Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 68 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Zelf dvd menu's maken...?

    Hey, ik studeer audiovisuele vorming in Gent, en ik had graag mijn filmpje dat ik dit jaar heb gemaakt, op dvd gezet.
    Ik had het eerst aan mijn leraar gevraagd, maar die dvd had een te donker beeld, en geen menu's ofzo

    Nu, ondertussen heb ik zelf een dvd recorder, en ik wil die aansluiten aan computer om het zelf op dvd te schrijven, maar aangezien ik ook nog wat extra's heb (een achter de schermen, en mijn vorig filmpje staat ook nog op computer) had ik ook graag wat menu's ontworpen. En de mogelijkheid van een hoofstukkenonderverdeling (het duurt een half uurtje, en ik had zo 6 hoodstukken in gedachten)
    Ik heb pinacle dv plus software, versie 8, waar ook 'de mogelijkheid' zit om dvd menu's te maken, maar het zijn al voorgeprogrammeerde menu's, en voor zover ik weet kan je ze zelf niet ontwerpen.

    Dus is mijn vraag: weet iemand waar ik een programma kan downloaden om zelf dvd menu's te maken?
    Want misschien is het wel mogelijk met studio plus versie 9, maar ik heb 2 jaar geleden veel geld uitgegeven aan dat programma (yep yep, gekocht in de winkel, de firewire kaart zat erbij) en ik heb geen zin om weer es 60 euro te betalen voor een upgrade.
    Mijn mening is dat ik al es heel veel geld heb betaald voor het programma, en ik zie het niet zitten om weer es wat geld te betalen voor een versie met misschien 2 nieuwe functies.
    Ik stel het nu wel simpel voor, maar ik ben een student dus het geld groeit me niet op de rug, en ik heb overlaatst al wat grote aankopen gedaan dus

    Mocht er iemand me kunnen helpen of tips geven, u bent alvast zeer bedankt voor uw tijd

    **bye***

  2. #2

    Standaard

    Vorig jaar heb ik een project gehad op school. Het was een animatie filmpje en een klasgenoot had een dvd menu gemaakt voor ons project.
    Het was gemaakt in dvd lab (T'is alleen geen gratis progamma geloof ik).
    Maar de mogelijkheden zijn erg groot ik zelf heb er nog niet echt mee gewerkt.
    Maar die klasgenoot had een dvd menuutje gemaakt met de hulp van 3D Animatie.
    (Bordjes die uit de lucht kwamen vallen als knoppen) (Een boek wat open ging waar de scene selection in zat) noem maar op. Ik weet in iedergeval wel dat je er veel mee kan en het zijn absoluut geen standaard menutjes.
    [Mijn DVD Collectie]
    [3-Star Trader] & [Silver Trader]

  3. #3

    Standaard

    Het allerbeste programma voor consumenten en semi-profs is Adobe Encore, inmiddels versie 1.5 geloof ik. Volledige vrijheid in het maken wat jij wilt.

    Een gratis trial (30 dagen geloof ik) kun je op de site van Adobe downloaden.

    Succes!
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  4. #4

    Standaard

    Encore is inderdaad het beste dat je kan krijgen voor de semi-pro markt. De echte pro's gebruiken vooral scenarist van sonic maar dat is zo'n ontzettende draak om te leren. Encore van Adobe ziet er in het begin misschien wat raar uit maar als je het eenmaal door hebt is het geweldig. Het is gewoon superfijn. Je maakt alles in photoshop en eventueel nog premiere/after effects. Met codes geef je de buttons aan en de rollover.

    Bijvoorbeeld:
    je hebt de volgende mapjes

    Opmaak
    hier zitten alle lagen in die de achtergrond maken

    Button 1
    dit is de eerste button van je menu, om er nu voor te zorgen dat encore deze map herkent als een button noem je hem niet gewoon button 1 maar zet je er een (+) teken voor. Dus (+) Button 1. Encore herkent dit nu als een button set. In dit mapje maak je de hele button op.
    Een rollover bestaat dus net als voor internet uit 2 plaatjes. Je maakt bijvoorbeeld een play knop. Normaal is deze zwart van kleur. De laag heet nu waarschijnlijk play. Vervolgens dupliceer je deze laag, je past de kleur aan en vervolgens noem je hem (=1) Play. Nu herkent encore dit als een button met rollover. (=1) geeft de 1e rollover aan.


    Het is een heel logisch en fijn programma en ik kan hem je sterk aanbevelen.

  5. #5

    Standaard

    Jullie zijn erg bedankt, misschien ga ik (als het niet te veel geld kost) toch een van die programma's proberen in de winkel te kopen.

    Dankjewel!

  6. #6

    Standaard

    Makkelijk: TMPEGENC DVD Author
    Meer mogelijkheden: DVD-Lab
    Beste: DVD Maestro (van Spruce geloof ik)
    Hoort deze topic niet in DVD Productie op de PC?

  7. #7

    Standaard

    Apple vergeten jongens?????????

    Beste programma's zijn iDVD voor consumenten en DVD Studio Pro voor alles wat daar boven zit, volledige vrijheid.
    Dit laaste programma is ook het programma waar de meeste van jullie mooie dvd'tjes vandaan komen.
    Dus de mensen die Adobe als het beste aanwezen, zou even bij Apple gaan kijken is toch een zeer grooooooooootttt verschil.

    Succes met je project
    It's a Wonderful Digital Life

  8. #8

    Standaard

    Euh, bedankt, maar ik heb geen macintosh.

    Ja, sorry, ik zie het ook net, dit hoort waarschijnlijk beter bij DVD producties op de pc, maar ik wist niet dat die topic bestond

    Jullie zijn erg bedankt, ik heb al de trialversie van Adobe gedownload, en mijn neef gaat me helpen (aangezien ik eigenlijk niet veel van photoshop etcetera ken)

    **bye***

  9. #9

    Standaard

    DVD Studio Pro is inderdaad een heel goed programma maar werd er niet benadrukt dat het om semi-pro software ging. Als jij als newbie gelijk in DSP duikt dan denk ik dat je een flink klap in je smoel krijgt gezien de duizenden opties. En iDVD vind ik persoonlijk veels te beperkt. Maarja, das dan ook voor huis tuin en keuken gebruik.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Euh, bedankt, maar ik heb geen macintosh.

    Ja, sorry, ik zie het ook net, dit hoort waarschijnlijk beter bij DVD producties op de pc, maar ik wist niet dat die topic bestond

    Jullie zijn erg bedankt, ik heb al de trialversie van Adobe gedownload, en mijn neef gaat me helpen (aangezien ik eigenlijk niet veel van photoshop etcetera ken)

    **bye***
    Misschien heb je iets aan deze tutorials:
    http://www.wrigleyvideo.com/videotut...tut_encore.htm

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Ja, sorry, ik zie het ook net, dit hoort waarschijnlijk beter bij DVD producties op de pc, maar ik wist niet dat die topic bestond
    No problem, ik verplaats hem wel even...

  12. #12

    Standaard

    Dankjewel, das inderdaad heel interessant, die tutorials.
    En dankjewel voor de verplaatsing, Nathan :wink:

    *bye**

  13. #13

    Standaard Re: Zelf dvd menu's maken...?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Hey, ik studeer audiovisuele vorming in Gent, en ik had graag mijn filmpje dat ik dit jaar heb gemaakt, op dvd gezet.
    Wat gebruiken ze op de opleiding, of valt dvd-authoring geheel buiten de lesstof? Of lopen jullie wellicht nog tussen VHS decks te dubben?

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Evil Hobbit
    DVD Studio Pro is inderdaad een heel goed programma maar werd er niet benadrukt dat het om semi-pro software ging. Als jij als newbie gelijk in DSP duikt dan denk ik dat je een flink klap in je smoel krijgt gezien de duizenden opties. En iDVD vind ik persoonlijk veels te beperkt. Maarja, das dan ook voor huis tuin en keuken gebruik.
    Je kunt DVDSP configureren in Basic en Advanced mode. De eerste heeft een lage instap-curve. Maar goed, hij heeft al aangegeven niet over een Mac te beschikken....

  15. #15

    Standaard

    Om even iets aan deze discussie toetevoegen het volgende. Ik gebruikte pinacle impression, daarmee kan je ook statische menu's maken. Je geeft de lagen in Photoshop codes. Het werkt redelijk goed. ECHTER, je kan de menu's ook een achtergrondmuziekje geven. Iedere keer waneer je op een knop staat begint het deuntje op nieuw. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Weet iemand hoe je dit kan oplossen?

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerben van der Leun
    Om even iets aan deze discussie toetevoegen het volgende. Ik gebruikte pinacle impression, daarmee kan je ook statische menu's maken. Je geeft de lagen in Photoshop codes. Het werkt redelijk goed. ECHTER, je kan de menu's ook een achtergrondmuziekje geven. Iedere keer waneer je op een knop staat begint het deuntje op nieuw. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Weet iemand hoe je dit kan oplossen?
    Heb je een voorbeeld (plaatje) van dat menuscherm?

    Ik vermoed namelijk dat je geen subpicture overlays gebruikt voor de menu-selecties, maar dat er voor iedere selectie een aparte bitmap is gebruikt. Dat zou verklaren waarom de muziek opnieuw begint als je een andere knop selecteert.

  17. #17

    Standaard

    Hoi Nathan ik wil best even een plaatje laten zien. Helaas heb ik geen ftp om het nodige te plaatsen. Kan ik je ze misschien mailen?[/img]

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerben van der Leun
    Hoi Nathan ik wil best even een plaatje laten zien. Helaas heb ik geen ftp om het nodige te plaatsen. Kan ik je ze misschien mailen?[/img]
    Ja hoor, mailen kun je naar het bekende adres (nathan@dvd.nl), zorg wel dat je de plaatjes even zipt of JPG-compressie gebruikt zodat ze niet al te groot worden.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerben van der Leun
    Om even iets aan deze discussie toetevoegen het volgende. Ik gebruikte pinacle impression, daarmee kan je ook statische menu's maken. Je geeft de lagen in Photoshop codes. Het werkt redelijk goed. ECHTER, je kan de menu's ook een achtergrondmuziekje geven. Iedere keer waneer je op een knop staat begint het deuntje op nieuw. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Weet iemand hoe je dit kan oplossen?
    Heb je een voorbeeld (plaatje) van dat menuscherm?

    Ik vermoed namelijk dat je geen subpicture overlays gebruikt voor de menu-selecties, maar dat er voor iedere selectie een aparte bitmap is gebruikt. Dat zou verklaren waarom de muziek opnieuw begint als je een andere knop selecteert.
    Ik ken de Pinnacle software niet, maar...
    Is het niet zo dat achtergrondmuziek alleen gebruikt kan worden bij motion menu's? Of kan Impression wel een statisch menu met geluid combineren? Please correct me if I'm wrong!
    (Als dat wel mogelijk is, is het in ieder geval niet conform de specs van het DVD-Forum).

    Maar technisch/logisch gezien lijkt dit me al vrij lastig, zo niet onmogelijk, aangezien een statisch menu geen duration/speelduur heeft, maar statisch blijft tot er een "user action" plaats vindt. (of eventueel een time-out functie: als de kijker "X" seconden lang niets doet, springt het menunaar speelfilm/chaptermenu/whatever).

    In DVDSP is het gebruik van geluid in combinatie met statische menu's niet mogelijk, uitsluitend met motion menu's, waarbij een enkellaags PSD gebruikt wordt als overlay op een MPEG stream (=de background van het menu, die kan loopen, of freeze frame aan het eind van de stream) en waarbij verschillende overlay kleuren de verschillende button states definieren. (default/selected/activated)

    Een still menu bestaat in DVDSP uit een gelaagde PSD, met een background layer voor de "look" en aparte lagen voor de verschillende button states. (Vergelijkbaar met Gerbens verhaal)

    Nu lijkt het er trouwens op dat Gerben het geluid aan iedere button heeft hangen ipv aan het menu zelf....

    Just my 2 cents....

  20. #20

    Standaard

    Wel, 2 jaar geleden gebruikten we nog echte analoge Hi8 montage decks, echt hatelijk, maar op een rare manier wel plezierig (spelen met dat wiel, de beperking is soms wel grappig, achteraf bekeken dan wel :wink: )

    En sinds vorig jaar werken ze met wat computers, ook de Cassablanca (een soort apart montage deck voor digitale montage) en er tgogh... Ik weet niet goed welke programma's want ikzelf monteerde altijd zelf thuis met Pinacle studio dv plus.
    Vanaf volgend jaar word dat dus voor mij Adobe Premiere of iets anders, want ik heb wat problemen gehad met Pinacle met het geluid, en de mogelijkheden met de andere programma's zijn vaak veel minder beperkt. Voordeel van pinacle: nederlandstalig en gemakkelijk te bedienen en zeker weten voldoende voor een niet al te ingewikkelde 'productie' als je het al zo kan noemen op dit niveau :wink:

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Is het niet zo dat achtergrondmuziek alleen gebruikt kan worden bij motion menu's? Of kan Impression wel een statisch menu met geluid combineren? Please correct me if I'm wrong!
    Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij heb je daar gelijk in. Bij het toevoegen van geluid is het automatisch een motion menu.

    Maar dat maakt voor dit voorbeeld even niet uit of het nu een stilstaand, of een motion menu is. Het gaat om het feit dat ik vermoed dat Gerben's software voor iedere stand van het menu een aparte clip heeft gemaakt, in plaats van het gewoon simpelweg met overlays te doen dus.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Een still menu bestaat in DVDSP uit een gelaagde PSD, met een background layer voor de "look" en aparte lagen voor de verschillende button states. (Vergelijkbaar met Gerbens verhaal)
    Dat is inderdaad de beste manier om het te doen.

    Maar ik vind het raar dat bij Gerben steeds het geluid opnieuw begint, want als je het op deze manier doet, dan zijn de knoppen gewoon overlays en zou het menu gewoon op de achtergrond door moeten blijven lopen, zelfs bij het wijzigen van je selectie, zoals het hoort.

    Maar ik wacht even af of ik nog mail krijg van Gerben of via MSN iets hoor.

  22. #22

    Standaard

    Ik heb nog een vraagje, dat waarschijnlijk héél stom zal gaan lijken, maar bij deze stel ik ze toch maar:
    Is het mogelijk om via Adobe Encore ook je afgewerkte dvd (menu's, hoofdstukkenselectie, film) door te sturen naar een aparte dvd recorder?
    Want ik heb een aparte dvd recorder, en geen dvd schrijver in mijn computer zelf...

    (Tussen haakjes, ik ben aan het experimenteren met de trialversie van Encore, en het begint traagjes te lukken... héél traagjes :wink: maar de link naar die tutorial die iemand doorgaf, is echt wel handig )

    *bye**

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Ik heb nog een vraagje, dat waarschijnlijk héél stom zal gaan lijken, maar bij deze stel ik ze toch maar:
    Is het mogelijk om via Adobe Encore ook je afgewerkte dvd (menu's, hoofdstukkenselectie, film) door te sturen naar een aparte dvd recorder?
    Want ik heb een aparte dvd recorder, en geen dvd schrijver in mijn computer zelf...
    Nee, dat kan niet, losse branders kunnen niet "praten" met een PC. Je kunt alleen losse clips opnemen als je een TV-out op je PC (als je die hebt) verbind met de brander, maar da's wel een hele omslachtige manier van DVD-authoring en dan ben je ook je mooie menu's kwijt natuurlijk.

    Maar een interne DVD-brander is niet meer zo duur tegenwoordig, dus ik zou gewoon even wat pecunia bij elkaar sprokkelen als ik jou was. Het is zomer, dus er is vast nog wel ergens een boer te vinden die aspergestekers of andere lijfslaven nodig heeft.

  24. #24

    Standaard

    Ja, ze zijn inderdaad niet meer zo duur...
    Wel spijtig...
    Maar toch bedankt voor het antwoord, dankjewel


    *bye***

    Ps: zijn er dvd branders die je me kunt aanraden?

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    zijn er dvd branders die je me kunt aanraden?
    Ik heb zelf een Lite-on 4x speed +RW en -RW brander gehad. Heb nu een NEC 8x speed +RW brander, die na een firmware-update nu ook -RW brandt.

    Beide branders heb ik zeer goede ervaringen mee.

    Maar tegenwoordig worden er niet echt heel veel erg slechte branders meer uitgebracht. En vooral als je het bij bekende merken als Lite-on, NEC en Aopen houdt, kun je niet veel blunders begaan.

    Wel van tevoren goed beslissen of je een +RW of -RW brander wilt, of je ook dual layer wilt gaan branden, etc...

    Hmm, sorry voor de off-topic mensen.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •