De resultaten 1 tot 19 van 19 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Irritante 5.1 mixen, slechte verhouding stemmen/effecten

    Olah!

    Sorry als dit al een keer besproken is, heb op paar dingen gezocht maar niks over gevonden. Mocht het al wel besproken zijn dan svp een link en een slotje

    Mij valt op dat de 5.1 mixen er niet bepaald op vooruti gaan en dan met name de geluidsniveauverschillen (5x woordwaarde svp) tussen de stemmen en de effecten.

    Een voorbeeld (maar zijn er nog veeeeel meer):
    Ik woon in een flat en hou zoveel mogelijk rekening met mijn buren. Toen ik laatst Nemo (R2SE) zat te kijken zette ik het volume dusdanig dat de stemmen goed verstaanbaar waren. Niet hard, maar goed verstaanbaar.

    Alles ging goed, totdat de eerste geluidseffecten kwamen. Die bulderden zo enorm hard door de kamer heen dat ik hem zachter moest zetten. Waarna de stemmen weer veel te zacht waren.

    Geluidseffecten zijn super, maar mag het aub een beetje in verhouding met de stemmen?

    -Meander-
    * I have this condition *

  2. #2

    Standaard

    Ja, dat is waar daar heb ik ook wel eens last van. Moet wel bijzegd worden dat dit niet bij elke dvd het geval is.


  3. #3

    Standaard Re: Irritante 5.1 mixen, slechte verhouding stemmen/effecten

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Meander
    Olah!

    Alles ging goed, totdat de eerste geluidseffecten kwamen. Die bulderden zo enorm hard door de kamer heen dat ik hem zachter moest zetten. Waarna de stemmen weer veel te zacht waren.

    Geluidseffecten zijn super, maar mag het aub een beetje in verhouding met de stemmen?
    Dat probleem ken ik ja en irriteerd mij ook soms mateloos. Je stelt het volume zo in dat de de dialogen helder en goed staan en vervolgens wanneer de eerste geluidseffecten komen vlieg je zowat van je bank af! Vervolgens zet je je receiver weer wat zachter maar dan zijn de dialogen weer niet zo goed verstaanbaar met als gevolg dat je de rest van de film met de afstandsbediening in de hand telkens zit bij te corrigeren. Erg vervelend ja.

    Een recent voorbeeld is Once Upon a Time in Mexico die ik vorige week gehuurd had. Prima soundtrack op zich met echt geweldige effecten alleen oh zo jammer van hier genoemd probleem. Ik snap ook niet waarom men dit soms zo doet, is toch nergens voor nodig?
    "This is not about revenge, this is punishment..." -> Tom Jane - The Punisher

  4. #4

    Standaard

    Mijn Denon heeft Dynamic Rang Compression, dit schijnt ervoor te zorgen het verschil tussen hard en zacht wordt verminderd. Heb het zelf nog nooit geprobeerd. Misschien heeft jouw receiver ook wel zo'n setting.

  5. #5

    Standaard

    Je kan natuurlijk ook je center een paar extra dB meegeven...


  6. #6

    Standaard

    Bij de (overigens hele goede soundtrack) dvd van Master & Commander heb ik het ontzettend sterk. De stemmen zijn goed te volgen. Dan komt de openingsaanval. Meteeen volle zeilen bijzetten om mijn volume omlaag te krijgen. Dat is zo'n oorverdovende scene
    Frequency is wel slecht gemixt: de stemmen daar zijn veel te zacht. De effecten niet te hard, maar de stemmen te zacht. Daar moest ik mijn center altijd omhoog schroeven....

  7. #7

    Standaard

    Als een explosie even hard klinkt als iemand die praat vind ik niet erg realistisch. De explosie hoort natuurlijk harder te klinken.

    Als je dit niet fijn vindt, moet je inderdaad maar een gaan kijken of je receiver dynamic range compression heeft. Ik geloof dat de meeste redelijke receiver dit wel hebben.
    Of gewoon het geluid van je tv gebruiken, dat klinkt ook zo plat als een pannekoek :wink: .

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Slogra
    Als een explosie even hard klinkt als iemand die praat vind ik niet erg realistisch. De explosie hoort natuurlijk harder te klinken.

    Als je dit niet fijn vindt, moet je inderdaad maar een gaan kijken of je receiver dynamic range compression heeft. Ik geloof dat de meeste redelijke receiver dit wel hebben.
    Of gewoon het geluid van je tv gebruiken, dat klinkt ook zo plat als een pannekoek :wink: .
    Denk dat in geval van Meander het niet gaat over wel of niet realistisch klinken, maar om een goede relatie met de buren te houden...

    En omdan het geluid van de tv te gaan gebruiken kun je net zo goed de HT set in de doos stoppen en op TKA zetten.. das mijn mening
    idd: Diana en ik zijn een dvd-stelletje

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Slogra
    Als een explosie even hard klinkt als iemand die praat vind ik niet erg realistisch. De explosie hoort natuurlijk harder te klinken.
    Dat klopt maar daar gaat het hier niet over.

    Het gaat erom dat het niet in verhouding staat met elkaar. Tuurlijk moeten de effecten altijd iets harder klinken dan de dialogen. Maar het moet niet zo zijn dat als je het geluid op een goed verstaanbaar nivo hebt staan en er treden dan opeens de effecten op dat die effecten dan zó abnormaal loeihard zijn dat je zowat van je bank afgeblazen wordt.
    "This is not about revenge, this is punishment..." -> Tom Jane - The Punisher

  10. #10

    Standaard

    Heb er absoluut geen last van maar denk dat een en ander ook staat of valt met de gebruikte kwaliteit van de apparatuur in het geheel... Ik kan juist enorm genieten van die fantastische uithalen....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  11. #11

    Standaard

    Ik merk het ook redelijk vaak. Heb daarom altijd de afstandsbediening vlak bij liggen.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Heb er absoluut geen last van maar denk dat een en ander ook staat of valt met de gebruikte kwaliteit van de apparatuur in het geheel...
    Geen idee eigenlijk zou best kunnen. Ik heb zelf een Pioneer VSX-D712s receiver en het Canton 10 MX-II surroundset en een Pioneer DV-444s dvd speler. Uiteraard is dit geen high end kwaliteit systeem dat realiseer ik me ook wel maar ik vind het ook geen set van mindere kwaliteit. Ik denk toch dat het aan de dvd`s zelf ligt alleen is het inderdaad misschien wel zo dat de écht betere systemen dit verschil misschien opvangen en corrigeren zodat je die verschillen niet merkt?
    "This is not about revenge, this is punishment..." -> Tom Jane - The Punisher

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door The Scratcher
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Heb er absoluut geen last van maar denk dat een en ander ook staat of valt met de gebruikte kwaliteit van de apparatuur in het geheel...
    Geen idee eigenlijk zou best kunnen. Ik heb zelf een Pioneer VSX-D712s receiver en het Canton 10 MX-II surroundset en een Pioneer DV-444s dvd speler. Uiteraard is dit geen high end kwaliteit systeem dat realiseer ik me ook wel maar ik vind het ook geen set van mindere kwaliteit. Ik denk toch dat het aan de dvd`s zelf ligt alleen is het inderdaad misschien wel zo dat de écht betere systemen dit verschil misschien opvangen en corrigeren zodat je die verschillen niet merkt?
    Als een systeem bij de weergave van luide passages irritant klinkt of dat je daarbij het gevoel krijgt dat je graag het volume wilt temperen zul je nooit een juiste balans kunnen krijgen tussen zachte en luide passage's om de doodeenvoudige reden dat op het moment dat een dvd lekker klinkt bij hoog volume en zachte passage een uithaal op die stand weer als irritant ervaren wordt. Betere installaties die een goede dynamische controle en natuurlijker hoog hebben zullen eerder mooier en warmer gaan klinken op hoog volume en nimmer irriteren. But at a price natuurlijk!
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Citaat Oorspronkelijk gepost door The Scratcher
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Heb er absoluut geen last van maar denk dat een en ander ook staat of valt met de gebruikte kwaliteit van de apparatuur in het geheel...
    Geen idee eigenlijk zou best kunnen. Ik heb zelf een Pioneer VSX-D712s receiver en het Canton 10 MX-II surroundset en een Pioneer DV-444s dvd speler. Uiteraard is dit geen high end kwaliteit systeem dat realiseer ik me ook wel maar ik vind het ook geen set van mindere kwaliteit. Ik denk toch dat het aan de dvd`s zelf ligt alleen is het inderdaad misschien wel zo dat de écht betere systemen dit verschil misschien opvangen en corrigeren zodat je die verschillen niet merkt?
    Als een systeem bij de weergave van luide passages irritant klinkt of dat je daarbij het gevoel krijgt dat je graag het volume wilt temperen zul je nooit een juiste balans kunnen krijgen tussen zachte en luide passage's om de doodeenvoudige reden dat op het moment dat een dvd lekker klinkt bij hoog volume en zachte passage een uithaal op die stand weer als irritant ervaren wordt. Betere installaties die een goede dynamische controle en natuurlijker hoog hebben zullen eerder mooier en warmer gaan klinken op hoog volume en nimmer irriteren. But at a price natuurlijk!
    Ik meen dat ik in de handleiding van de receiver de kreet "dynamic control" of zoiets eens ben tegen gekomen. Ik geloof dat ik er verder toendertijd niks mee gedaan heb, ik zal het nog eens opzoeken en het eens uitproberen.
    "This is not about revenge, this is punishment..." -> Tom Jane - The Punisher

  15. #15

    Standaard

    Ik vind de verhouding tussen stemmen en effecten helemaal niet slecht! Het verschil tussen hard en zacht hoort, dat heb je ook in de bios! Dat ze nu wat moeite doen om een track goed af te mixen is juist goed!

    Je kunt altijd nog terug naar videobanden, daar klinkt alles op hetzelfde niveau
    This Ain't Love... It's Sport Fuckin' Tyler Durden
    / MY COLLECTION /
    EXCEL SHEET

  16. #16

    Standaard

    DTS heeft dit ook meer dan een 5.1 spoor of is dit mijn verbeelding?

    Net Michel Vaillant gekeken ook met DTS die heeft hetzelfde. Ik zit hier op een zolder kamer en dus ook met alle ramen open want anders fik je weg met dit weer. Maar als je de stemmen goed wilt verstaan dan komen de racewagens ook behoorlijk hard door je speakers. Normaal geen probleem maar in zulke gevallen wel storend.
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  17. #17

    Standaard

    andersom kan ook.

    dolby digital waarbij het subwoofer kanaal verkeerd is afgesteld en het niet of nauwlijks doet. Die Hard 2 nl. :wink:

    het goed inregelen van je kanalen kan al wel aardig helpen. tja explosies e.d. knallen er op een gegeven moment wel in. :wink:

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Heb er absoluut geen last van maar denk dat een en ander ook staat of valt met de gebruikte kwaliteit van de apparatuur in het geheel... Ik kan juist enorm genieten van die fantastische uithalen....
    Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
    Maar dan heb je er last van dat de harde geluiden vervormen en dergelijke. Dat is dus niet zo.

    Ik heb geen zin in pochen of "dit of dat is beter" discussie, maar neem van me aan dat ik een goede HT heb thuis met 5 fullrange speakers. (geen extra sub, ook niet nodig).
    Afstellen is behoorlijk wat tijd in gaan zitten en klinkt prima.

    Het zit echt 100% zeker in de 5.1 mix van de DVD. Sommige DVD's hebben er namelijk helemaal geen last van en bij (kom er toch weer op terug) Finding Nemo is het wel erg opvallend dat als je de stemmen goed verstaat de effecten er veel te hard ingemixed worden.

    Onder effecten versta ik overigens geen luchtbelletjes die naar boven gaan, of watergeluiden, maar puur de speciale geluidseffecten die er tussen zitten.

    En ja ze mogen gerust wat aangedikt worden, maar moeten wel in verhouding staan met de stemmen.

    -Meander-
    (die blij is dat 9/10 DVD's hier geen last van hebben )
    * I have this condition *

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Citaat Oorspronkelijk gepost door The Scratcher
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Heb er absoluut geen last van maar denk dat een en ander ook staat of valt met de gebruikte kwaliteit van de apparatuur in het geheel...
    Geen idee eigenlijk zou best kunnen. Ik heb zelf een Pioneer VSX-D712s receiver en het Canton 10 MX-II surroundset en een Pioneer DV-444s dvd speler. Uiteraard is dit geen high end kwaliteit systeem dat realiseer ik me ook wel maar ik vind het ook geen set van mindere kwaliteit. Ik denk toch dat het aan de dvd`s zelf ligt alleen is het inderdaad misschien wel zo dat de écht betere systemen dit verschil misschien opvangen en corrigeren zodat je die verschillen niet merkt?
    Als een systeem bij de weergave van luide passages irritant klinkt of dat je daarbij het gevoel krijgt dat je graag het volume wilt temperen zul je nooit een juiste balans kunnen krijgen tussen zachte en luide passage's om de doodeenvoudige reden dat op het moment dat een dvd lekker klinkt bij hoog volume en zachte passage een uithaal op die stand weer als irritant ervaren wordt. Betere installaties die een goede dynamische controle en natuurlijker hoog hebben zullen eerder mooier en warmer gaan klinken op hoog volume en nimmer irriteren. But at a price natuurlijk!
    IDD heb hier ook nooit last van mooie dynamiek en verhoudingen tussen dialogen en sound fx. Tenzij in de (gelukkig) weinig voorkomende gevallen van een slechte eindmix in de opnamestudio. Daylight met Sylvester Stallone is het meest rampzalige voorbeeld dat ik ooit gehoord heb. De stemmen zijn veel te zacht gemixt en verzuipen tijdens de grootschalige geluidseffecten.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •