Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 74 van 74 worden weergegeven.

Discussie: Samurai films

  1. #51

    Standaard

    Gekeken naar Ghost Dog: Way of the Samurai. Te koop voor 6 euro bij de MediaMarkt en dit is, naar mijn bescheiden mening, een geweldige film. Ik kan deze film iedereen aanraden.

  2. #52

    Standaard

    Ik heb even een vraagje. Ik weet niet helemaal of het hier past maar ik hoop dat het mag.

    Ik ga voor mijn studie een onderzoek doen met de vraag: Wat is het verschil tussen de Japanse - en de Hollywood samurai film?

    Nou moet ik hier ongeveer 5 films bij uitzoeken.
    Ik wil dus 2 a 3 Hollywood Samurai films en 2 a 3 Japanse samurai films. Het liefst dan daartussen een huidige film en eentje van voor 1980.

    Voor de Japanse film van voor 1980 ga ik zoiezo voor eentje van Kurosawa, ik zit nog te twijfelen tussen Seven Samurai en Yojimbo. Iemand nog een goede tip voor een huidige Japanse film? Ik zit zelf te denken aan Twilight Samurai.

    De huidige Hollywood film lijkt me duidelijk: The Last Samurai. Iemand nog een tip voor een wat oudere Hollywood film?

    Ik hoop dat iemand me kan helpen.

    Alvast bedankt.

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Ik ga voor mijn studie een onderzoek doen met de vraag: Wat is het verschil tussen de Japanse - en de Hollywood samurai film?

    Nou moet ik hier ongeveer 5 films bij uitzoeken.
    Ik wil dus 2 a 3 Hollywood Samurai films en 2 a 3 Japanse samurai films. Het liefst dan daartussen een huidige film en eentje van voor 1980.

    Voor de Japanse film van voor 1980 ga ik zoiezo voor eentje van Kurosawa, ik zit nog te twijfelen tussen Seven Samurai en Yojimbo. Iemand nog een goede tip voor een huidige Japanse film? Ik zit zelf te denken aan Twilight Samurai.

    De huidige Hollywood film lijkt me duidelijk: The Last Samurai. Iemand nog een tip voor een wat oudere Hollywood film?
    Samurai-films zijn net als westerns (Rio Bravo en The Unforgiven zijn weliswaar allebei westerns, maar verschillen als dag en nacht van elkaar); Je hebt een stroming onbezorgde avonturenfilms, waarin een ideaalbeeld van de samurai als Überheld wordt weergegeven en waarin de lijnen tussen goed en slecht tamelijk helder zijn. Daarnaast heb een stroming waarin een grimmiger, realistischer beeld wordt gegeven en waarin de Samurai mensen als ieder ander zijn -ware het niet dat ze 'toevallig' Samurai zijn. Dit laatste zie je duidelijk terug in films van Kurosawa. Hij ondermijnt in veel van z'n films de mythevormng rondom Samurai door ze als echte mensen neer te zetten. Ze zijn in z'n films vaak helemaal niet zo loyaal, verhuren zich voor geld, zien er onverzorgd uit en zijn bij tijd en wijle 'pragmatisch' (zo niet laf) genoeg om via 'on-Samurai-achtig' gedrag het vege lijf te redden. Ze kunnen wel de held zijn in films van Kurosawa, maar dan vaak meer ondanks hun status als Samurai dan dankzij hun status van Samurai.

    Hollywood maakt volgens mij alleen maar de onbezorgde avonturenfilms, al doet de soms schijn anders vermoeden. The Last Samurai is een goed voorbeeld. In de film zijn de samurai nobele, pure strijders die de ouderwetse normen en waarden beschermen tegen de verderfelijke invloed van het Westen. Hier is nogal het een en ander op aan te merken. In werkelijkheid bestond deze groep voor een aanzienlijk deel uit aartsconservatieven, die hun machtspositie bedreigd zagen door de moderniseringsplannen van bepaalde andere groeperingen.

    Daarnaast is er e.e.a. aan te merken op de onrealistische inmenging (en ontwikkeling) van de figuur van Cruise.

    En tenslotte kun je vraagtekens zetten bij de manier waarop de voorstanders van meer buitenlandse invloed worden weergegeven; Dit waren namelijk overwegend progressieven, die een wat genuanceerd streven hadden dan simpelweg de Westerse Way of Life overnemen ten koste van de Japanse normen en waarden. Maar ter meerdere eer en glorie van 'de Hollywood'-film wordt de complexe politieke situatie toendertijd versimpeld tot een zwart-wit-verhaaltje, waarin 'Hollywood' vindt dat Japan één groot openluchtmuseum moet worden, gewijd aan de middeleeuws aandoende manier van leven die in grote delen van Japan nog te zien was -met bijbehorende levensstandaard.

    Dit thema zou in handen van Kurosawa waarschijnlijk een aanklacht vanuit humanistisch oogpunt worden tegen dezelfde samurai die nu als held worden weergegeven.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  4. #54

    Standaard

    Bedankt voor je hulp .

    Wat jij beschreef is inderdaad mijn reden om voor een film van Kurosawa te kiezen. Heb jij misschien nog een naam van een Japanse film waar de samurai alleen als held, op zijn "Hollywoods" word weergegeven?

    En misschien is er ook nog een Hollywood film te vinden die de samurai neerzet op een soortgelijke manier als Kurosawa?

    Maar bedankt voor je mooie stukje. Ik heb nu nog dat er mensen zijn die mij aan wat titels kunnen helpen.

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Wat jij beschreef is inderdaad mijn reden om voor een film van Kurosawa te kiezen. Heb jij misschien nog een naam van een Japanse film waar de samurai alleen als held, op zijn "Hollywoods" word weergegeven?
    De scheiding is niet altijd even strikt. Veel films hebben elementen uit beide categorieën. Bovendien is de ene categorie niet per definitie 'beter' dan de andere. Maar in de Zatoichi-films wordt duidelijk een overdreven beeld gegeven van de vermeende zwaardkunsten van een zwaardvechter in het pré-moderne Japan (hoewel de hoofdpersoon weer geen traditionele samurai is).

    En misschien is er ook nog een Hollywood film te vinden die de samurai neerzet op een soortgelijke manier als Kurosawa?
    Ik kan er geen bedenken. Enerzijds omdat er niet veel films in Hollywood worden gemaakt waarin samurai voorkomen, anderzijds omdat Hollywood-films niet al te sterk is in het realistisch uitbeelden van vreemde culturen. Men gebruikt veelal 'de gangbare opvatting over' of 'clichés' als bron i.p.v. de werkelijke realiteit.

    Overigens zijn ook in het verleden wel van tijd tot tijd Japanse film 'vertaald' naar een Wild West-setting. Voorbeelden: Yojimbo werd A Fistful of Dollars (weliswaar niet door Hollywood), Seven Samurai werd The Magnificent Seven en Rashomon werd Outrage.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  6. #56

    Standaard

    Kan je me misschien een specifieke Zatoichi-film aanraden? Deze bijvoorbeeld?

    Dan ben ik rond qua Japanse film. Dan moet ik alleen nog op zoek naar een oude Hollywood film.

    Nogmaals bedankt.

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Kan je me misschien een specifieke Zatoichi-film aanraden? Deze bijvoorbeeld?

    Dan ben ik rond qua Japanse film. Dan moet ik alleen nog op zoek naar een oude Hollywood film.

    Nogmaals bedankt.
    Dat is een moderne versie. Geen topfilm, maar wel de moeite waard.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  8. #58

  9. #59

    Standaard

    Ik zoek nog eigenlijk steeds een Hollywood samurai film. Iemand die nog een titel kan noemen, uit welke tijd maakt niet uit?

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Ik zoek nog eigenlijk steeds een Hollywood samurai film. Iemand die nog een titel kan noemen, uit welke tijd maakt niet uit?
    ik denk de film die het dichtst in de buurt van je vraag komt Ghost Dog: Way of the Samurai is

    of teenage mutant ninja turtles 3 :P , komen ook samurais in voor (zei het dan groene)

  11. #61

    Standaard

    Bedankt. Het is natuurlijk niet echt een samurai film maar ik zal hem een keer bekijken.

    Iemand anders nog een titel? Ik begin wanhopig te worden

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Iemand anders nog een titel? Ik begin wanhopig te worden
    Star Wars?

    Ik heb even "samurai" ingegeven op imdb.com, en er is een film die "American Samurai" heet, en "Ghost Warrior".
    Niet uit Hollywood, maar uit oa. Frankrijk komt "Samuraïs".
    Ik betwijfel of het goeie films zijn, maar da's niet het belangrijkste voor jouw studie zeker?
    Voor de rest...zou ik het niet weten.

  13. #63

    Standaard

    een jappanse film maar wel geproduceerd door George Lucas en FF Coppola is 'Kagemusha'

    de heer Lucas heeft zijn inspiratie voor Star Wars wel bij the Hidden Fortress van Kurosawa gaan halen dus eigelijk zit je der niet zo ver naast

  14. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door frestrobbe
    Star Wars wel bij the Hidden Fortress van Kurosawa gaan halen dus eigelijk zit je der niet zo ver naast
    I know :wink:

    Toevallig nog een Hollywoodtoestand gevonden: Shira, The Vampire Samurai

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Ik zoek nog eigenlijk steeds een Hollywood samurai film. Iemand die nog een titel kan noemen, uit welke tijd maakt niet uit?
    Blind Fury misschien? Is wel gebaseerd op Zatoichi geloof ik.
    [mijn collectie]
    You watched it, you can't unwatch it!

  16. #66

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Ik zoek nog eigenlijk steeds een Hollywood samurai film. Iemand die nog een titel kan noemen, uit welke tijd maakt niet uit?
    beverly hills ninja misschien? :P
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  17. #67

    Standaard

    Bedankt allemaal voor de reacties.

    Het probleem bij de meeste films, zoals bijvoorbeeld Blind Fury, is dat er niet een echte authentieke samurai inzit zoals bijvoorbeeld wel in The Last Samurai. Maar Ghost Warrior heeft wel een echte samurai, alhoewel hij leeft in deze tijd. Ik zal proberen deze film te gaan bekijken.

    Ik kan Kagemusha van Lucas niet vinden op imdb? Alleen de versie van Kurosawa.

    Maar bedankt voor de moeite allemaal.

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Ik kan Kagemusha van Lucas niet vinden op imdb? Alleen de versie van Kurosawa.
    De Kurosawa versie is ook de enige die bestaat :wink: De regie was van Kurosawa, terwijl Lucas en Coppola als producenten fungeerden.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  19. #69

    Standaard

    Vandaar .

    Dan kan je het toch niet echt als een Hollywood film zien.

    Bedankt.

  20. #70

    Standaard

    Even iets wat niks met mijn vraag te maken had.

    Ik wil de Samurai trilogy aan gaan schaffen. Ik vind de Criterion collectie nogal prijzig. Iemand ervaring met deze versie van Play?

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joostp
    Even iets wat niks met mijn vraag te maken had.

    Ik wil de Samurai trilogy aan gaan schaffen. Ik vind de Criterion collectie nogal prijzig. Iemand ervaring met deze versie van Play?
    de criterion is niet super van kwaliteit, die van play is nog een pak minder
    zijn eigenlijk echt slecht van kwaliteit, de films zelf vallen dan wel weer mee

    zou dan eerder voor die van play gaan die vele goedkoper is (veel geld uitgeven voor een slechte kwaliteit?), ik dacht dat op DVDbeaver.com een vergelijking van de twee stond

  22. #72

    Standaard

    Ik zie wel een vergelijking op dvdbeaver maar welke is dan die versie van Play?

    Maar bedoel je nou dat de beeldkwaliteit van de films wel meevalt of iets anders?

  23. #73

    Standaard

    ze vallen allemaal erg tegen van beeld en geluid, de onderste is die van play (artsmagic), de middenste van Criterion

  24. #74

    Standaard

    Ok bedankt. Toch maar even proberen een goedkope site te vinden die de Criterion verkoopt.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •