Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 34 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Gebruiker waardering cijfers te laag!?

    Mij valt op dat een aantal titels die een DVD topper predikaat ontvangen hebben of in ieder geval hoog scoren in de review, wel erg laag scoren in de waardering van de leden.
    Er zijn meer titels, maar Predator S.E. krijgt bijvoorbeeld een gemiddelde 3.41 van 394 stemmers.
    Aangezien dit een DVD topper is en het mij de bedoeling lijkt dat je alleen stemt als je de DVD in je bezit hebt (gehad) vind ik het een behoorlijk laag gemiddelde. Sterker nog, aangezien het een gemiddelde is, heeft het er veel van weg dat er een hoop mensen zijn die een 1 of hooguit een 2 stemmen.
    Je zou het bijna sabotage van zo'n titel noemen. Is er soms iemand heel jaloers?
    Kan zo'n opvallend laag cijfer niet beter weer gewist worden en opnieuw door de DVD.nl leden worden ingevuld?
    Mijn vermoeden is dat er iemand of een aantal mensen opzettelijk lage eindcijfers bij toppers en andere hoog scorende DVD's plaatst om zo het waarderingssysteem onderuit te halen.

    Deze thread is wat mij betreft meteen een oproep aan iedereen die een voorbeeld als hierboven tegenkomt neer te zetten.
    Graag wel de volgende details:
    Titel
    Review score (of DVD-topper)
    Gemiddelde
    Hoeveel stemmers
    Mijn begrotingstekort
    Co-Star Trader
    Safe Trader

  2. #2

    Standaard

    Titel: Battlefield Earth
    Review score (of DVD-topper): DVD-Topper
    Gemiddelde: 3.01
    Hoeveel stemmers: ???

    Denk dat de meeste mensen kijken naar de film tijdens het stemmen in plaats van de DVD. Technisch gezien is de DVD op alle punten goed en dus een DVD-topper terwijl de meningen verdeelt zijn over de film (vond hem zelf erg amusant.)
    When there's no more room in hell, the dead will walk the earth.

    Alles over de nieuwste adventure spellen @ Adventure-Island.nl

  3. #3

    Standaard

    Nog eentje. Over de film is men over het algemeen niet al te positief. Maar de DVD is prima in orde.
    Titel: Little Nicky
    Review score (of DVD-topper): DVD-Topper
    Gemiddelde: 2.77
    Hoeveel stemmers: ???
    When there's no more room in hell, the dead will walk the earth.

    Alles over de nieuwste adventure spellen @ Adventure-Island.nl

  4. #4

    Standaard Re: Gebruiker waardering cijfers te laag!?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Florus
    Je zou het bijna sabotage van zo'n titel noemen.
    Je mag dat "bijna" gerust weglaten hoor. De DVD-score software dateert nog uit den beginne en is niet helemaal "lekvrij".
    Sommige belachelijk veel op kleuters gelijkende kinderachtige puberale forumleden zonder serieuze kennis van films, vinden het nodig om dit te misbruiken wanneer ze vinden dat een bepaalde film te hoog wordt gewaardeerd.

    Maar goed... gelukkig hebben we altijd nog de vakkundige beoordeling van diegene de de review schrijft, en ik denk dat de meeste lezers die serieuzer zullen nemen dan een verdacht lage ledenscore

  5. #5

    Standaard Re: Gebruiker waardering cijfers te laag!?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Florus
    Je zou het bijna sabotage van zo'n titel noemen.
    Je mag dat "bijna" gerust weglaten hoor. De DVD-score software dateert nog uit den beginne en is niet helemaal "lekvrij".
    Sommige belachelijk veel op kleuters gelijkende kinderachtige puberale forumleden zonder serieuze kennis van films, vinden het nodig om dit te misbruiken wanneer ze vinden dat een bepaalde film te hoog wordt gewaardeerd.

    Maar goed... gelukkig hebben we altijd nog de vakkundige beoordeling van diegene de de review schrijft, en ik denk dat de meeste lezers die serieuzer zullen nemen dan een verdacht lage ledenscore
    Inderdaad. Kijkt zelf nauwelijks naar de ledenscore en heb volgens mij nog nooit gestemt (vind het altijd moeilijk om een cijfer te geven ). De reviews zijn altijd erg uitgebreid en daar heb ik meer dan genoeg aan.

    Hulde voor de crew voor het schrijven van erg goed reviews.
    When there's no more room in hell, the dead will walk the earth.

    Alles over de nieuwste adventure spellen @ Adventure-Island.nl

  6. #6

    Standaard Re: Gebruiker waardering cijfers te laag!?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Florus
    Je zou het bijna sabotage van zo'n titel noemen.
    Je mag dat "bijna" gerust weglaten hoor. De DVD-score software dateert nog uit den beginne en is niet helemaal "lekvrij".
    Sommige belachelijk veel op kleuters gelijkende kinderachtige puberale forumleden zonder serieuze kennis van films, vinden het nodig om dit te misbruiken wanneer ze vinden dat een bepaalde film te hoog wordt gewaardeerd.
    Kunnen jullie dan zien wie wat gestemd heeft?
    Of houdt de software alleen bij wat het gemiddelde is en het aantal stemmen?
    In het eerste geval zou het kunnen lonen om alle eentjes eruit te halen (wel een hoop werk denk ik).
    Ik ben even de exacte naam kwijt, maar normale verdeling berekenen ipv het gewogen gemiddelde kan ook al schelen. Vergt wel weer een aanpassing in de software.
    Weet iemand eigenlijk hoe IMDB het berekenen van het waarderingscijfer (ongeveer) doet?

    Het totaal wissen van de score bij titels waar het duidelijk mis is gegaan zou ik persoonlijk ook niet erg vinden. Aangenomen dat die jochies ook ouder worden (en hopelijk wijzer ) zou dat op de lange termijn kinderachtigheid t.a.v. het waarderen tegen kunnen gaan.
    Bij recentelijk gereviewde titels is de waardering ook meestal meer naar verwachting.
    Maar goed... gelukkig hebben we altijd nog de vakkundige beoordeling van diegene de de review schrijft, en ik denk dat de meeste lezers die serieuzer zullen nemen dan een verdacht lage ledenscore
    Dat denk ik ook wel. Het waarderingscijfer staat ook onder de review en ook ik lees er nog wel eens overheen.
    Maar het zou eigenlijk (mijn idee) een aanvulling moeten zijn op de DVD.nl review om nog eens te bevestigen (of te ontkrachten) dat een DVD inderdaad al die bolletjes waard is. Een aanbeveling van de leden zeg maar.
    En gelukkig werkt het bij een groot aantal titels ook zo, maar er zijn er een paar waar ik echt mijn bedenkingen heb over de waardering.

    Oja:
    Alien Quadroligy
    DVD.nl : DVD-topper
    Waardering: 5.71 uit 124 stemmen
    Mijn begrotingstekort
    Co-Star Trader
    Safe Trader

  7. #7

    Standaard Re: Gebruiker waardering cijfers te laag!?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Florus
    ...
    En gelukkig werkt het bij een groot aantal titels ook zo, maar er zijn er een paar waar ik echt mijn bedenkingen heb over de waardering.
    zeg maar alles van voor 1985

  8. #8

    Standaard Re: Gebruiker waardering cijfers te laag!?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Florus
    Weet iemand eigenlijk hoe IMDB het berekenen van het waarderingscijfer (ongeveer) doet?
    Heb ik een keer ergens gelezen, is een erg complexe formule... zal morgen eens kijken of ik hem weer kan vinden.

  9. #9

    Standaard

    Ach de cijfers vallen mij al niet eens meer op en ik vind het ook verre van iets waar ik me aan ga storen. Casablanca S.E. heeft bijvoorbeeld een 6,21. Dit na een tijd lang op 3,91 enzovoort te hebben gestaan. Een tijdloze klassieker die met veel zorg door Warner is opgepoetst en dan een 3,91, dat kan je toch niet meer serieus noemen?
    "Our sun is dying. Mankind faces extinction."

  10. #10

    Standaard Re: Gebruiker waardering cijfers te laag!?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ramon van Dam
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Florus
    Weet iemand eigenlijk hoe IMDB het berekenen van het waarderingscijfer (ongeveer) doet?
    Heb ik een keer ergens gelezen, is een erg complexe formule... zal morgen eens kijken of ik hem weer kan vinden.
    Van IMDB zelf
    With over 379,000 titles on the IMDb it isn't feasible to handpick recommendations for every film. That's why we came up with a complex formula to suggest titles that fit along with the selected film and, most importantly, let our trusted user base steer those selections. The formula uses factors such as user votes, genre, title, keywords, and, most importantly, user recommendations themselves to generate an automatic response.
    The system produces excellent results most of the time but since recommended titles are not manually chosen, occasionally they may include less than perfect matches, particularly on films where we don't have a lot of data/credits.

    If you disagree with a Recommendation for a given title and know of a better one, we encourage you to help us improve the results. Look for the "Update" button or the "Add a Recommendation" link at the bottom of the page and add more relevant (or just plain more) Keywords, or add the titles that you think should be surfacing, and help make our Recommends feature more useful, more appropriate, and more fun.

    Volgens een andere site gebruiken ze de: Bayesian estimation formula
    Op google kun je meer info vinden over die formule.

  11. #11

    Standaard

    De becijfering is absoluut schandalig hoewel ik voor de film Predator (niet de dvd) wel een uitzondering wil maken


  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joost v.d. Ham
    De becijfering is absoluut schandalig hoewel ik voor de film Predator (niet de dvd) wel een uitzondering wil maken
    Precies het punt waar het dus op fout gaat, want het waarderingscijfer is voor de gehele DVD (inclusief film). Een 6 had ik me gezien de reacties op de film in zijn algemeenheid en het onderwerp (Horror-sci-fi) wel kunnen voorstellen, maar een 3.91 is wel erg (verdacht) laag. Ik geloof nooit dat alle 394 stemmers de volledige inhoud van de 2 schijfjes meegenomen hebben in hun beoordeling!
    Maar je geeft wel een goed punt:
    Het scheiden van hoofdonderwerp en bijzaken schijnt vooral op jongere leeftijd lastig te zijn. De oplossing is dus gewoon alle leden jonger dan 18 geen stemmingsmogelijkheid meer geven! :wink:
    Mijn begrotingstekort
    Co-Star Trader
    Safe Trader

  13. #13

    Standaard

    Ik kijk ook niet meer naar de waardering cijfers. Nog een voorbeeld:

    A Clockwork Orange: 4,13 (en zo slecht is de kwaliteit van de dvd ook niet, dus daar kan het niet aan liggen...)

  14. #14

    Standaard

    Och dit probleem is al tig keer gemeld. Ik neem de score al niet meer zo serieus. Er wordt door een hoop forum-members 'binair' gestemd: als ze een film goed vinden geven ze hem een 10 en als ze hem niet gezien hebben dan geven ze hem een 1. Zo stem ik trouwens zelf ook tegenwoordig. Anders heeft stemmen namelijk geen enkele invloed.

    Het beste zou inderdaad zijn dat er een 'gewogen' systeem zou komen waarbij o.a. extreme stempatronen weggefilterd worden. Een beetje zoals bij IMDB dus. Er bestaan allerlei rekenmodellen om meer statistisch verantwoorde cijfers te berekenen en het zou misschien wel eens een leuke uitdaging kunnen zijn voor een van de forum-programmeurs om zich daar eens in te verdiepen.

    Trouwens nog even de meest schandalige mis-beoordeling die ik momenteel ff kan bedenken:

    Titel: Singin’ In The Rain (SE)
    Review score (of DVD-topper): DVD-Topper
    Gemiddelde: 2,98
    Hoeveel stemmers: 166

    Hiermee komt deze dvd, wat echt een van de beste dvd-producties is die ik de laatste jaren gezien heb, niet eens in de top 1000 van de best gewaardeerde dvd's op dit forum! Zelfs de meest achterlijke 4:3 RCV-releases eindigen nog boven deze topper. :x

  15. #15

    Standaard

    Trouwens nog een paar voorbeelden van DVD.NL-toppers die te grazen genomen zijn:

    The Rocky Horror Picture Show : 1,89
    Amélie / Fabuleux Destin d´Amélie Poulain, Le (CE) : 4,08
    Moulin Rouge! : 3,45

    Alle drie niet alleen geweldige dvd's maar ook nog eens geweldige films.

  16. #16

    Standaard

    Dit is de formule die ze op IMDB gebruiken:

    The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate:

    weighted rank (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

    where:
    R = average for the movie (mean) = (Rating)
    v = number of votes for the movie = (votes)
    m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 1250)
    C = the mean vote across the whole report (currently 6.8)

    Weet niet of dit toepasbaar is op de scorelijsten van dvd.nl?
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Dit is de formule die ze op IMDB gebruiken:

    The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate:

    weighted rank (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

    where:
    R = average for the movie (mean) = (Rating)
    v = number of votes for the movie = (votes)
    m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 1250)
    C = the mean vote across the whole report (currently 6.8)

    Weet niet of dit toepasbaar is op de scorelijsten van dvd.nl?
    Klinkt als een interessant rekenmodel om in ieder geval eens te testen op een regenachtige namiddag.

    Bij deze IMDB-methode is het trouwens wel zo dat niet van iedereen de stemmen worden meegenomen bij het berekenen van het gemiddelde (de R in de berekening). Daar bestaat weer een (geheime) maatstaf voor: vermoedelijk kijken ze daarbij ook of je veel stemt en of die stemmen bijv. een eerlijke spreiding hebben (dus: weinig 10-en en 1-en).

  18. #18

    Standaard

    Op dit moment zijn alle votes niet afzonderlijk opgeslagen, maar alleen de gemiddelden. Het aanpassen van de formule is dus helaas niet mogelijk. Dat het systeem voor verbetering vatbaar is, zie ik echter ook wel in. Ik zal eens gaan brainstormen daarover...

  19. #19

    Standaard

    Kijk eens aan, mijn ouwe discussie komt weer terug.
    Ik heb ook al vaak mijn verbazing laten blijken over de scores bij bepaalde DVD's, en mijn verbazing uitgesproken over de top-100.
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Trouwens nog een paar voorbeelden van DVD.NL-toppers die te grazen genomen zijn:

    The Rocky Horror Picture Show : 1,89
    Amélie / Fabuleux Destin d´Amélie Poulain, Le (CE) : 4,08
    Moulin Rouge! : 3,45

    Alle drie niet alleen geweldige dvd's maar ook nog eens geweldige films.
    Voor sommigen is film amusement, voor anderen is film een kunstvorm. Dan komen meteen ook de meningen over een film sterk uiteen te liggen.
    Moulin Rouge is een prachtig voorbeeld van een kunstwerk. Ook de voorgangers Strictly Balroom en Romeo and Juliet bewezen dit. Bij het grote publiek scoort dit echter voor geen meter.
    Familie Flodder en de Tokikies scoren niet voor niets zo hoog
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Familie Flodder en de Tokikies scoren niet voor niets zo hoog
    Ach ja... Het niveau van de gemiddelde nederlander is ook niet veel anders dan Tokkie-niveau... En zelfherkenning verkoopt nu eenmaal...

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Familie Flodder en de Tokikies scoren niet voor niets zo hoog
    Ach ja... Het niveau van de gemiddelde nederlander is ook niet veel anders dan Tokkie-niveau... En zelfherkenning verkoopt nu eenmaal...
    Aan de andere kant snap ik wel dat de leden hiero vrij jong zijn, zo tussen 13 en 30 jaar, dus dan scoren recentere films gewoon beter. Het verbaast me dan niet dan ouwere films lager scoren. Maar tevens constateer ik dat amusementswaarde hoger scoort dan filmkunst en da's balen voor de kunstenaar
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  23. #23

    Standaard

    Het ligt voornamelijk denk ik aan het feit dat een film toegangelijk moet zijn en voor een breed publiek aanspreekbaar. Kijk maar eens naar Mulholland Dr. die krijgt dus gemiddeld een 3,06. En About Schmidt krijgt een 3,33. Om maar wat voorbeelden te noemen. Het zijn alletwee goede uitgaves en hebben niet erg veel extra's maar om daarom zo'n laag gemiddelde te krijgen vind ik niet geheel terecht. Dogville die het predikaat Dvd.nl Topper meekrijgt, scoort een 3,68. En die uitgave van Dogville komt toch echt wel boven het gemiddelde uit. En dan heb ik het dus over de recente films. En als ik dan inderdaad kijk bij de oudere films, sta ik soms versteld van de gemiddelde. Eraserhead is bijvoorbeeld een minder toegangelijk film maar heeft wel een Dvd.nl Topper achter zijn naam staan. Maar het gemiddelde is 3,12 en ik weet dat deze uitgave niet overal wordt aangeboden maar alleen op de website van Lynch. Dus waarom dit gemiddelde? Er zijn toch denk ik alleen maar liefhebbers die die moeite willen nemen om hem op die manier aan te willen schaffen? Er zijn dus in mijn ogen ook mensen die gewoon onvoldoendes uitdelen aan dvd's zonder ze ooit maar gezien te hebben. Twin Peaks - Seizoen 1 hetzelfde verhaal; Dvd.nl Topper en een gemiddelde van 3,05. Lynch is volgens mij hier niet echt populair Woodstock is een topper wat mij betreft. De dvd heeft geen extra's maar heeft absoluut wel een goede beeld- en geluidskwaliteit en is die 3,00 onwaardig. Maar goed, de gemiddelden blijven mij verbazen ook al gebruik ik ze zelf niet als referentiepunt. Zo, nu ben ik er klaar mee. Proost!
    We all have nightmares to remind ourselves who we really are
    Leonard Shelby
    Art-House

  24. #24

    Standaard

    Ik snap niet waar jullie je druk over maken. Als je alleen al kijkt hoe op dit moment de punten verdeeld worden vallen de beoordelingscijfers op geen enkele wijze serieus te nemen. Ik stel voor om dat dan ook maar niet te doen.

    Het is absoluut prettig om in recensies te lezen over de kwaliteit van het gebodene, zeker met betrekking tot de kwaliteit van de dvd-uitgave. Maar of een film voor jou interessant en/of goed is valt echt niet af te leiden van een gemiddelde beoordeling of een predikaat als 'topper'

    Als we allemaal het gemiddelde goed vonden dan keken we met zijn allen de hele dag naar showprogramma's op RTL4 (God bewaar me!).
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  25. #25

    Standaard

    Waar het mij om ging is niet om te bewijzen dat het waarderingscijfer van sommige titels niet klopt. Zoals hier met vele voorbeelden geillustreerd is, worden sommige DVD's gewaardeerd naar de film (of misschien zelfs naar een idee over de film) en voel je op je klompen aan dat niet elke stemmer die bewuste DVD (want DAAR zou je je waardering over uit moeten spreken) ooit in handen heeft gehad.

    Maar wat nu?

    Mijn voorstel is om de scores van titels waar het echt misgegaan is te wissen en dat proces zonodig elke maand(week) te herhalen.
    Net zolang totdat de kinderen een andere site hebben gevonden om lekker te kunnen klieren :wink:
    Hetzelfde principe als met graffitti zeg maar; Als je een muur direct schoonmaakt na illegaal spuitwerk, en dat maar vaak genoeg herhaald, dan is het plezier in het spuiten van die muur na de zoveelste keer weg.
    M.a.w. Als het werk wordt is het niet leuk meer

    Zit daar wat in? Of is er een ander brilliant idee?

    Je kan natuurlijk ook de waardering gewoon weghalen en daarmee is het probleem in een keer opgelost. Beetje zonde, want het systeem heeft naar mijn idee wel potentieel.
    Mijn begrotingstekort
    Co-Star Trader
    Safe Trader

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •