Bekijk uitslag poll: Wat is je favoriete film van Akira Kurosawa?

Stemmers
68. Je mag niet stemmen in deze poll
  • Madadayo (1993)

    0 0%
  • Hachi-gatsu no kyôshikyoku / Rhapsody in August (1991)

    0 0%
  • Yume / Dreams (1990)

    2 2,94%
  • Ran (1985)

    6 8,82%
  • Kagemusha (1980)

    1 1,47%
  • Dersu Uzala (1975)

    0 0%
  • Akahige / Red Beard (1965)

    0 0%
  • Tengoku to jigoku / High and Low (1963)

    3 4,41%
  • Tsubaki Sanjûrô / Sanjuro (1962)

    0 0%
  • Yojimbo (1961)

    4 5,88%
  • Warui yatsu hodo yoku nemuru (1960)

    0 0%
  • Kakushi toride no san akunin / The Hidden Fortress (1958)

    5 7,35%
  • Donzoko / The Lower Depths (1957)

    0 0%
  • Kumonosu jô / Throne of Blood (1957)

    2 2,94%
  • Shichinin no samurai / The Seven Samurai (1954)

    34 50,00%
  • Ikiru (1952)

    4 5,88%
  • Rashômon (1950)

    7 10,29%
  • Nora inu / Stray Dog (1949)

    0 0%
  • Yoidore tenshi / Drunken Angel (1948)

    0 0%
  • Anders...

    0 0%
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 51 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Wat is je favoriete film van Akira Kurosawa?

    Nou? :wink:

    Mijn keuze valt op The Hidden Fortress: een van de meest toegankelijke maar ook misschien wel een van de meest meeslepende films die hij maakte. Qua drama gaat deze film lang niet diep als de meeste van Kurosawa's films maar hij bevat toch iedere keer dat ik hem bekijk weer interessante details.

    Ran, die ik nog niet zo lang in mijn bezit heb, stijgt trouwens snel op m'n persoonlijke lijstje. Een ERG indrukwekkende film.

    Oh ja: het lijstje is een beetje samengesteld aan de hand van de IMDB-scores. Er zullen wel een paar klassiekers buiten de boot gevallen zijn vrees ik.

  2. #2
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Ik heb gekozen voor Rashomon, hoewel mijn favoriete scene uit Seven Samurai komt. De eindscene in de regen is werkelijk schitterend en waanzinnig mooi in beeld gebracht door Kurosawa. Het is ook nog één van de weinige actiefilms waar de verschillende personages met de nodige diepte worden neergezet. Wat mij echter deed overhalen om toch voor Rashomon te kiezen was de thematiek van waarheid en de complexe, maar mooie structuur. Natuurlijk blijft het moeilijk kiezen bij Kurosawa door het grote aantal kwalitatieve films die de man maakte.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  3. #3
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Ik ken die man helemaal niet EN ik ken geen 1 film uit de lijst haha

    Heb alleen wel eens van Yojimbo gehoord geloof ik.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc Trip
    Ik ken die man helemaal niet EN ik ken geen 1 film uit de lijst haha
    Ik weet niet of je daar trots op moet zijn hoor.

    - The Seven Samurai wordt de best gewaardeerde actie/avonturen-film allertijden genoemd (in die categorie staat ie op IMDB op nummer 2 btw).
    - Star Wars is een vrijwel 1-op-1 copie van The Hidden Fortress: zonder die film hadden Star Wars vermoedelijk nooit kunnen bestaan.
    - Zo'n beetje iedere regisseur met verstand van film zal je de naam van Kurosawa geven als je hem vraagt naar zijn favo regisseur. En dat gaat echt van Martin Scorsese tot aan Quentin Tarantino.

  5. #5

    Standaard

    High & Low, Meesterlijke misdaad vertelling

  6. #6

    Standaard

    Mijn volgorde:

    Hidden Fortress
    Seven Samurai
    High and Low
    Rashomon
    Throne of blood
    Yojimbo
    Sanjuro
    Drunken Angel
    Ikiru
    Stray Dog

    Ach eigenlijk kan ik ook niet goed kiezen.....Al deze films zijn gewoon meesterlijk!!! Vandaag ga ik Dodes'ka-den kijken en deze vakantie verder nog Bad Sleep Well, Rhapsody in August, Kagemusha en Ran. Vind Kurosawa na Kubrick echt één van de betere Regisseurs aller tijden!
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  7. #7
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc Trip
    Ik ken die man helemaal niet EN ik ken geen 1 film uit de lijst haha
    Ik weet niet of je daar trots op moet zijn hoor.

    - The Seven Samurai wordt de best gewaardeerde actie/avonturen-film allertijden genoemd (in die categorie staat ie op IMDB op nummer 2 btw).
    - Star Wars is een vrijwel 1-op-1 copie van The Hidden Fortress: zonder die film hadden Star Wars vermoedelijk nooit kunnen bestaan.
    - Zo'n beetje iedere regisseur met verstand van film zal je de naam van Kurosawa geven als je hem vraagt naar zijn favo regisseur. En dat gaat echt van Martin Scorsese tot aan Quentin Tarantino.
    Ja goed, dat anderen hem goed vinden maakt het per definitie niet meteen goed in mijn ogen. Maar als ik een keer de kans krijg zal ik wel eens een aantal films uit de lijst willen zien. Er worden ook zoveel films gemaakt, kunt de helft niet zien

    8)

  8. #8

    Standaard

    Moeilijk topic Richard

    als ik met een mes (of samoerai zwaard :wink: ) op mijn keel zou moeten kiezen, dan ga ik voor:

    - rashomon (zo innovatief voor die tijd)
    - hidden fortress (heerlijk luchtig, beetje on-kurosawaraans)
    - ikiru (een brok emotie, ook niet je standaard Kurosawa)
    - seven samurai (lijkt me duidelijk, wel aan de lange kant)
    - throne of blood (meesterlijke Shakespeare adaptatie)
    - yojimbo (we zien waar Leone de mosterd haalt)
    - stray dog (oude Kurosawa, typische noir film)

    dit is mijn lijstje voor nu, ik verwacht nog veel van Kagemusha en Ran. Die gaan snel in de speler!

    gr Coen
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  9. #9

    Standaard

    Ik heb nog maar een film of 6 van hem gezien. Maar mijn favoriet is Yojimbo, ik heb Mifune nog nooit zo goed gezien en de cinematografie is werkelijk magistraal.

  10. #10

    Standaard

    Heb van dit rijtje nog geen 1 gezien
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  11. #11

    Standaard

    Kagemusha bij mij op de eerste plaats

    op de tweede plaats Seven Samurai, Ran en The Trone of Blood

    en dan weet ik het niet meer zo goed, ik moet toch nog een aantal van z'n films zien.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather
    Heb van dit rijtje nog geen 1 gezien
    Dan heb je nog vele meesterwerken te gaan. Kurosawa is zo'n beetje de grondlegger van vrijwel alle fantastische films die in de jaren 70 gemaakt werden. Niet voor niets noemen, Spielberg, Scorsese, Lucas, Coppola hem als een van hun grote inspiraties.

    Ik ga zelf voor High & Low met heel veel titels daar vlak achter.

  13. #13

    Standaard

    Ik heb trouwens nog maar weinig Kurosawa gezien besef ik nu. De enige titels die ik ken (en ook op dvd bezit) zijn The Seven Samurai, Throne of Blood, The Hidden Fortress en Ran. Oh ja: Dreams heb ik nog wel een keer op video gezien lang geleden. Maar toch is dat nog niet veel. De uitbreiding van het aantal Kurosawa-films in mijn collectie staat hoog op mijn agenda.

    En ik moet ook nog eens leren om The seven samurai te waarderen. Ik vind het einde absoluut geweldig maar de hoofdmoot van de film heeft me nog niet kunnen bekoren. Ik weet dat het een geweldige film is, maar op de een-of-andere manier is het me nog niet gelukt om er goed in te duiken.

  14. #14

    Standaard

    Ik heb gekozen voor The Seven Samurai. Ook ik heb nog weinig van Kurosawa gezien (behalve SS alleen nog Rashomon).

    Ik kijk wel eens af en toe naar DVD's van Kurosawa in de winkel en op internet, maar ik vind ze op dit moment nog te duur. Daar zal naar verloop van tijd natuurlijk wel verandering in komen en dan ga ik er zeker nog meer kijken!

  15. #15

    Standaard

    Ik heb alleen 'The Seven Samurai' en 'Ran' gezien, 7 Samurai vond ik een geweldige film en van Ran kan ik me nauwelijks nog iets herinneren, ondanks dat ik deze slechts een paar maanden geleden gezien heb. Is geen goed teken als het gaat om de waardering voor deze film geloof ik

  16. #16

    Standaard

    Top 3:

    Hidden Fortress
    High And Low
    Throne Of Blood
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  17. #17

    Standaard

    Voor wie nog goede kwaliteit Kurosawa DVD's zoekt voor een lage prijs, bij DVDeast.com is er momenteel een groot aantal te verkrijgen voor (omgerekend) €05,56 per stuk.

    Seven Samurai
    Ikiru
    Hidden Fortress
    Sanjuro
    Yojimbo
    High and Low
    Bad Sleep Well
    Dodes' Kaden
    Lower Depths
    Record of a Living Being
    Red Beard
    Sanshiro Sugata
    Stray Dog
    They Who Step on Tiger's Tail
    Throne of Blood
    etc.

    Voor nadere info over kortingscodes en mijn ervaring met deze shop, zie: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=36892

  18. #18

    Standaard

    Seven Samurai heb ik in bestelling staan, dus daar ben ik wel erg benieuwd naar.
    Mijn DVD collectie!
    Heb je iets van Ghibli's te koop, PM me dan! Ik heb wellicht interesse!

  19. #19

    Standaard

    Ik bekeek vanavond Seven Samurai voor het eerst in een enkele kijksessie en nu begint EINDELIJK langzaam het muntje te vallen m.b.t. de kwaliteit van deze film. De personages waren nu veel beter onderscheidbaar voor me en ik begrijp nu ook dat deze film o.a. ook iets zegt over het Japan van de tijd waarin de film gemaakt is. D'r zit echt veel meer in de film als wat ik er de voorgaande keren uit wist te halen.

    The Hidden Fortress is nog steeds m'n favoriet maar mijn interesse voor Kurosawa's andere films is nu weer wat verder aangewakkerd.

  20. #20

    Standaard

    Ik heb op dit moment de criterions van:

    Seven Samurai
    Yojimbo
    Ikiru
    Throne Of Blood
    Rashamon
    Red Beard
    The Hidden Forest
    Kagemusha

    En heb ook nog de R1 van RAN.

    Mijn favoriete film uit dit rijtje is Seven Samurai.
    Ik vind het gewoon een geweldige film.
    Alles klopt in deze film, het verhaal, de karakters, de sfeer etc.
    Moet Kagemusha overigens nog kijken, deze heb ik deze week binnen gekregen.

    Hopelijk dat dit jaar ook nog de Criterion van RAN gereleased wordt want de versie die ik nu heb is niet echt om over naar huis te schrijven.

    Tevens schijnt er een 2 Disc versie van Seven Samurai te komen van Criterion, weet echter niet hoe lang we hier nog op moeten wachten.
    Hoop wel dat ze het beeld nog iets beter kunnen opknappen dan.
    When I was your age, they would say you could become cops or criminals. What I'm saying is this: When you're facing a loaded gun, what's the difference?
    - Frank Costello (The Departed)

    Mijn Collectie

  21. #21

    Standaard

    The Seven Samurai is echt mijn favoriete film. Deze film kun je keer op keer opnieuw bekijken en telkens ontdek je weer nieuwe elementen. Andere toppers van mij zijn Rashomon, The Hidden Fortress en Ran.
    Remember the posters that said "Today is the first day of the rest of your life"? Well, that's true of every day but one - the day you die.
    (American beauty)

    Mijn Collectie

  22. #22

    Standaard

    Erg moeilijk. Ik zit nu nog te twijfelen tussen Ikiru, Seven Samurai en Ran...

  23. #23

    Standaard

    Dit is echt zo moeilijk. Kurosawa is samen met Hitchcock echt mijn favoriete regisseur en hoewel ik van Hitchcock nog best wat 'tegenvallende' films heb gezien heb ik dat eigenlijk nog niet bij Kurosawa, alleen Ran misschien.
    Zijn films zijn ook zo divers dat het moeilijk vergelijken is. Maar vooruit, maar eens wat proberen:

    1. Tengoku to jigoku / High and Low (1963)
    2. Kumonosu jô / Throne of Blood (1957)
    3. Kakushi toride no san akunin / The Hidden Fortress (1958)
    4. Shichinin no samurai / The Seven Samurai (1954)
    5. Ikiru (1952)
    6. Rashômon (1950)
    7. Yoidore tenshi / Drunken Angel (1948)
    8. Nora inu / Stray Dog (1949)
    9. Yojimbo (1961)
    10. Tsubaki Sanjûrô / Sanjuro (1962)
    11. Ran (1985)

    Hmmm, ben echt totaal niet tevreden met dit lijstje. Ikiru vind ik een van de meest aangrijpende films ooit, en dan toch op 5?!?!?! Fuck zeg, nouja, weet je wat nummers 1 t/m 5 delen de eerste plaats
    The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

  24. #24

    Standaard

    Heb er nog een boel te gaan, maar vind ze tot nu toe bijna allemaal even briljant: Stray Dog, Rashomon, Seven Samurai, Throne Of Blood, Hidden Fortress, Yojimbo en Sanjuro.

    Ik kan dus nog niet kiezen.

    Trouwens, de Engelse titel van Warui yatsu hodo yoku nemuru (1960) is The Bad Sleep Well. Hij is onder die titel ook in Nederland op DVD uitgekomen.
    [mijn collectie]
    You watched it, you can't unwatch it!

  25. #25
    Senior Member
    Registratie datum
    Aug 2005
    Woonplaats
    Heusden-Zolder, Limburg (BE)

    Standaard

    heb enkel seven samurai gezien, maar ik wil zeker ook nog andere films van hem zien... vond seven samurai zeer goed

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •