelen? Is de ene bereid om te sterven zodat de andere vrijuit gaat?

    Wat ik persoonlijk een klein minpuntje vond ik dat er in de film toch een aspect is wat in real life (nog) niet zou kunnen, namelijk het klonen. Dit komt de entertainmentwaarde va nde film natuurlijk wel ten goede, maar het is het enige aspect dat écht niet zou kunnen. Als daar een andere oplossing voor was gevonden was de film imho nog beter geweest. Alles had dan bij wijze van spreke ook in het echt plaats kunnen vinden.

    Wat ik me trouwens nog afvroeg is of Angier echt elke keer verdrinkt tijdens de prestige, of dat het de kloon is. Of dat er een 50/50 kans is. In de bank met water zien we hem vechten voor zijn leven, is dat het overlevingsinstinct van Angier of is dat de kloon die niet weet waar hij terecht is gekomen? We zullen het nooit weten denk ik.

    Tot slot vroeg ik me nog af hoe de rivaliteit is ontstaan. Ok, Angier's vrouw sterft, maar heeft Borden dat wel gedaan? Dat wordt niet expliciet in beeld gebracht. Hij legt een andere knoop volgensmij, maar waarom is er dan geen manier ingebouwd om de kist van buitenaf te openen? Is daar simpelweg niet aan gedacht? En als Borden werkelijk Angiers vrouw opzettelijk heeft vermoord, waarom dan in hemelsnaam?[/spoiler:29e653464d]
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pokalapoketl
    [spoiler:1fe94aa827]Ik bedenk me nu ook net dat die klonen van Angier natuurlijk ook een mooie vergelijking is met die kanaries in het begin. De ene moet sterven zodat de ander de prestige kan worden. Angier heeft nu echt zijn handen vuil gemaakt.[/spoiler:1fe94aa827]
    dat met zijn handen vuil maken, wordt toch ook letterlijk gezegd? Maar je analogie met de kanarie snijdt hout! Goed gevonden!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  16. #66

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen

    [spoiler:b23343896d]... Angier op zijn beurt werkt uiteraard wel met klonen. Elke keer straft hij zichzelf voor de dood van zijn vrouw door zich te laten verdrinkenn terwijl de kloon doorleeft. Je ziet als laatsts shot de verzameling Angiers/Angier in de watertank zweven.[/spoiler:b23343896d]
    Deze verklaring had ik nog niet gelezen, maar gedurende de hele film is er toch niets dat daar op wijst? Integendeel zelfs. [spoiler:b23343896d]Volgens mij laat Angier z'n cloon steeds verdrinken, niet zichzelf.[/spoiler:b23343896d]

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Esteban
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen

    [spoiler:f5a38a5014]... Angier op zijn beurt werkt uiteraard wel met klonen. Elke keer straft hij zichzelf voor de dood van zijn vrouw door zich te laten verdrinkenn terwijl de kloon doorleeft. Je ziet als laatsts shot de verzameling Angiers/Angier in de watertank zweven.[/spoiler:f5a38a5014]
    Deze verklaring had ik nog niet gelezen, maar gedurende de hele film is er toch niets dat daar op wijst? Integendeel zelfs. [spoiler:f5a38a5014]Volgens mij laat Angier z'n cloon steeds verdrinken, niet zichzelf.[/spoiler:f5a38a5014]
    [spoiler:f5a38a5014]Dat weet ik niet, het is immers Angier zelf die in de machine stapt en dus door het leuk valt. Toen hij de machine aan het testen was, zag je dat de kloon buiten de machine verschijnt en de 'echte' in de machine blijft. Conclusie zou dan dus zijn dat Angiers iedere keer zelf verdrinkt en dat zijn kloon leeft. Het is immers een kloonmachine, geen teleportmachine. Je zou je dan nog af kunnen vragen hoe het zit met het bewustzijn, herinneringen en karakter, maar dat wordt alleen maar gissen.[/spoiler:f5a38a5014]
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen
    Citaat Oorspronkelijk gepost door pokalapoketl
    [spoiler:bb57214023]Ik bedenk me nu ook net dat die klonen van Angier natuurlijk ook een mooie vergelijking is met die kanaries in het begin. De ene moet sterven zodat de ander de prestige kan worden. Angier heeft nu echt zijn handen vuil gemaakt.[/spoiler:bb57214023]
    dat met zijn handen vuil maken, wordt toch ook letterlijk gezegd? Maar je analogie met de kanarie snijdt hout! Goed gevonden!
    [spoiler:bb57214023]Volgens mij zei Borden dat nadat hij Fallon had ontvoerd op die begraafplaats.[/spoiler:bb57214023] Ik zal het later nog wel even kijken want ik heb nog even de DVD gedownload (*foei!*) er zijn nog een aantal dingen die ik in alle rust wil bekijken .

    [spoiler:bb57214023]De echte Angier is sowieso dood. Bij het testen werd degene buiten de machine neergeschoten en tijdens de acts sterft degene in de machine. Het origineel is er dus zeker niet meer.[/spoiler:bb57214023]

  19. #69

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pokalapoketl
    [spoiler:428c0bac21]Volgens mij zei Borden dat nadat hij Fallon had ontvoerd op die begraafplaats.[/spoiler:428c0bac21] Ik zal het later nog wel even kijken want ik heb nog even de DVD gedownload (*foei!*) er zijn nog een aantal dingen die ik in alle rust wil bekijken .

    [spoiler:428c0bac21]De echte Angier is sowieso dood. Bij het testen werd degene buiten de machine neergeschoten en tijdens de acts sterft degene in de machine. Het origineel is er dus zeker niet meer.[/spoiler:428c0bac21]
    exact.

    De film is tevens een fantasy, dus het hele kloonaspect moeten we gewoon accepteren :wink:
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  20. #70

    Standaard

    Net gekeken en ga er niet al teveel woorden aan vuil maken. Het meeste is hier toch al gezegd. Briljante film, weer een topper van Nolan. Wat een verhaal. Verplichte DVD aanschaf dit. Moet je gezien hebben 8)
    Five-Star Trader (778+) | Gold Trader (156+) | eBay (ex-lid) (191+)

  21. #71

    Standaard

    Topfilm, Bale is onderhand wel m'n favoriete acteur, zeker na The Machinist. De rest van de cast mag er ook wezen trouwens.

  22. #72

  23. #73

    Standaard

    Dit is de eerste keer dat ik een film zo snel nog een keer bekijk (en ook nog eens in de bioscoop). Het verhaal leent zicht er ook perfect voor, nu de gebeurtenissen aan het einde van de film al bekend waren zie je pas echt hoe goed de film in elkaar steekt. Wederom een meesterwerk van Nolan! 9.0/10

  24. #74

    Standaard

    Ik heb een aantal dingen niet meteen door gehad, maar wat mij nou juist *wel* duidelijk was dat na elke truuk [spoiler:648e918e18]de kloon Angier doorleeft en de Angier die in de machine is gaan staan het loodje legt. Al eerder gezegd: de kloon komt "ergens" terecht en het orgineel verdwijnt [/spoiler:648e918e18]door het luikje naar beneden.

  25. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Ik heb een aantal dingen niet meteen door gehad, maar wat mij nou juist *wel* duidelijk was dat na elke truuk [spoiler:56693b2dab]de kloon Angier doorleeft en de Angier die in de machine is gaan staan het loodje legt. Al eerder gezegd: de kloon komt "ergens" terecht en het orgineel verdwijnt [/spoiler:56693b2dab]door het luikje naar beneden.
    Nee, [spoiler:56693b2dab]Angier uit de machine gaat niet dood. Hij moet zijn kloon steeds vermoorden. Hij gaat levend door het luikje naar beneden en verdrinkt dan pas in de tank met water. Ook toen hij de machine teste leefde hij nog toen verderop in de kamer zijn kloon te voorschijn kwam. Deze schoot hij toen neer. Zelfde geld voor de hoeden. Zijn hoed verdween niet waardoor het net was of er niets met de hoed gebeurde. Uiteindelijk bleek hij keer op keer gekloond te zijn.[/spoiler:56693b2dab]

Pagina 3 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •