Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 28 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Plaatsing center speaker

    Ik vroeg mij af waar iedereen zijn centerspeaker heeft staan.

    Boven op de T.V. of onder de T.V..

    Of moet hij op een bepaalde hoogte staan ??

    Groeten Anton

  2. #2

    Standaard

    zolang de center maar dicht bij de tv in de buurt staat is het goed.... het liefst op oorhoogte, dus uiteindelijk vaak boven de TV.

    Groet Bjorn

  3. #3

    Standaard

    Ik heb hem ook boven de TV, eerst achter de front speakers, maar nu iets voor de front (vrijwel op gelijke hoogte), omdat dit eerst beter verstaanbare dialogen gaf
    Ash nazg durbatuluk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakataluk, agh burzum-ishi krimpatul

  4. #4

    Standaard

    Waar je op kan letten zorgen is dat de hogetonen speakers op één (horizontale) hoogte lijn liggen.
    Wat ook weleens gezegd wordt is dat je de center iets naar achter moet zetten (niet vanwege tijdsverschillen), dat dan de dialoog dieper uit het beeld komt. Ik heb dit nog nooit geprobeerd, dus of het echt mooier is weet ik niet

    Maar ikzelf heb hem gewoon boven de tv staan, op gelijke hoogte van de tweeters van m'n fronts.

  5. #5

    Standaard center speaker bij prjector

    Momenteel ben ik in het bezit van een BB, maar zit rond te kijken voor een projector. Nu vroeg ik me af waar dan de center speaker komt te staan.

    Iemand ????

    Vincent

  6. #6

    Standaard

    Als het een groot scherm is zou ik hem eronder en iets ervoor zetten Er zijn speciale stands voor centerspeakers, dan ligt de center zo'n 40cm. boven de vloer. Zo een zou je kunnen gaan gebruiken.
    Ook dit is weer zo'n onderwerp wat volgens mij niet echt is te beschrijven door twee regeltjes, experimenten leveren toch altijd het beste resultaat op.

  7. #7

    Standaard

    Belangrijk is dat de dialoog van de center als het ware echt van het beeld straalt (alsof het echt uit de mond komt). Je kunt ook een bepaalde helling aan de center geven om dit te bevorderen. Dus wanneer de speaker aan de onderkant van het beeld zit dan iets naar boven laten stralen en andersom.

  8. #8

    Standaard plaatsing

    Ik zou de Centerspeaker op oorhoogte plaatsen zodat als je zit de tweeter op oorhoogte staan.
    Bij projectie zou ik hem aan de onderkant van het scherm bevestiggen tegen de muur met twee beugeltjes en een plank. (praxis)
    Je zou het ook met een standaard kunnen proberen maar je bent dan meestal meer geld kwijt en hij staat dan dus voor je t.v. want die zal je ook wel in het midden hebben staan.
    Je kan ook kiezen voor speciale projectie schermen waar je je center speaker achter het scherm plaatst.
    Maar dan ben je al wel weer wat duurder uit.
    Het is eigelijk zoals de rest zegt even uitvogelen en proberen!!!

    veel succes:


    Martin Senders

  9. #9

    Standaard

    Hoi,

    Er wordt geredeneerd over spikes/tegels/etc. voor de fronts, maar vaak wordt de plaatsing van de center ondergesteld. Een center op een TV plaatsen, komt de klank vaak niet echt ten goede. Zo'n 'halfholle plastickast' () is nou eenmaal niet echt een ideale speakerstand. Als je er plek voor hebt, een stand plaatsen of anders een STEVIGE plank met goede bevestiging.
    Ik ga denk ik voor een zelfgemaakte stand. Ben nog bezig met een ontwerp....

    In principe zou je centerspeaker op oorhoogte moeten staan, maar je kan hem ook lager plaatsen en dan kantelen, zodat het geluid alsnog van de goede hoogte 'lijkt' te komen.

    Roland

  10. #10

    Standaard

    Mijn center staat op 1 lijn (zowel in hoogte als in diepte) met de front speakers. Als ik op de bank zit precies op oorhoogte...dit zou volgens zeggen de meest optimale opstelling zijn maar ik weet niet of ik verschil zou horen met een andere opstelling want ze hebben vanaf het begin zo gestaan.
    Panic, chaos & disorder...my work here is done!

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roland1
    Hoi,

    Er wordt geredeneerd over spikes/tegels/etc. voor de fronts, maar vaak wordt de plaatsing van de center ondergesteld. Een center op een TV plaatsen, komt de klank vaak niet echt ten goede. Zo'n 'halfholle plastickast' () is nou eenmaal niet echt een ideale speakerstand. Als je er plek voor hebt, een stand plaatsen of anders een STEVIGE plank met goede bevestiging.
    Ik ga denk ik voor een zelfgemaakte stand. Ben nog bezig met een ontwerp....
    Roland
    Spijker op zijn kop!

    De center op een tv zetten geeft een waardeloos geluid.
    Stukken beter is een plank aan de muur boven de tv waarop
    de center staat.
    Als het mogelijk is dan de center speaker in lijn te krijgen met
    de tweeters uit de hoofdspeakers is helemaal ideaal. Dit kan
    je proberen door de center voorover te laten kantelen.
    Mijn center heeft verstelbare voetjes die dit mogelijk maken.
    resultaat is meteen waarneembaar

  12. #12

    Standaard

    Indien de centerspeaker aan de tv-behuzing wordt gekoppelt (bv met spikes) dan heeft de holle plastic behuizing inderdaad een negatieve invloed op het geluid. Echter naast koppelen heb je ook nog de mogelijkheid tot ontkoppelen (bv rubber voetjes). Op deze manier voorkom je de afgifte van trillingen aan de plastic behuizing waardoor van enige invloed nauwelijks meer sprake is.

  13. #13

    Standaard

    Hey Patrick,

    Kun je die rubberen voetjes gewoon zelf maken of ergens kopen? Ik heb m'n center op m'n tv (helaas geen andere mogelijkheid) en dit geeft soms vervelende resonanties, vooral bij hard film kijken

    Groeten

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Indien de centerspeaker aan de tv-behuzing wordt gekoppelt (bv met spikes) dan heeft de holle plastic behuizing inderdaad een negatieve invloed op het geluid. Echter naast koppelen heb je ook nog de mogelijkheid tot ontkoppelen (bv rubber voetjes). Op deze manier voorkom je de afgifte van trillingen aan de plastic behuizing waardoor van enige invloed nauwelijks meer sprake is.
    Ben ik het niet mee eens!
    Ik had mijn center eerst ook op de tv staan.
    De center is ook voorzien van rubber voetjes.
    Echt wel dat het geluid veel mooier is geworden nu de center
    niet meer op de tv staat.

    probeer en hoor het resultaat!

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raskel
    Hey Patrick,

    Kun je die rubberen voetjes gewoon zelf maken of ergens kopen? Ik heb m'n center op m'n tv (helaas geen andere mogelijkheid) en dit geeft soms vervelende resonanties, vooral bij hard film kijken

    Groeten
    Bij mij zaten er van die rubber voetjes meegeleverd maar ik denk dat je deze best bij een bouwmarkt los kunt kopen. Hebben ze geen voetjes dan zou je het ook met rubberen strips kunnen proberen (zorg dan wel dat ze een redelijke dikte hebben)

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott


    Ben ik het niet mee eens!
    Ik had mijn center eerst ook op de tv staan.
    De center is ook voorzien van rubber voetjes.
    Echt wel dat het geluid veel mooier is geworden nu de center
    niet meer op de tv staat.

    probeer en hoor het resultaat!
    Stelling was dat door het plaatsen van rubber voetjes de center-speaker ontkoppelt wordt van de tv en dat daardoor de plastic behuizing nauwelijks tot niet van invloed is op het geluid (tov het gebruik van spikes). Hierbij veranderen we dus slechts een factor die van invloed kan zijn op het geluid en die voor bijna iedereen een vergelijkbaar resultaat zal opleveren. Uiteraard kan het fysiek verplaatsen van de center-speaker ook een positieve bijdrage hebben aan het geluid echter dit is een dusdanige variabele factor (iedere opstelling is anders, elke huiskamer is anders, elk muurtje is anders) dat niet voor iedereen een vergelijkbaar resultaat zal opleveren.

    Kortom er zijn meerdere oplossingen (en soms ook een combinatie van) voor hetzelfde probleem. Experimenteren zal voor iedereen apart uiteindelijk de juiste oplossing bieden.

  17. #17

    Standaard

    Volgens mij hebben jullie beide wel gelijk, alleen gaat scott verder met het ontkoppelen waardoor zijn oplossing waarschijnlijk een beter resultaat oplevert.

    Dat met die rubberen pootjes helpt inderdaad wel, maar niet zo goed als volledig ontkoppelen (allebei wel goed doen , want uitvoering is net zo belangrijk als concept!)

  18. #18

    Standaard

    Als je nou alle drie de speakers naar achteren brengt zodat je de centerspeaker op een plank achter (boven) de tv maakt zou dat werken.

    Als je een plank maakt kan deze niet al te diep zijn i.v.m. het bevestigen van de plank, je krijgt een hefboom effect.
    There's always a bigger fish

    Mijn DVD's

  19. #19

    Standaard

    ik heb gewoon zelf een (stevig) tv meubel gemaakt waar hij mooi onder de tv kan.. beetje omhoog richten en klaar..

  20. #20

    Standaard

    Mischien in plaats van een plank een glasplaat.
    Volgens mij is de dichtheid van glas gunstiger dan
    een gewone plank. (MDF zou ook kunnen, maar dan
    wordt de bevestiging vanwege het gewicht een probleem)

    En plaatsing van de center verder naar achter dan de
    hoofdluidsprekers hoeft volgens mij geen probleem te
    zijn. Mijn versterker vraagt in de instelmenu's om de
    afstand van iedere speaker afzonderlijk.
    Volgens mij is het timing probleem dan opgelost.

    Iemand een andere mening?

  21. #21

    Standaard

    Ik heb hem zelf onder de tv liggen op de plaats waar normaliter de video hoort te zitten, zo ligt ie bijna op dezelfde hoogte als de tweeters van de fronts.
    Volgens de handleiding hoort de centerspeaker iets voor de fronts geplaatst te worden maar ik denk dat als je dit op je versterker kan compenseren het dan niet zoveel uitmaakt.
    "I think it's trying to communicate" - Cpt. J.L. Picard - USS Enterprise

    Click here to visit the Blackthorn Homepage

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rsint
    Volgens de handleiding hoort de centerspeaker iets voor de fronts geplaatst te worden.
    Naar mijn weten dienen alle speakers bij een dd opstelling op gelijke afstand van de luisterplek te staan. Voor de center betekend dat vaak dat deze iets achter de fronts moet liggen/staan. Met de versterker kun je inderdaad de juiste vertragingen aan elke speaker toekennen indien de optimale opstelling niet mogelijk is.

  23. #23
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    mijn center staat nu inderdaad ook op de tv
    dit is echter niet echt gunstig dus dit ga ik veranderen
    word nu waarschijnlijk een mooi iets aan de muur waarop deze center zijn plaats gaat krijgen
    ook ga ik dan maar gelijk het koppel/ontkoppel principe toepassen,hoe weet ik nog niet echt want het moet er ook mooi uitzien
    maar na aanleiding van deze thread ben ik er dus weer over aan het nadenken echter zijn er binnen niet al te lange termijn nieuwe speakers,dus ook center,op komst
    waarschijnlijk beter dus om te wachten tot ik de maten van de nieuwe center heb(en welke)

  24. #24

    Standaard

    had mijn center ook op de tv.
    we vonden het echter geen fraai gezicht.
    ga maar weer nieuw meubel maken.
    center komt dan in het meubel onder de tv.
    probleem is dan echter dat de center niet meer "vrij" staat,
    maar omsloten wordt door hout.
    Is dit echt een probleem denken julllie?

    groet
    Sjoerd

  25. #25

    Standaard Geluid van je TV uitzetten

    Is het waar dat je ook beter het geluid van je TV uit kunt zetten omdat de stem geluid dat uit je tv komt niet gelijk met de center speaker loopt waardoor een soort echo effect kan ontstaan??

    gr cam

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •