De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.

Discussie: Waarom een sub?

  1. #1

    Standaard Waarom een sub?

    Mensen,

    Al tijden koester ik de wens om mijn HT uit te breiden (ik koop onderdeel voor onderdeel) met een sub. Maar sinds ik mijn vriendin ervan moet overtuigen, kom ik er achter dat het vrij moeilijk is om haar te overtuigen dat het een goede uitbreiding is. Zelf zit ik nu ook met een aantal twijfels. Hier mijn punten:

    Positief:
    1. Signalen zijn 5.1, 4.1 e.d. Zonder subwoofer krijg je dus niet het geluid zoals het bedoeld is.
    2. Een goede sub geeft een warmere bas.

    Negatief (nou ja, tegen argumenten):
    1. 't Is duur (ik wil wel een sub die ook een mooie bas geeft bij muziek)
    2. De overige speakers zijn volwaardige zuilen met een flinke bas. Waarom dan nog meer bas?

    Kan iemand mij goed uitleggen waarom ik een sub zou moeten hebben? En graag iets meer uitleg dan "het klinkt mooi". Ik wil graag weten wat het verschil zou zijn tussen bastonen uit m'n zuilen of een uitbreiding met een sub.

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard

    Herjan ik zie je probleem....

    Kijk eens op www.hifi.nl voor de recensie van de JM lab sub... Daar staan hele goede argumenten...

    Tevens heb ik afgelopen zaterdag geluisterd naar de Boston PV600.. Schitterend subje... mooie bijzettafel ook en ook mooi in stereo-weergave.. Kosten bij www.mediacheckpoint.de 866 gulden. (terwijl deze normaal 800 euro kost!)

    Groet Bjorn

  3. #3

    Standaard

    Tja... moeilijk om iemand te overtuigen lijkt mij.
    Zeker als het nut niet wordt ingezien.

    Je kunt dan alleen met bewijzen komen.
    Dat is niet zo moeilijk als je een gelijkwaardige set gaat luisteren met een subwoofer.

    Zelf heb ik een opstelling met volwaardige speakers. Daarom kan ik je vertellen dat een subwoofer wel degelijk verschil uit maakt.
    Het dient inderdaad een goede te zijn, die gelijkwaardig is aan de set die je hebt.

    Als er geen sub is aangesloten wordt het geluid van dat .1 kanaal als het door de versterker goed wordt weergegeven over de andere luidsprekers (front) verdeeld.

    Overigens ben ik het niet eens met jou positief warm klinken van een subwoofer. Deze klinkt juist strak en droog!

  4. #4
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Bij een subwoofer wordt het lage geluid gescheiden van je andere
    speakers, dus hij splitst het als ware op.Je volwaardige speakers
    zullen laag blijven maar het meeste zware geluid zal dus door
    die sub geproduceerd gaan worden.En je kan het netzo duur
    maken als je zelf wilt.Er zijn natuurlijk wel verschillen maar
    persoonlijk vind ik een FL 4000,- een beetje te gek voor een
    ding wat laag produceerd.Een sub maakt je film belevenis nog
    beter natuurlijk dus zeker het aanraden !

  5. #5

    Standaard

    Heel simpel gezegt kan een sub meestal de laagste frequenties nog goed zuiver weergeven.
    hoe goed jouw zuilen ook zijn, er zit een filter in die frequentiegebieden filterd.
    een sub kan meestal een frequentie weergeven van 25-30 tot 50 hrz. dit is de zwaarste bas.jouw zuilen zullen meestal niet dieper gaan dan 35-40 hrz.je sub vult dus je basgebied tot aan de laagst hoorbare frequenties, zodat je alle gebieden kunt horen.
    tussen 25-30 hz tot 20 khz. je gehoor gaat van 20 hz- 20 khz. en heb je dus het volle frequentiebreik tot je beschikking. verder kun je bij 40 hz de bas in je lichaam voelen, wat een extra dimensie geeft aan een film. deze frequenties kunnen toch moeilijk door een volle zuil weergegeven worden, omdat anders het middengebied wordt weggedrukt(daarom gefilterd).
    dus een sub is eigenlijk een aanvulling op je laagste frequenties die in een film apart aangestuurd worden voor speciale effecten.
    ook kan een sub door zijn speciale constructie en filters die lage tonen zuiverder weergeven.

    hoop dat je hier wat aan hebt.

    P.s.

    verder heb je nog actieve en passive subs.
    passieve subs worden aangestuurd door je versterker en hebben daarom meestal een kleine vervorming.
    actieve subs hebben een ingebouwde versterker die het geluid zelf versterkt en daardoor meestal iets zuiverder met het signaal omgaat. ook kan een actieve sub vaak iets harder dan een passieve.

  6. #6

    Standaard

    [i]
    P.s.

    verder heb je nog actieve en passive subs.
    passieve subs worden aangestuurd door je versterker en hebben daarom meestal een kleine vervorming.
    actieve subs hebben een ingebouwde versterker die het geluid zelf versterkt en daardoor meestal iets zuiverder met het signaal omgaat. ook kan een actieve sub vaak iets harder dan een passieve.

    Het lijkt me overbodig te zeggen dat het bovenstaande niet waar is!
    Een actieve sub heeft een ingebouwde versterker. Deze KAN van een goede kwaliteit zijn. Een passieve sub heeft een externe versterker, deze KAN goed zijn. De vervorming ligt aan de kwaliteit van de versterker, niet aan het feit of deze ingebouwd is of niet.
    De afmetingen en soort kast bepaald de kwaliteit in combinatie met de gebruikte speaker(s). de vervorming die optreed kan de versterker zijn maar ook de speaker in combinatie met de kast.

    Meestal passen we een bassreflex kast toe omdat dit type kast een hoog rendement haalt met een kleine behuizing.
    Er zijn betere systemen, deze zijn moeilijker te construeren en
    kosten dus gelijk een stuk duurder.

    Verder is het filter wat gebruikt wordt in de versterker en/of in de sub oko van belang. Hierop stel je namelijk het kantelpunt in. Dus daar bepaal je wat de woofer gaat weergeven. Dit is ook een kwestie van smaak.
    Als je van een strakke laagweergave houd, staat het kantelpunt laag.
    Mag het meer een rommelbas zijn, dan staat het kantelpunt hoger.

    En welke gaat nou harder?
    Nou, simpel, degene met het hoogste rendement kwa speaker, kwa kast en de zwaarste versterker!!!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott



    Het lijkt me overbodig te zeggen dat het bovenstaande niet waar is!
    Een actieve sub heeft een ingebouwde versterker. Deze KAN van een goede kwaliteit zijn. Een passieve sub heeft een externe versterker, deze KAN goed zijn. De vervorming ligt aan de kwaliteit van de versterker, niet aan het feit of deze ingebouwd is of niet.
    De afmetingen en soort kast bepaald de kwaliteit in combinatie met de gebruikte speaker(s). de vervorming die optreed kan de versterker zijn maar ook de speaker in combinatie met de kast.

    Meestal passen we een bassreflex kast toe omdat dit type kast een hoog rendement haalt met een kleine behuizing.
    Er zijn betere systemen, deze zijn moeilijker te construeren en
    kosten dus gelijk een stuk duurder.

    Verder is het filter wat gebruikt wordt in de versterker en/of in de sub oko van belang. Hierop stel je namelijk het kantelpunt in. Dus daar bepaal je wat de woofer gaat weergeven. Dit is ook een kwestie van smaak.
    Als je van een strakke laagweergave houd, staat het kantelpunt laag.
    Mag het meer een rommelbas zijn, dan staat het kantelpunt hoger.

    En welke gaat nou harder?
    Nou, simpel, degene met het hoogste rendement kwa speaker, kwa kast en de zwaarste versterker!!!
    Dat ben ik helaas niet met je eens scot!
    een passieve subwoofer wil zeggen dat hij door een externe versterker wordt gevoed! dus door de versterker die ook de 2 front, midden en achter speakers voorziet van informatie.
    die informatie wordt dus vanaf je versterker via je speakerkabel gevoed met informatie en dus verlies in de weg van het versterkte signaal naar de speaker/woofer toe!
    dit verlies heeft de actieve sub dus niet omdat hij alleen een uitgangssignaal krijgt en door de ingebouwde versterker bij de bron(de subwoofer) pas gaat versterken. daarom hebben actieve speakers en woofers per definitie een hoger rendament, zoals jij dat noemt!dus geen verlies in het versterkt signaal naar de woofer in dit geval!
    daarom zijn/kunnen actieve speakers vaak kleiner omdat ze juist hierdoor een hoger rendament halen als een passieve speaker.

    verder zijn er ook uitstekende gesloten systemen die een betere/diepere bas hebben/halen als een basreflex!dit ligt gewoon aan het principe van de kast die je gebruikt en dus niet aan het soort woofer!basreflex werkt met een poort in je kast die de bas naar je opening leidt zodat er druk op komt en hoor je dus een bas.gesloten systemen hebben een heel ander principe maar daardoor per definitie geen slechtere bas, soms zelfs veel beter!en nee, gesloten systemen hoeven niet duurder of goedkoper te zijn dan een basreflexsysteem!
    ligt er gewoon aan wat voor klank je uit een kast wilt halen.
    wat je met basreflex snel hebt is dat er teveel druk op de poort komt en daardoor snel het gevoelige middengebied wegdrukt!
    daarom wordt een sub ook tot een bepaalde maximum frequentie afgeknepen, zodat hij wel het laag van je andere speakers ondersteund, maar niet de overhand krijgt in het middengebied!
    hij levert de laagste frequenties voor het systeem!
    en de meeste speakers lopen maar van 50-60 hz tot 20khz. het is erg moeilijk om een goede strakke bas weer te geven in een kleine kast omdat hij snel het middelgebied aantast.voor een strakke zuivere bas heb je een grote kast nodig en dan nog is het moeilijk om 25-30 hz te halen wat erg diep is! dan hebben we het al over speakers die duizenden guldens per stuk kosten!
    elektrostaten kunnen meestal wel tot zo'n diepe bas komen mits ze groot genoeg zijn!(vanaf ongeveer 1,5-2meter hoog)de trillingen in het membraam heft de tegengestelde trillingen weer op waardoor je dus geen vervorming krijgt en dus erg zuiver het signaal weergeeft!
    daarom zijn elektrostaten ook zo zuiver met name in het hoog en middengebied!

    de kwaliteit van je bas ligt dus grotendeels niet aan je versterker maar meer aan de constructie van je kast en goede filters, zodat je kast niet teveel gaat brommen bij teveel bas!om het brommen tegen te gaan moet je juist goede afgestelde filters hebben!

  8. #8

    Standaard subwoofer van Elac zijn goed!!

    hoi lezer,


    Een subwoofer kan je in een Home Theater eigelijk niet missen.
    Ook al heb je hele grote front speakers en je hebt je punt 1 kanaal op je front speakers staan dan haal je nog niet alle bas uit je systeem.
    Ik kan dit eigelijk niet verklaren maar je hoordt het heel goed bij DTS cd's.
    Als je die met subwoofer draait klinkt je hele systeem gewoon veel voller en dynamischer.
    Elac maakt hele goede subs voor een betaalbare prijs.
    Kijk maar naar het model Elac Bas 101 dat is een top subwoofer voor ongeveer 325 euro.
    En die doet heel goed zijn werk tot ruimtes van onder de 50 vierkante meter.
    Groeten:

    martin senders

    Mijn set

  9. #9

    Standaard

    De enige oplossing is om haar een keertje mee te nemen naar een goede audiozaak en haar te laten luisteren. Vrouwen moeten het meestal met eigen ogen zien en met eigen oren horen voordat ze verkocht zijn!

    Ik had ook al een stevige bas met mijn speakers maar geloof me, een aktieve sub geeft net die extra dimensie die het geheel compleet maakt!
    Panic, chaos & disorder...my work here is done!

  10. #10

    Standaard

    ik heb een keer gelezen dat een subwoofer in een kleine ruimte geen zin heeft (mijn kamer is 4 bij 3.5 meter) vanwege de lange golf die een 25 Hrz geluid heeft.

    Kan iemand mij zeggen of dit juist is.
    En als dit waar is hoe groot moet je ruimte minstens zijn wil je optimaal kunnen genieten van een sub.

  11. #11

    Standaard subwoofer

    dat klopt wat je zegt dat is een vrij kleine ruimte je kan nu je subwoofer daar op aanpassen of het lfe gewoon via je hoofdspeakers laten lopen
    groeten:

    martin

    Mijn set

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman

    Dat ben ik helaas niet met je eens scot!
    een passieve subwoofer wil zeggen dat hij door een externe versterker wordt gevoed! dus door de versterker die ook de 2 front, midden en achter speakers voorziet van informatie.
    die informatie wordt dus vanaf je versterker via je speakerkabel gevoed met informatie en dus verlies in de weg van het versterkte signaal naar de speaker/woofer toe!
    dit verlies heeft de actieve sub dus niet omdat hij alleen een uitgangssignaal krijgt en door de ingebouwde versterker bij de bron(de subwoofer) pas gaat versterken. daarom hebben actieve speakers en woofers per definitie een hoger rendament, zoals jij dat noemt!dus geen verlies in het versterkt signaal naar de woofer in dit geval!
    daarom zijn/kunnen actieve speakers vaak kleiner omdat ze juist hierdoor een hoger rendament halen als een passieve speaker.
    Ooit gehoord van een apparte versterker voor het .1 kanaal/
    Zo te lezen niet dus.
    Ik gebruik een gebrugde eindversterker met een cross over voor de subwoofer. En die componenten zijn beter dan een kant en klare doos van een paar honderd gulden!

  13. #13

    Standaard

    Tip:
    Ga met je vriendin naar een audiozaak. show een HT set met SUB. Laat de verkoper midden in een spannend (klinkend) stuk film de kabel van de sub er uit trekken... Het signaal valt dan echt plak...

    Als je vriendin het dan nog niet snapt moet je haar inruilen of naar het doven instituut sturen

  14. #14

    Standaard

    Wat moet er precies aangepast worden om een sub ook in een kleine ruimte tot zijn recht te laten komen ?
    H2O cooling @ XP 1800+

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door bobby d
    ik heb een keer gelezen dat een subwoofer in een kleine ruimte geen zin heeft (mijn kamer is 4 bij 3.5 meter) vanwege de lange golf die een 25 Hrz geluid heeft.

    Kan iemand mij zeggen of dit juist is.
    En als dit waar is hoe groot moet je ruimte minstens zijn wil je optimaal kunnen genieten van een sub.
    bekijk deze link eens. Ga naar audio, kies dan "alle threads weergeven" en dan op pagina 3 : "een sub die niet laag genoeg gaat"
    follow the white rabbit...

    Mijn set

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott


    Ooit gehoord van een apparte versterker voor het .1 kanaal/
    Zo te lezen niet dus.
    Ik gebruik een gebrugde eindversterker met een cross over voor de subwoofer. En die componenten zijn beter dan een kant en klare doos van een paar honderd gulden!
    ja, ik weet wat een gebrugde eindversterker is.
    is een ingebouwde versterker in een actieve sub ook niet een aparte versterker voor het.1 kanaal?????
    volgens mij is dat precies hetzelfde als wat jij doet met je gebrugde einversterker.

    oohhh, ik weet dat er actieve subs zijn van duizenden guldens/euro's per stuk!
    tevens is het echt niet zo moeilijk om een high end/klasse A component in te bouwen in een sub. of het goed is vanwege de resonantie is een ander verhaal.

    trouwens ben ik het zeer zeker met je eens dat een losse voor -en eindversterker beter kan zijn dan een geintegreerde versterker.
    alhoewel....... er zijn zogenaamde high end merken die geintegreerde versterkers maken die menig losse voor - en eindversterker combinatie in het stof laat bijten!
    het is toch allemaal zeer relatief!

  17. #17

    Standaard raar mailtje!!

    hallo Harry,


    Ik denk dat je dit mailtje naar de verkeerde persoon hebt gemaild.

    groeten:


    martin

  18. #18

    Standaard Re: raar mailtje!!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door martin_senders
    hallo Harry,


    Ik denk dat je dit mailtje naar de verkeerde persoon hebt gemaild.

    groeten:


    martin

    ?????????????

    er staat toch boven dat SCOTT het heeft geschreven en is dus een reply/antwoord op zijn schrijven!

    groeten,
    harry.

  19. #19

    Standaard

    waar het het overtuigen van je vriendin betreft denk ik dat je naar de verkeerde argumenten kijkt.
    Persoonlijk weet ik van mijn vriendin dat het haar echt geen zier kan schelen hoe het geluid klinkt bij een film, als het verhaal maar goed is.

    Maar aan de andere kant weet mijn vriendin hoe blij ik word van het goede geluid.

    Het is dus een kwestie van haar ervan overtuigen dat jou innerlijke gemoedsrust en algehelen gelukzaligheid sterk zal verbeteren door het bezitten van een deugdelijke subwoofer.

    Als dat niet werkt kan je haar altijd nog preemptief omkopen: lees; je doet eerst allerlei aardige dingen voor haar en dan daarna gelijk over de subwoofer beginnen te praten in de trant van: goh zo'n sub is wel duur maar daar schijn je dan ook wel waar voor je geld te krijgen.
    Als je dit lang genoeg volhoud dan zal je vriendin een soort van pavlov reflex ontwikkelen waarbij zij onderbewust jou goede gedrag koppelt aan de subwoofer.

    En anders gewoon kopen, aansluiten, en dan wegstoppen op een plek waar zij hem niet gelijk zal ondekken.
    Kan je er eerst nog ff ongestoord van genieten voordat je ruzie krijgt. (LOL)
    "I think it's trying to communicate" - Cpt. J.L. Picard - USS Enterprise

    Click here to visit the Blackthorn Homepage

  20. #20

    Standaard

    Oh trouwens ik denk zelf dat een sub beter bas kan weergeven omdat hij daar specifiek op hemaakt kan worden.
    Bij grootte 3-weg zuilen zit er ook wel een specifieke bas conus in echter deze conus is zo ontworpen dat deze nog tot zo'n 1000 hz kan fibreren.
    Een sub hoeft echter maar tot zo'n 150 hz te gaan hierdoor kan je een veel stugger materiaal gebruiken die dus ook een veel betere bass-respons heeft.
    Hier kan je dan ook weer je versterker en je omhulsel op af stemmen.
    Het eindprodukt is een actieve speaker die maar een vrij klein bereik heeft maar de tonen die die kan weergeven dat doet hij met een veel groter gemak en rust.
    Je hele set hoeft dan ook niet meer zo hard zonder dat je het gevoel hebt dat je iets van de ambiance van de film mist.

    How's that for a sales talk.
    "I think it's trying to communicate" - Cpt. J.L. Picard - USS Enterprise

    Click here to visit the Blackthorn Homepage

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •