Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 31 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Volume bij filmkijken

    Hoe luid moet een film eigenlijk staan, is er zoiets als een referentievolume om er optimaal van te genieten?

    Je kan zeggen dat dit een kwestie is van persoonlijke smaak, maar volgens mij is dat niet zo en is het ideale volume het volume zoals de geluidsmixer dat bedoeld heeft.

    Ik vermoed dat veel ht-liefhebbers het volume eigenlijk te hoog zetten.

    Zit er veel verschil tussen het geluidsniveau van de mix van verschillende films?

    Kan je bvb. a.d.h.v. een db-meter en het testsignaal van je receiver een referentievolume bepalen?
    there's only one person who's got his work done by friday, and that was robinson crusoë

  2. #2

    Standaard

    Het volume moet zo staan dat de buren NET niet gaan verhuizen

    Legt eraan wat voor film het is zolang je deeffecten ,maar goed hoort.
    ****************************************
    Vermogen zegt niks over de kwaliteit.
    ****************************************

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Boullie
    Ik vermoed dat veel ht-liefhebbers het volume eigenlijk te hoog zetten.
    Hmm, ik denk juist dat velen het volume te láág hebben staan, want het referentie-niveau (áls dat al bestaat) voor film-kijken is volgens mij behoorlijk hoor. Maar ja, in onze woonkamers (harde wanden, bang voor buren) is het kijken met een hoog volume vaak vermoeiender dan in de bios.

    Kan je bvb. a.d.h.v. een db-meter en het testsignaal van je receiver een referentievolume bepalen?
    Ehh, en als je dat hebt bepaald? De ene dvd klinkt immers luider dan de ander. Of gewoon de db-meter naast je afstandsbediening?
    Sony STR-DB 840 QS ......... Sony DVP-NS 930V QS ......... Sony CDP-XB 740 QS ......... B&W VM-1 (5x) ......... REL Q150E ......... Philips 24 PW 9553 ......... One For All Kameleon

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond187
    Het volume moet zo staan dat de buren NET niet gaan verhuizen
    Ze moeten juist wel gaan verhuizen, dan kan je daarna helemaal los. :wink:

  5. #5

    Standaard

    Voor is het simpel:

    Hard genoeg zodat je het beleeft ipv bekijkt, je moet jezelf in de film wanen.

    Met een thriller met goed verhaal hoeft ie van mij niet zo hard als bij een special effects show met schieten en ontploffingen.
    Maar zelfs niet zo hard is bij mij toch al snel harder dan bij anderen. :P
    "I'm as serious as an erection problem."
    DiViDieS
    Collectie update: 3 februari '06 - 1 dvd(s) - totaal 474 dvd's

  6. #6
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Volume bij filmkijken

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Boullie
    Hoe luid moet een film eigenlijk staan, is er zoiets als een referentievolume om er optimaal van te genieten?
    Ik denk het niet.
    Je moet op zo,n volume spelen dat je het zelf prettig vind.

    Je kan zeggen dat dit een kwestie is van persoonlijke smaak, maar volgens mij is dat niet zo en is het ideale volume het volume zoals de geluidsmixer dat bedoeld heeft.
    Ik denk het haast van niet.
    Enige wat de geluidsmixers doen is volgens mij ervoor zorgen dat de geluiden onderling in de juiste verhouding zijn.
    Op welk volume je dat dan zelf beluisterd zal niet uit moeten maken.
    Wel je eigen beleving en ervaring van een film, dat gaat hand in hand met het volume nivo.

    Ik vermoed dat veel ht-liefhebbers het volume eigenlijk te hoog zetten.
    Ik denk dat dat wel mee val.
    Velen zouden best wat luider willen spelen maar doen dit niet ivm geluidsoverlast.
    Buren staan immers al snel aan de deur bij het geluid van een HT.
    Men ervaar dit blijkbaar als irriterend
    Zelf heb ik gelukkig geen last van mijn buren.

    Zit er veel verschil tussen het geluidsniveau van de mix van verschillende films?
    Ja, heel veel.

    Kan je bvb. a.d.h.v. een db-meter en het testsignaal van je receiver een referentievolume bepalen?
    Je zou dan bijvoorbeeld 75 dB kunnen aanhouden ,wat ook gebruikt wordt bij het afstellen van je set met de dB meter.
    Dan even kijken met welk volume nivo die 75dB overeen komt en je zou dat dan als een soort van referentie nivo kunnen aanhouden.
    Maar dan krijg je weer het probleem van het verschil in geluidsmixen.

    Kortom, je kunt het beste gewoon op zo,n nivo spelen wat jezelf het lekkerst vind ongeacht hoe het misschien zou horen volgens een referentie :wink:

  7. #7

    Standaard

    Beetje vreemde vraag, da's net zoiets als "hoe snel moet je met je auto rijden?"

    Bij mij hangt het helemaal van de film en de situatie zoals tijstip e.d. af.
    Panic, chaos & disorder...my work here is done!

  8. #8

    Standaard

    Het is voor mij inderdaad zo als Acinony zegt. Een film moet je beleven en niet kijken. En dat is voor elke film anders en zeer persoonlijk. Ik keek van het weekend SW:AOTC nog eens een keer, en dan kan het niet hard genoeg staan *prettig als je geen buren hebt waar je HT staat*. Maar voor een praatjesfilm is het voldoende voor mij om te horen wat ze zeggen.
    Balls across the nose!!!

  9. #9
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Felix the Cat
    Beetje vreemde vraag, da's net zoiets als "hoe snel moet je met je auto rijden?"
    .
    Snel waar dat mogelijk is (zoals snelweg :wink: )

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dynamike
    . Een film moet je beleven en niet kijken. .
    Hier ben ik het helemaal mee eens maar dan moet je zo,n film ook via een projector bekijken.
    Dan ga je het pas echt beleven :wink:

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dynamike
    . Een film moet je beleven en niet kijken. .
    Hier ben ik het helemaal mee eens maar dan moet je zo,n film ook via een projector bekijken.
    Dan ga je het pas echt beleven :wink:
    Dit doe ik dan ook.
    "I'm as serious as an erection problem."
    DiViDieS
    Collectie update: 3 februari '06 - 1 dvd(s) - totaal 474 dvd's

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond187
    Het volume moet zo staan dat de buren NET niet gaan verhuizen

    Legt eraan wat voor film het is zolang je deeffecten ,maar goed hoort.
    Dan weet ik wel plekken waar ik bijzonder hard moet gaan spelen . In een vrijstaand huis bv
    Zelf heb ik nooit echt gemeten, maar vermoed rond de 65 Db gemiddeld. Als je sub begint mee te doen knalt dit echt omhoog vaak

  13. #13

    Standaard

    Misschien even wat meer uitleg bij mijn vraag:
    In november organiseren we in het plaatselijke jeugdhuis een jaarlijks filmfestival.

    We proberen dat technisch vrij goed te doen (projector, mooi projectiescherm, mooie surroundset) en krijgen dan ook van heel wat mannelijke kijkers enthousiaste opmerkingen over het fantastische geluid. Een aantal vrouwelijke kijkers klaagt echter al twee weken steen en been over het feit dat het geluid VEEL te hard staat.

    Vandaar dat ik tracht ergens een "gulden middenweg" te vinden.

    Maar ik vrees dus dat die moeilijk te vinden zal zijn ...
    there's only one person who's got his work done by friday, and that was robinson crusoë

  14. #14

    Standaard

    Heel simpel Boellie

    De vrouwen weren
    ****************************************
    Vermogen zegt niks over de kwaliteit.
    ****************************************

  15. #15

    Standaard

    Maar ze zijn zo lief meneer
    there's only one person who's got his work done by friday, and that was robinson crusoë

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Acinony
    Nom de dieu de putain de bordel de merde de saloperie de connard d'enculé de ta mère
    Dat is niet mis, Acinony... Er zijn mensen voor minder opgesloten... :wink:
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Acinony
    Nom de dieu de putain de bordel de merde de saloperie de connard d'enculé de ta mère
    Dat is niet mis, Acinony... Er zijn mensen voor minder opgesloten... :wink:
    Maar er zijn ook mensen die voor meer nog vrij rond lopen, jammer genoeg...
    "I'm as serious as an erection problem."
    DiViDieS
    Collectie update: 3 februari '06 - 1 dvd(s) - totaal 474 dvd's

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Acinony
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Acinony
    Nom de dieu de putain de bordel de merde de saloperie de connard d'enculé de ta mère
    Dat is niet mis, Acinony... Er zijn mensen voor minder opgesloten... :wink:
    Maar er zijn ook mensen die voor meer nog vrij rond lopen, jammer genoeg...
    LOL! Hoewel....Michael J.is nu toch écht het bokje geloof ik... :wink:

    Anywayz...genoeg thread hi-jacking.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    LOL! Hoewel....Michael J.is nu toch écht het bokje geloof ik... :wink:

    Anywayz...genoeg thread hi-jacking.
    Je hebt gelijk, maar weer on-topic.

    Bij ons in het buurthuis hebben ze schuimrubber platen tegen de wanden gemaakt.( soort eierdozen )
    Die hebben ze laten schilderen door het kinderwerk, stoort niet echt maar het helpt gigantisch.
    "I'm as serious as an erection problem."
    DiViDieS
    Collectie update: 3 februari '06 - 1 dvd(s) - totaal 474 dvd's

  20. #20

    Standaard

    Ik heb al van verschillende experts inzake geluidsisolatie gehoord dat eierdozen wel helpen om een betere akoestiek te realiseren, maar weinig zoden aan de dijk brengen m.b.t. geluid tegenhouden.

    Maar goed, dat is eigenlijk weer off-topic. Van mij mag deze thread gesloten worden, denk dat er geen sluitend antwoord op mijn vraag bestaat
    there's only one person who's got his work done by friday, and that was robinson crusoë

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Boullie
    Ik heb al van verschillende experts inzake geluidsisolatie gehoord dat eierdozen wel helpen om een betere akoestiek te realiseren, maar weinig zoden aan de dijk brengen m.b.t. geluid tegenhouden.

    Maar goed, dat is eigenlijk weer off-topic. Van mij mag deze thread gesloten worden, denk dat er geen sluitend antwoord op mijn vraag bestaat
    Dat klopt, er bestaat ook geen sluitend antwoord op.
    Je zal ze moeten vragen of ze ook klagen in de bioscoop.... want daar is het geluid ook hard.
    En anders zal je twee dingen tegelijk moeten organiseren, één voor de mannen één voor de vrouwen.
    Maar houd er rekening mee dat niet alle vrouwen het met dezelfde volumegrens eens zijn. :P
    "I'm as serious as an erection problem."
    DiViDieS
    Collectie update: 3 februari '06 - 1 dvd(s) - totaal 474 dvd's

  22. #22
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Boullie
    Ik heb al van verschillende experts inzake geluidsisolatie gehoord dat eierdozen wel helpen om een betere akoestiek te realiseren, maar weinig zoden aan de dijk brengen m.b.t. geluid tegenhouden.:
    Dat klopt inderdaad.
    Eierdozen hebben voor geluidsisolatie vrijwel geen nut en heeft inderdaad meer effect op de akoestiek.

    En wat die lieve vrouwen betrefd, gebruik ze gewoon voor de bediening van die heren die een lekkere filmpje aan het kijken zijn.
    Doen ze nog nuttig werk ook

  23. #23

    Standaard

    Hoe gaan jullie om met buren en de vaak zeer grote dynamiek van een dvd...?
    Steeds harder zachter zetten als het te gek is?
    Mijn dvdspeler heeft er een optie voor om het dynamische effect in het geluid wat te balanceren, maar dit schijnt niet echt wat te doen.

    Ik snap dat de dynamiek nou net zo mooi is aan een dvd, maar er zijn nou eenmaal situaties waarin je het nou net graag wat minder had gehad
    My DVD Collection
    Laatste aankoop: xXx, American Pie, American Pie 2, Top Gun...

  24. #24

    Standaard

    Ik woon in een behoorlijk goed geïsoleerd appartement en zou eigenlijk harder willen spelen dan ik nu kan. Er bestaat een referentievolume (bepaald door THX) van 105 dB maximaal uit ieder kanaal en 115 dB uit de subwoofer. Een geluidsdruk van 115 dB is met een enkele normale subwoofer absoluut niet te doen (of het moet een SVS Ultra zijn met veel vermogen) en 105 dB uit ieder kanaal is ook wel ERG hard... Ik speel zeker 10-20 dB onder dit niveau, wat dus eigenlijk VEEL te zacht is, maar wat velen dus al VEEL te hard vinden.

  25. #25
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Hey Garmt, dat is lang geleden.

    Ik begrijp dus dat je met zo,n 85 a 95 dB speel.
    Dat is inderdaad behoorlijk luid voor de meeste mensen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •