Bekijk uitslag poll: Een videotheek overnemen is in deze tijd goed

Stemmers
72. Je mag niet stemmen in deze poll
  • ja

    17 23,61%
  • nee

    48 66,67%
  • weet niet

    7 9,72%
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 33 van 33 worden weergegeven.

Discussie: Advies Videotheek

  1. #26

    Standaard Videotheek overnemen

    Ondanks dat de videobranche onder druk staat, zal er toch voldoende markt zijn voor "videotheken", echter om de exploitatie rendabel te krijgen moet bekeken worden in hoeverre de kosten beheersbaar gemaakt kunnen worden. Uiteindelijk gaat het erom wat er onderaan de streep staat.

    De kosten worden grotendeels bepaald door:
    - huur van pand
    - personeel
    - voorraad (dvd's en andere producten)
    - inboedel (eenmalige kosten bij overname)
    - kosten om bij een franchise aangesloten te zijn

    Zelf zijn we bezig om een "automatenshop" te starten, waarbij in dit concept de dvdverhuur-/verkoopautomaat centraal staat. Heel essentieel is de aanloop (bij supermarkt, snackbar, frietzaak, e.d.) Daar ik jarenlang met dergelijke automaten heb gewerkt t.b.v. service weet ik wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van de meeste typen automaten. In onze zoektocht zijn wij uitgekomen bij Robovideo die het best past bij ook het uitgeven van verkoopproducten; het gevolg is dat wij nu distributeur zijn, wat niet betekent dat je nu gelijk een Robovideo moet nemen.

    Het voordeel van een automatenshop is dat je dit gemakkelijker erbij kunt doen, zonder dat je je huidige baan hoeft op te geven en tijdens openingstijden (avond/weekend) je eventueel nevenproducten zou kunnen verkopen als merchandising. Daarnaast heb je nauwelijks personeelskosten en kun je gebruikmaken van tijdstarieven (binnen X uur retour, is het huren goedkoper) wat nauwelijks mogelijk is in een reguliere videotheek.

    Tot slot is het belangrijk voor jezelf om te bepalen in hoeverre je ondernemer wilt zijn, als je dat niet in je hebt moet je er niet aan beginnen. Immers ondernemer zijn betekent meer dan alleen een toko runnen, je moet ook denken aan administratie en andere zaken wat verwerkt moet worden, ik kan erover meepraten. Weet waar je aan begint!

    P.S. wat voor dvdverhuurautomaat staat er, er zijn een aantal merken die je moet mijden!

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk van der Weerdt
    Verder wel een spannend idee. Mijn idee zou zijn om naast de huidige R2 titels ook R1 / R3 te verhuren, of is dat wettelijk niet mogelijk?
    Ik denk niet dat dit juridisch mogelijk is en ik zou het ook niet doen!
    Klanten zijn dom! Ook al zet je er met KOEIE-letters op dat het om een andere regio gaat, geheid dat er mensen zijn die zo'n DVD huren en na een uur terugkomen met "Hij doet het niet!". Alleen de echte liefhebbers en kenners houden hier rekening mee. De gemiddelde huurder zal hier zeker meer moeite mee hebben.
    In Knokke-Heist kan je wel R1 DVD's huren

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kevin Baeckelandt
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk van der Weerdt
    Verder wel een spannend idee. Mijn idee zou zijn om naast de huidige R2 titels ook R1 / R3 te verhuren, of is dat wettelijk niet mogelijk?
    Ik denk niet dat dit juridisch mogelijk is en ik zou het ook niet doen!
    Klanten zijn dom! Ook al zet je er met KOEIE-letters op dat het om een andere regio gaat, geheid dat er mensen zijn die zo'n DVD huren en na een uur terugkomen met "Hij doet het niet!". Alleen de echte liefhebbers en kenners houden hier rekening mee. De gemiddelde huurder zal hier zeker meer moeite mee hebben.
    In Knokke-Heist kan je wel R1 DVD's huren
    Maar,de klanten gaan er nie echt heel top mee om kevin daaro...
    (kneem tenminste aan dat je Video-Palace bedoelt)
    t aanbod is best aardig,maar die exrentals daaro,damn...

    mazzel,niels
    T2: I'll Be Back!

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk van der Weerdt
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Seth__Gekko
    zo te horen een videoland.
    Ik denk zeker met de 20 mbit lijntjes die er aan zitten te komen en adsl2 dat de videotheken op sterven na dood zijn over 5-10 jaar.
    denk dat de 2mbit lijntjes op papier heel erg leuk zijn, echter zolang iets simpels als downloadlimiet wat bij streaming media toch wel echt gaat tellen niet echt opgelost is door de providers is dit niet echt een punt om rekening mee te houden. Zeker niet in kleinere gemeente's e.d.
    Door de snellere verbindingen zal het moeilijk worden mensen een limiet op te leggen. Dat is toch al vrij lastig; vooral met een snelle verbinding dadelijk. En dan nog; als er een limiet komt zal deze dusdanig hoog komen te liggen dat men er eigenlijk niets aan heeft om deze in te stellen.

    Limieten zijn trouwens ingesteld om iedereen een gelijke Internetverbinding (en daarbij snelheid) proberen te geven. Met de nieuwe verbindingen heeft bijna niemand daar straks meer last van.
    Five-Star Trader (778+) | Gold Trader (156+) | eBay (ex-lid) (191+)

  5. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Psycho313_nl
    Ik werk momenteel nog in een videotheek en de omzetten zijn om te huilen. De afgelopen 2 jaar is er landelijk 15-20% minder omgezet en ook dit jaar gaat het weer die kant uit. Naast piraterij heeft ook de lagere verkoopprijs van nieuwe films hiermee te maken.
    Zelf denk ik dat vanuit de consument de huurtarieven als hoog ervaren worden. In plaats van zo'n oplaadactie "50 wordt 100", zou je eigenlijk beter in kunnen spelen op de perceptie van de consument. Normaal is de huurprijs van een dagfilm 4 tot 5 euro (omgerekend zo'n 9 tot 11 gulden!), in sommige gevallen zelfs nog hoger. Voor de consument klinkt 2 tot 3 euro al aantrekkelijker.

    Daar vaak ook andere belangen een rol spelen, zoals van hogerhand oplegging van tarieven. Door sommige organisaties worden kennelijk nog steeds hele hoge bijdragen gevraagd om een bepaalde naam te mogen dragen. Levert dit in de praktijk echt zoveel meer op?! Kijk maar naar de supermarkten, waarom gaan steeds meer mensen naar de goedkopere supers?!

    Mijn mening is dat de consument aan de ene kant prijsbewuster is en aan de andere kant nog steeds "gemakkelijk" blijft, daarom doen de nevenproducten vaak ook goed bij deze groep mensen. Eigenlijk dezelfde strategie als bij supers en andere detailwinkels.

    Kortom de lagere omzetten worden naast de illegaliteit ook mede bepaald door de nog altijd wat mindere economie, het gelijktijdig uitkomen in koopdvd versie van diverse films, het nauwelijks aanbieden van deze koopdvd's (momenteel worden uitsluitend "oude koopdvd's" en ex-rentals aangeboden), de relatief hoge verhuurprijzen en de passiviteit van vele ondernemers.

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Mijn mening: slecht idee. De verkoop van films op dvd zit nog steeds in de lift en je kunt het zien aankomen dat het legaal aanbieden (dan wel verhuren) van films via het Internet over niet al te lange tijd een 'booming business' gaat worden. De komende 5 jaar zal het misschien niet zo snel zal gaan maar daarna zal het voor veel videotheken IMO erg moeilijk gaan worden.
    Het legaal verhuren van dvd's via Internet is tot nog toe niet zo'n groot succes geweest en wel om de volgende redenen:
    1) beschikbaarheid van een bepaalde film is afhankelijk van volume bij de aanbieder
    2) er gaat tijd verloren met het verzenden van de dvd's
    3) meestal wordt een beperking opgelegd in aantal dvd's of aantal dagfilms
    4) vaak beslist de consument op het laatste moment wat hij/zij wil doen, dus ook met dvd kijken
    5) niet altijd krijgt men de films van de opgegeven wensenlijst

    Wat betreft het downloaden, zullen veel dingen toch niet te downloaden zijn, zoals sigaretten, drinken, snoep/snacks e.a. .

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Chi-Ho
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Mijn mening: slecht idee. De verkoop van films op dvd zit nog steeds in de lift en je kunt het zien aankomen dat het legaal aanbieden (dan wel verhuren) van films via het Internet over niet al te lange tijd een 'booming business' gaat worden. De komende 5 jaar zal het misschien niet zo snel zal gaan maar daarna zal het voor veel videotheken IMO erg moeilijk gaan worden.
    Het legaal verhuren van dvd's via Internet is tot nog toe niet zo'n groot succes geweest en wel om de volgende redenen:
    1) beschikbaarheid van een bepaalde film is afhankelijk van volume bij de aanbieder
    2) er gaat tijd verloren met het verzenden van de dvd's
    3) meestal wordt een beperking opgelegd in aantal dvd's of aantal dagfilms
    4) vaak beslist de consument op het laatste moment wat hij/zij wil doen, dus ook met dvd kijken
    5) niet altijd krijgt men de films van de opgegeven wensenlijst

    Wat betreft het downloaden, zullen veel dingen toch niet te downloaden zijn, zoals sigaretten, drinken, snoep/snacks e.a. .
    Ik heb het niet over het aanbieden van DVD's via het Internet maar van films via het Internet. Er is een verschil. :wink:

  8. #33

    Standaard

    Wat volgens mij dan wel gaat spelen is dat via legale kanalen het momenteel (nog) niet mogelijk is om nieuwe films online aan te bieden gelijktijdig met de release in videotheken. Actuele aanbod en betaalbaarheid zijn hierbij denk ik wel essentieel voor het slagen van zoiets. Ook geldt voor veel mensen dat ze iets tastbaars willen hebben.

    Voor gedateerde films zijn genoeg alternatieven zoals filmkijken via tv, canal+, videotheken (weekfilms), e.d.

    Anyway de videotheek als zodanig in de huidige hoedanigheid zal niet lang standhouden, wel als er een duidelijke metamorfose komt. Branchevervaging is het sleutelwoord. Waarom wordt bij de supermarkt computers aangeboden? Waarom wordt het hervullen van cartridges steeds meer gemeengoed bij videotheken? Er zal een zekere verschuiving plaatsvinden van huur naar koop m.b.t. films en mogelijk komt het er nog van dat videotheken straks omgeturnd worden naar meer een gemakswinkel, zoals diverse tankstations al zijn.

    Eigenlijk is het vreemd dat men voor koopdvd's eerder naar een Kruitvat of een Blokker stapt dan naar een videotheek. Dit zou andersom moeten zijn. De marges op koopfilms zijn klein, maar datzelfde geldt voor sigaretten. Typisch is dat sommige AH XL winkels dit beeld belichamen, naast een supermarkt, is er een soort drogist, tabaksafdeling, filmhoek, noem maar op. Ik denk dat ditzelfde concept steeds meer gaan komen maar dan op kleinere schaal en uiteindelijk zelfs helemaal geautomatiseerd, waarbij in eerste instantie vooral non-food producten en food-producten met lange houdbaarheid daar heel erg geschikt voor zijn.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •