Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 38 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard De ondertiteling van dvd's: onbegrijpelijk

    Hoi allemaal.

    Ik ben nieuw op het forum, en val maar meteen met de deur in huis: ik ben kwaad :x en begrijp het maar niet: waarom worden dvd's zo waardeloos van ondertiteling voorzien?

    Het is niet het geval bij alle dvd's, maar wel opvallend veel. Ik ben in het bezit van een 16:9 TV. Ik ben vandaag bij het kijken van deel 1 van The French Connection voor de zoveelste keer geconfronteerd met ondertiteling (de film is in 1.85:1) die half buiten het filmbeeld valt. Waarom niet helemaal binnen het filmbeeld?

    Bij een film in 2.35:1 maakt het niet uit, omdat er filmbeeld smaller is dan de 16:9 TV. Nu was ik weer genoodzaakt het beeld naar boven te scrollen om de ondertiteling te kunnen volgen. Dit betekend dus dat er een reep van het beeld boven af gaat (bij deze film komt er nog een pobleem bij, aangezien er stukken Frans gesproken wordt wat in het Engels wordt vertaald onder in het filmbeeld en in het Nederlands bovenin het beeld (jawel, in het stukje beeld dat ik nu net moest laten verdwijnen om de ondertiteling te kunnen volgen). De enige manier om dit te voorkomen is het beeld op de zoomstand te zetten (of de ondertiteling uitzetten).

    Ik begrijp het gewoon niet! Is dit een ongekende slordigheid van de distributeurs of zie ik zelf iets over het hoofd??? Ik zie jullie reactie graag tegenmoet!

    Groet,
    Raoul

  2. #2

    Standaard

    Ik heb hier zelf echt helemaal nooit last van.

    Twee vragen: staat je dvd speler wel goed ingesteld (dus op 16:9) en staat je beeldinstelling van je tv wel goed (dus niet op zoom oid)?

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Anne Bijlsma
    Ik heb hier zelf echt helemaal nooit last van.

    Twee vragen: staat je dvd speler wel goed ingesteld (dus op 16:9)
    Hehe dat zal het wel wezen,dit had ik eerst ook,maar toen bleek ook dat ik de dvd speler nog op 16:9 moest zetten.

  4. #4

    Standaard

    Als je dat probleem bij The French Connection hebt, ligt het inderdaad aan je instellingen. Of heb je bizar veel last van overscan..... :wink:

  5. #5

    Standaard

    wat zij zeggen... je moet je TV en je speler wel instellen op breedbeeld, anders valt de ondertiteling er idd buiten.
    LG OLED 55C8
    LG UBK90 4K bluray speler
    Denon AVR-X1400H receiver
    Playstation 4 Pro

  6. #6

    Standaard

    Ik had dat probleem ook toen ik overschakelde naar een breedbeeldtv. Gewoon even je dvd-speler instellen op breedbeeld en het probleem is opgelost.

  7. #7

    Standaard Re: De ondertiteling van dvd's: onbegrijpelijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raulito
    Ik ben nieuw op het forum, en val maar meteen met de deur in huis: ik ben kwaad :x en begrijp het maar niet: waarom worden dvd's zo waardeloos van ondertiteling voorzien?
    Als ik je post zo lees heb jij je DVD-speler op 4:3 staan, waarbij de ondertiteling inderdaad lager staat. Aangezien dit gedaan wordt voor mensen met een gewone 4:3 TV heb je natuurlijk problemen als je films op deze manier op een breedbeeld TV gaat kijken.

    Dus, stel je speler in op 16:9 en zet je TV ook in de 16:9 stand, of in de AUTO-stand (dus GEEN zoom-standen gebruiken!!!) en je problemen zouden tot het verleden moeten behoren.

    Misschien voordat je je kwaad maakt eerst even de handleiding doorlezen?

    Maar zonder gekheid, als je nog twijfelt of de verschillende beeldverhoudingen van films wel goed worden weergegeven op je TV, check even het handige flash-dingetje dat ik een paar jaar geleden in elkaar heb gefietst.

    Je vind het hier.

    Ook handig, bij al onze recensies van anamorfe DVD's zijn de screenshots exact gelijk aan wat je moet zien op een breedbeeld-TV. Als onze screens bijvoorbeeld zwarte balken hebben (zie bijv. Lord of the Rings, The Matrix, etc...) dan moet je die ook op je breedbeeldTV zien.

    Handig toch?

  8. #8

    Standaard

    De ondertiteling kan ook verkeerd geplaatst worden op dvd's met 4:3 verhoudingen. Als je dan met breedbeeld kijkt, dan zie je de ondertiteling maar half. Goed voorbeeld is Seinfeld, daar plaatsen ze in het begin van een aflevering om de zoveel seconden de ondertiteling onder en dan weer boven en bij mij zie je het allebei half. Dat komt omdat ze de ondertiteling zo ver mogelijk om hoog en zo ver mogelijk laag zetten. Bij de Friends dvd's heb je dit niet, daar is er wel rekening mee gehouden. Hopelijk denken ze bij de komende Seinfeld seizoenen hier wel aan.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hidde Verkooijen
    De ondertiteling kan ook verkeerd geplaatst worden op dvd's met 4:3 verhoudingen. Als je dan met breedbeeld kijkt, dan zie je de ondertiteling maar half. Goed voorbeeld is Seinfeld, daar plaatsen ze in het begin van een aflevering om de zoveel seconden de ondertiteling onder en dan weer boven en bij mij zie je het allebei half. Dat komt omdat ze de ondertiteling zo ver mogelijk om hoog en zo ver mogelijk laag zetten. Bij de Friends dvd's heb je dit niet, daar is er wel rekening mee gehouden. Hopelijk denken ze bij de komende Seinfeld seizoenen hier wel aan.
    Je moet 4:3 DVD's ook helemaal niet in een breedbeeld zoomstand bekijken, maar gewoon in de 4:3 stand van je TV. (met zwarte balken links en rechts)

    Ik weet dat het even wennen is, maar je kunt niet verwachten dat producenten rekening gaan houden met mensen die een TV-serie in een verkeerde beelduitsnede gaan bekijken.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hidde Verkooijen
    De ondertiteling kan ook verkeerd geplaatst worden op dvd's met 4:3 verhoudingen. Als je dan met breedbeeld kijkt, dan zie je de ondertiteling maar half. Goed voorbeeld is Seinfeld, daar plaatsen ze in het begin van een aflevering om de zoveel seconden de ondertiteling onder en dan weer boven en bij mij zie je het allebei half. Dat komt omdat ze de ondertiteling zo ver mogelijk om hoog en zo ver mogelijk laag zetten. Bij de Friends dvd's heb je dit niet, daar is er wel rekening mee gehouden. Hopelijk denken ze bij de komende Seinfeld seizoenen hier wel aan.
    Je moet 4:3 DVD's ook helemaal niet in een breedbeeld zoomstand bekijken, maar gewoon in de 4:3 stand van je TV. (met zwarte balken links en rechts)

    Ik weet dat het even wennen is, maar je kunt niet verwachten dat producenten rekening gaan houden met mensen die een TV-serie in een verkeerde beelduitsnede gaan bekijken.
    Dat doe ik de helft van de tijd ook, maar dan nog vind ik wel dat ze er rekening mee moeten houden, zo veel moeite is het absoluut niet.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hidde Verkooijen
    Dat doe ik de helft van de tijd ook, maar dan nog vind ik wel dat ze er rekening mee moeten houden, zo veel moeite is het absoluut niet.
    Vind ik juist niet, want hoe lager je de ondertiteling plaatst, hoe minder die storend in het beeld staat.

    Als maatschappijen dit doen vind ik het vaak alleen maar storend omdat die ondertiteling te hoog in beeld staat als je zo'n DVD op een normale manier wilt bekijken.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hidde Verkooijen
    Dat doe ik de helft van de tijd ook, maar dan nog vind ik wel dat ze er rekening mee moeten houden, zo veel moeite is het absoluut niet.
    Vind ik juist niet, want hoe lager je de ondertiteling plaatst, hoe minder die storend in het beeld staat.

    Als maatschappijen dit doen vind ik het vaak alleen maar storend omdat die ondertiteling te hoog in beeld staat als je zo'n DVD op een normale manier wilt bekijken.
    Ik bedoelde dit ook juist alleen bij 4:3 films, maar het is lastig. Je moet ook naar de toekomst kijken, steeds meer breedbeeld tv's. Maar ze hoeven het niet zoveel omhoog of omlaag te doen hoor. Bij seinfeld staat het wel heel erg laag en hoog, dit is dan ook de eerste keer dat ik er last van heb, heb namelijk amper 4:3 dvd's.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hidde Verkooijen
    Ik bedoelde dit ook juist alleen bij 4:3 films, maar het is lastig. Je moet ook naar de toekomst kijken, steeds meer breedbeeld tv's.
    Ja, en? Dan nog kun je iets in het formaat bekijken waarin het bedoeld is.

    Dat je nu toevallig een 16:9 "canvas" hebt wil niet zeggen dat je alles beeldvullend moet hebben toch?

    Ik kijk liever 4:3 materiaal met balken links en rechts dan dat ik onder en boven stukken van mijn beeld moet weghakken. Maar goed, ieder zijn meug. Ik ben in ieder geval niet van mening dat fabrikanten rekening moeten houden met mensen die hun films en series graag verknipt kijken.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Ik ben in ieder geval niet van mening dat fabrikanten rekening moeten houden met mensen die hun films en series graag verknipt kijken.
    Ik kijk ook geen films verknipt hoor als ik al een film in 4:3 verhouding heb. Maar een tv serie zoals Friends is wat anders, dan vind ik het niet zo erg als er een stukje af is, daar draait het toch niet om de beeld en geluid kwaliteit.

  15. #15
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: De ondertiteling van dvd's: onbegrijpelijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raulito
    ik ben kwaad :x en begrijp het maar niet: waarom worden dvd's zo waardeloos van ondertiteling voorzien?
    Fout ligt dus waarschijnlijk bij jezelf zoals men al aangaf door een verkeerde instelling maar opzich wel grappig dus dit. :wink:

  16. #16

    Standaard Re: De ondertiteling van dvd's: onbegrijpelijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door raulito
    ik ben kwaad :x en begrijp het maar niet: waarom worden dvd's zo waardeloos van ondertiteling voorzien?
    Fout ligt dus waarschijnlijk bij jezelf zoals men al aangaf door een verkeerde instelling maar opzich wel grappig dus dit. :wink:
    Het kan de gemoederen aardig verhitten als mensen voor het eerst in aanraking komen met het hele breedbeeld/beeldverhoudingen verhaal.

    Je zou bijvoorbeeld mensen de kost moeten geven die na de aanschaf van een breedbeeld TV ineens verwachten dat ook al hun TV-uitzendingen ineens op magische wijze breedbeeld uitzendingen zijn geworden.

    Dus ik kan me enige frustratie best voorstellen als het hele verhaal met al die beeldformaten en instellingen iemand een beetje pissig maakt.

    Ik herinner me nog goed die gast van een paar jaar terug die een heel Philips-gebouw gijzelde (tenminste, dat dacht hij) omdat hij kwaad was over de "breedbeeldoplichterij". Sneu wel dat hij in het verkeerde gebouw zat.

  17. #17
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: De ondertiteling van dvd's: onbegrijpelijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door raulito
    ik ben kwaad :x en begrijp het maar niet: waarom worden dvd's zo waardeloos van ondertiteling voorzien?
    Fout ligt dus waarschijnlijk bij jezelf zoals men al aangaf door een verkeerde instelling maar opzich wel grappig dus dit. :wink:
    Het kan de gemoederen aardig verhitten als mensen voor het eerst in aanraking komen met het hele breedbeeld/beeldverhoudingen verhaal.

    Je zou bijvoorbeeld mensen de kost moeten geven die na de aanschaf van een breedbeeld TV ineens verwachten dat ook al hun TV-uitzendingen ineens op magische wijze breedbeeld uitzendingen zijn geworden.

    Dus ik kan me enige frustratie best voorstellen als het hele verhaal met al die beeldformaten en instellingen iemand een beetje pissig maakt.

    Ik herinner me nog goed die gast van een paar jaar terug die een heel Philips-gebouw gijzelde (tenminste, dat dacht hij) omdat hij kwaad was over de "breedbeeldoplichterij". Sneu wel dat hij in het verkeerde gebouw zat.
    Let wel, ik bedoelde het ook niet negatief ten opzichte van raulito maar vond de situatie opzich wel grappig juist om de reden die jij aangeeft.
    Vele, vele mensen gaan hier de fout in als het op de beeldformaten aankomt.

  18. #18

    Standaard

    Het zegt ook wel iets over de wijze waarop er in veel dozenschuivende winkels aan voorlichting op dit gebied wordt gedaan...

    Daarnaast ben je natuurlijk ook nog altijd zelf verantwoordelijk voor om je te informeren.

    Vreemd dat de starter van deze thread niet meer van zich laat horen?

  19. #19

    Standaard

    In de eerste plaats bedankt voor al jullie reacties!

    Voor de goede orde: ik ben geen techneut, maar weet er wel het een en ander vanaf. Ik heb de TV juist gekocht voor het bekijken van mijn uitdijende dvd collectie...

    Maar nu dit: ik heb in de instellingen van m'n dvd speler (een Hiteker) de verhoudingen veranderd van 4:3 naar 16:9 (ik was al aan het juichen). Wat er vervolgens gebeurt is dat het beeld op m'n TV (een Philips breedbeeld zonder AUTO optie maar met superzoom, 4:3, 14:9, 16:9 en ondertiteling zoom) verschijnt in 4:3, ja echt waar - dus met balken aan beide kanten (en ja, ondertiteling in het beeld, dat wel)in 16:9 houd ik nu helemaal niets meer over.

    De logica omtgaat mij volledig.

    Ik heb het nu zo'n 20 (!!!) keer opnieuw ingesteld, maar het blijft hetzelfde:

    Instelling dvd speler 4:3 = resultaat zie eerste bericht
    Instelling dvd speler 16:9 = beeld van de dvd wordt 4:3

    Uiteindelijk kan ik in de oude 4:3 stand van de speler de dvd nog in breedbeeld bekijken (?!)

    Ik hoop dat iemand mij hieruit kan helpen. Ik kom nog zover dat het niet aan de TV kan liggen, maar wat is er dan aan de hand...

    Alvast dank van een wanhopige dvd liefhebber...

  20. #20

    Standaard Re: De ondertiteling van dvd's: onbegrijpelijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik

    Ik herinner me nog goed die gast van een paar jaar terug die een heel Philips-gebouw gijzelde (tenminste, dat dacht hij) omdat hij kwaad was over de "breedbeeldoplichterij". Sneu wel dat hij in het verkeerde gebouw zat.
    Dit weet je waarschijnlijk al, maar er is nu een film over hé?
    Off Screen heet hij. Met Jan Decleir en Jeroen Krabbé, de meningen zijn nogal verdeeld. De meesten zeggen dat de film oké is, niet meer.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raulito
    Maar nu dit: ik heb in de instellingen van m'n dvd speler (een Hiteker) de verhoudingen veranderd van 4:3 naar 16:9 (ik was al aan het juichen). Wat er vervolgens gebeurt is dat het beeld op m'n TV (een Philips breedbeeld zonder AUTO optie maar met superzoom, 4:3, 14:9, 16:9 en ondertiteling zoom) verschijnt in 4:3, ja echt waar - dus met balken aan beide kanten (en ja, ondertiteling in het beeld, dat wel)in 16:9 houd ik nu helemaal niets meer over.
    Even voor de duidelijkheid, de "DVD" waar je het over hebt is nog steeds die van The French Connection?

    Goed, okee. Het kan dan zijn dat je je TV verkeerd hebt ingesteld, of dat hij op de een of andere manier automatisch in de 4:3 stand gaat. Zet je TV dus ook in de 16:9 stand en dan zou het toch goed moeten gaan... maar het is wel erg raar dit...

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raulito
    In de eerste plaats bedankt voor al jullie reacties!

    Voor de goede orde: ik ben geen techneut, maar weet er wel het een en ander vanaf. Ik heb de TV juist gekocht voor het bekijken van mijn uitdijende dvd collectie...

    Maar nu dit: ik heb in de instellingen van m'n dvd speler (een Hiteker) de verhoudingen veranderd van 4:3 naar 16:9 (ik was al aan het juichen). Wat er vervolgens gebeurt is dat het beeld op m'n TV (een Philips breedbeeld zonder AUTO optie maar met superzoom, 4:3, 14:9, 16:9 en ondertiteling zoom) verschijnt in 4:3, ja echt waar - dus met balken aan beide kanten (en ja, ondertiteling in het beeld, dat wel)in 16:9 houd ik nu helemaal niets meer over.

    De logica omtgaat mij volledig.

    Ik heb het nu zo'n 20 (!!!) keer opnieuw ingesteld, maar het blijft hetzelfde:

    Instelling dvd speler 4:3 = resultaat zie eerste bericht
    Instelling dvd speler 16:9 = beeld van de dvd wordt 4:3

    Uiteindelijk kan ik in de oude 4:3 stand van de speler de dvd nog in breedbeeld bekijken (?!)

    Ik hoop dat iemand mij hieruit kan helpen. Ik kom nog zover dat het niet aan de TV kan liggen, maar wat is er dan aan de hand...

    Alvast dank van een wanhopige dvd liefhebber...
    Ik denk zelf dat het aan je dvd-speler ligt.Weet je niet iemand waar je even z,n speler van mag leenen om het te testen.Ik ken iemand die ook een ''bout''merk had,die had ook z,on soort gelijk euvel.
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  23. #23

    Standaard Re: De ondertiteling van dvd's: onbegrijpelijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik

    Ik herinner me nog goed die gast van een paar jaar terug die een heel Philips-gebouw gijzelde (tenminste, dat dacht hij) omdat hij kwaad was over de "breedbeeldoplichterij". Sneu wel dat hij in het verkeerde gebouw zat.
    Dit weet je waarschijnlijk al, maar er is nu een film over hé?
    Off Screen heet hij. Met Jan Decleir en Jeroen Krabbé, de meningen zijn nogal verdeeld. De meesten zeggen dat de film oké is, niet meer.
    Ze hadden de film iets "valser" kunnen maken door hem juist in 4:3 te filmen.

    Maar terug naar het topic....

    Ik heb zelf ook een Eindhovense tv uit de 16:9 serie met de genoemde zoom standen. Bij mij schakeld hij echter wel van zelf over, en ook ik heb geen specifieke auto stand. Ook bij breedbeeld uitzendingen op tv schakelt hij vanzelf om. Het komt er dus zo'n beetje op neer dat hij altijd een uto standheeft, maar dan wel op basis van het input signaal en niet zoals veel tv's op het waargenomen beeld. (Ik bedoel dus dat mijn tv niet zelf het beeld bekijkt en als hij merkt dat er in de onderste en bovenste rand niks gebeurd maar aan het beeld gaat morren, zoals menig 16:9 tv wel wil doen).

    Ik ken de dvdniet die je probeert te bekijken maar er zijn, vooral in het begin, nogal wat dvd's op de markt waar ze niet helemaal gelet hebben op de beeldverhouding. Zelf heb ik bijvoorbeeld de eerste release van topgun (r1) en had ik de eerste release van four weddings and a funeral (r2) waar het beeld "foutief" was.
    Bij deze dvd's was het beeld in een 4:3 verhouding op de disc gezet, dus op een breedbeeld tv krijg je dan links / rechts / onder en boven balken.
    Omdat de dvd nu eenmaal zo gemaakt is heb / krijg je dan een probleem met de ondertitels als je zelf het beeld opschaalt naar "zoom 16:9".

    Probeer dus eens een aantal andere dvd's met je dvd speler in de 16:9 stand en kijk of ze allemaal in 4:3 weergegeven worden of niet.

  24. #24

    Standaard

    Subs gewoon uitzetten, dat helpt ook:wink:.

    ff serieus: Ik spreek dusdanig goed engels dat ik films zonder subs kijk, maar bij Franse of Duitse films irriteer ik me er ook aan dat subs bij 16:9 buiten het frame valen. Is toch iets kleins om te veranderen voor de studios?
    We stand alone together...Preciousss...And like that, he's gone...
    My Website Mijn verkoopthread

  25. #25

    Standaard

    Met het schaamrood op m'n lippen, zeg ik: ik ben eruit!

    Ik had gisteravond al een dergelijk berichtje opgezet, maar ik zie 'm niet in de lijst, dus vandaar nog een keer:

    Enorm bedankt allemaal voor jullie hulp (en tijd)!

    Wat bleek: de 4:3 verhouding die ik na het omzetten van m'n speler in 16:9 op m'n breedbeeld zag verschijnen, was een 'ingedikte' 4:3 variant. Na de TV in 'breedbeeld' stand te hebben gezet leidde, dit tot de juiste beeldvulling van m'n 16:9 TV (jawel, met ondertiteling binnen het kader).

    Hoe valt dit nu te verklaren? Mijn TV zet programma's zelf niet in het juiste beeldformaat, tenzij er een signaal wordt uitgezonden door de omroep/dvd speler in kwestie (bij mij is dat alleen het geval bij Nederland 1,2 en 3 + de vlaamse zenders. Bij de BBC moet ik 'm zelf in 16:9 zetten, net als bij m'n speler).

    Verder ben ik er zo automatisch vanuit gegaan dat ik de instelling 'breedbeeld' van m'n TV kon overslaan. Dat doe ik immers altijd, aangezien het tot nu toe alleen maar leidde tot de bekende uitrekking naar links en rechts (wanneer ik een 4:3 TV programma/ dvd kijk, maar ook bij een TV programma/dvd in 16:9). Ik keek dus altijd in 4:3, 16:9 of in een zoomstand.


    Tot gisteren had ik de optie breedbeeld van m'n breedbeeld TV daarom nog nooit gebruikt, hoe gek het misschien ook klinkt. Nu ik m'n dvd speler heb aangepast krijgt deze functie dus eindelijk nut.

    Nog even en ik had de Rembrandtoren ingewandeld :wink:

    Nogmaals dank

    Raoul

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •