Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 39 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Goed, ik heb dus gisteren eens naar die felbesproken Spirited Away gekeken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel soeps aan vond, voornamelijk omdat ik er allemaal geen snars van begrijp. Het beginopzet, tot daar aan toe, de ouders van Chihiro komen in dat verlaten pretpark aan, en ze eten van dat buffet, wat eigenlijk niet voor hen bestemd was, en worden daarvoor als straf in varkens veranderd. Maar dan raak ik de pedalen kwijt? Waterdraak? Stinkmonster? Die butt-ugly overgroeide baby? Die twee oude bomma's met hun watermeloenhoofd? Ik heb redelijk wat inlevingsvermogen als het op vage films aankomt, maar hier heb ik nu werkelijk de ballen van gesnapt.

    Dus: wie denkt er mij wat wijzer te kunnen maken?
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  2. #2

    Standaard

    Had je ook moeite met the Wizard of Oz of Star Wars? :wink:

    Gewoon nog een keer kijken. De tweede keer zijn de Waterdraak, het Stinkmonste en die butt-ugly overgroeide baby niet meer zo vreemd voor je en kan je je waarschijnlijk iets meer op het verhaal focussen, wie weet wordt het dan allemaal wat begrijpelijker. :wink:

  3. #3

    Standaard

    Nee, vreemd genoeg geen problemen met Star Wars
    Een tweede kijkbeurt zie ik niet zitten. De animatiestijl spreekt me ook niet echt aan, om eerlijk te zijn. Maar ik zou wel eens graag willen weten WTF ik gisteren feitelijk aan het bekijken was...
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  4. #4

    Standaard

    Lees hier een mooi artikel over deze film: http://www.schokkendnieuws.nl/vieuw_film.php?id=916
    Als je nog steeds niet overtuigt bent ga je toch lekker naar The Little Mermaid ofzo kijken!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Maar ik zou wel eens graag willen weten WTF ik gisteren feitelijk aan het bekijken was...
    Niets meer en niets minder dan een fantastische droom van een klein meisje. 8)
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door cubik
    Als je nog steeds niet overtuigt bent ga je toch lekker naar The Little Mermaid ofzo kijken!
    Bedankt voor de link, maar het antwoordt niet veel van mijn vragen. Kijk, ik heb echt wel moeite gedaan om de film te wíllen begrijpen, maar het lukt me niet, en dat frustreert me. Anderzijds vind ik het niet leuk om voor filistijn te worden versleten als ik alleen maar even wijs op het feit dat dit niet echt mijn smaak bleek. Van bepaalde films weet ik op voorhand dat ik er de moeite niet voor wil doen om er tijd in te steken (boertige komedies ed.) , maar hier wilde ik echt en oprecht wel eens weten wat de film zo aantrekkelijk maakt bij de zogenaamde "kenners". Deze film had me erg nieuwsgierig gemaakt, maar laten we het erop houden dat het een beetje een anticlimax was dat het allemaal zo'n vage bedoening blijft, zelfs al is het, zoals Erwin zegt, een droom van een klein meisje. Misschien had ik me er te veel van voorgesteld, en ik wil gerust wel eens een leap of faith maken in een min of meer vaag scenario. Ik had bijvoorbeeld de avond ervoor naar Lilya 4-Ever gekeken, en daar zit ook zo'n vage droomsequentie in waarbij [spoiler:b0b6613a32]Lilya haar dode vriend in haar verbeelding ziet rondlopen met engelenvleugels.[/spoiler:b0b6613a32] Wel, in dat geval kon ik, binnen de context van de film, dit wel plaatsen, omdat [spoiler:b0b6613a32]Volodja herhaaldelijk zich de hemel had voorgesteld als een plaats waar hij tot het einde der tijden ongemoeid met zijn basketbal kon spelen, en dan lijkt het maar logisch dat hij daar terecht komt van zodra hij zich kapotgeslikt heeft aan de pillen[/spoiler:b0b6613a32], en als dan op het einde [spoiler:b0b6613a32]blijkbaar Lilya ook dood is, want ze heeft ook vleugels gekregen,[/spoiler:b0b6613a32] dan kan ik me daar, zelfs voor zo'n surrealisme, wel wat bij bedenken wat de maker heeft bedoeld.

    Of neem een film als The Matrix Revolutions. Op het einde [spoiler:b0b6613a32]als Neo sterft, en zich opoffert om een vrede tussen de bewoners van Zion en de machines te bewerkstelligen,[/spoiler:b0b6613a32] of wanneer [spoiler:b0b6613a32]Smith tegelijkertijd tenonder gaat met Neo, omdat hij zijn eigen "slechte ik" is,[/spoiler:b0b6613a32] dan kan ik daar nog wel een touw aan vastknopen binnen de wereld waarin de film zich afspeelt, zelf al is het realistisch gezien allemaal onzin natuurlijk.

    Maar in Spirited Away ontbrak die samenhang me volledig, zelfs voor "maar" de droom van een klein meisje te zijn, en had ik graag geweten welke interpretaties die droom dan allemaal zou kunnen hebben. Ik vind het zelfs goed dat daar een bepaald segment van maar moet worden ingevuld door de verbeelding van de kijker, maar een monster van modder dat een bad komt nemen, een hamster die voortdurend morpht in een baby die aan de groeihormonen heeft gezeten, een al dan niet ingebeeld vriendje die soms al eens in een draak verandert, op de één of andere manier "bevrijdt" wordt van wat het ook moge wezen als Chihiro ineens zijn echte naam noemt, en nog zo van die dingen, het kan er bij mij allemaal niet in. Ik zou de film eerder afschilderen als pseudo-intellectuele esotherische troep, maar natuurlijk zal mijn visie grondig verschillen van die van iemand anders. Daarom vraag ik ook - zie het als een soort uitdaging - wie kan mij, in redelijke bewoordingen, zijn of haar interpretatie van de film geven? En ik vraag niet om mijn smaak daarin te laten toetsen aan die van iemand anders; ik denk dat ik toch een meer dan redelijke poging doe om mijn geest open te stellen voor een nieuwe ervaring, zelfs al slaat dat af en toe ook eens tegen...

    En dan wil ik niemand viseren, maar afgezien van het feit dat iedereen de film prachtig schijnt te vinden, kan niemand me vertellen waar het allemaal feitelijk om draait...
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  7. #7

    Standaard

    Spirited Away is voor mij vooral een "coming of age" verhaal, maar dan in een fantasy/spiritueel jasje gestoken. Chihiro komt in de meest vreemde omstandigheden terecht, zonder de hulp van de mensen waar ze al haar hele leven op vertrouwt: haar ouders. Ze is duidelijk een meisje wat bang is voor verandering, zoals je in het begin van de film ziet als ze in de auto rijden en ze liever haar oude school heeft dan deze "stomme" nieuwe school.

    Nu wordt ze noodgedwongen in het diepe gegooid en moet ze op eigen benen leren staan. Werken, verantwoordelijkheden nemen en leren omgaan met fouten. De hele film is een grote metafoor voor het op je eigen benen leren staan. Weer dienen de vergelijkingen met Alice in Wonderland zich aan. Het concept achter het verhaal is dus al best oud.
    Wat betreft de vage goden enzo, da´s vooral een Oosters ding, waar ik ook nog niet alles van snap. Wat ik begreep is het in je macht hebben van iemand doormiddel van hun naam iets wat in de Oosterse Shinto-religie voorkomt, evenals de reiniging en de badhuizen. [spoiler:0e92916822]De met modder besmeurde watergod is dus zowel een test voor Chihiro, als een metafoor voor de reiniging en het feit dat er diep binnen iedereen een mooi en puur wezen zit, ook al lijkt de buitenkant walgelijk en lelijk.[/spoiler:0e92916822]

    Dat zijn zo een paar van de dingen die ik op mijn eerste keer kijken mee heb genomen uit de film. Maar bij dit soort films is het m.i. niet essentieel om alles maar te willen verklaren. Dit zie ik hetzelfde als bijvoorbeeld bij een David Lynch-film... het gaat niet altijd om het begrijpen van het kunstwerk, maar soms ook om de ervaring.

    In dit soort films zie je iedere keer weer nieuwe dingen daardoor en dat is in mijn ogen wat dit werk zo uniek maakt.

    That´s my 2 cts.

  8. #8

    Standaard

    om het simpel te stellen gaat de film volgens mij over:

    een verwend nest van een kind, die eindelijk leert dat er belangrijker dingen zijn in het leven dan materieel bezit. Ze leert werken, ze sluit vriendschap met mensen die ze anders niet zou bekijken, ... ze leert m.a.w. wat nederigheid.

    En dan zitten er natuurlijk ook nog wat oosterse invloeden in: het niet meer herinneren van de naam (in Japan is de ziel gelinkt aan de naam als ik mij niet vergis met als gevolg dat wanneer je naam gestolen word/is (Chihiro -> Sen) je eigenlijk niet meer weet wie je bent).

    Het is ook zo dat je inderdaad aan de oosterse manier van animatie moet zijn. Ik kan er goed inkomen dat iemand die niet graag zo'n animatie ziet er dan ook geen bal zal aan vinden. Ik persoonlijk, vind de animatie stukken indrukwekkender dan de Disney animatie (niet dat Disney films slecht zijn). Ze zijn zoveel gedetailleerder.
    StarTrader

  9. #9

    Standaard

    Voor mij is het vooral een feest van fantasie en een verfrissende afwisseling van het door Hollywood gedomineerde filmaanbod. Niets meer en niet minder. En het verhaal......... gewoon een sprookje, niet te veel achter zoeken. :wink:

  10. #10
    Senior Member
    Registratie datum
    Apr 2003
    Woonplaats
    somewhere in the darkness of Belgium

    Standaard Spirited Away

    Spirited Away is gewoon een fantastisc animatiespektakel. Ik was absoluut geen liefhebber van anime maar deze film heeft me van mening doen veranderen omdat ik dit zo overweldigend knap vond. Vergelijk dit met Alice In Wonderland en The Wizard Of Oz. Ik moet eerlijk bekennen dat ik alle spirituele dubbele bodems niet altijd kan terugvinden (vooral omdat er veel Oosterse legendes in deze prent aan bod komen) maar ik herinner me wel hoe ik bij de eerste 'viewing' bedacht dat als George Lucas voor zijn nieuwe trilogie een kwartje van een kwart van de fantasie in Spirited zou bezitten, hij sterke films zou kunnen maken. You know what I mean?

    Laat je gewoon overspoelen. Mijn advies: kijk er nog eens naar en lukt het dan echt niet dan is dat jammer maar dan liggen je filminteresses duidelijk ergens anders. And that ain't bad. Wat een 'zogenaamde' kenner denkt te weten is ook maar de mening van één persoon en mijn motto is nog steeds... opinions are like arses. Everybody's got one!

    Drexl
    "We've got everything here from a diddle-eyed Joe to damned if I know!" Drexl (Gary Oldman) in 'True Romance'

    "What's my name? Fuck you, that's my name!" Alec Baldwin in 'Glengarry Glen Ross'

  11. #11

    Standaard

    Bedankt Nathan, Synoise en Drexl, dat zijn tenminste reacties waar ik wat aan heb...
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    een al dan niet ingebeeld vriendje die soms al eens in een draak verandert, op de één of andere manier "bevrijdt" wordt van wat het ook moge wezen als Chihiro ineens zijn echte naam noemt, ..
    Ik heb SA nog niet gezien (Shame on me), maar in een hoop culturen geeft het kennen van iemands naam (vooral geesten en demonen) je macht over die "persoon"... waarschijnlijk hier ook iets mee te maken.



    En ik merk net dat Synoise ongeveer hetzelfde zegt.
    Eerlijkheid is het belangrijkste in een relatie. Als je daarover kan liegen, zit je gebeiteld
    "Bother," said Pooh, as the "cop killers" pierced his kevlar jacket.

  13. #13

    Standaard

    Ik WEET dat het een film is met de nodige betekenis en diepere motieven maar voor mij blijft het toch de meest ideale droom-film die ik ken. Gewoon lekker je verstand uitzetten en wegzakken in het verhaal. Hmmmm..... 8)

    Btw: erg populaire film is het ook merk ik. Dit is al de tweede weekend op rij dat ik de dvd uitgeleend heb. Volgend weekend wil ik hem zelf weer eens zien verdikkie!

  14. #14

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Dus: wie denkt er mij wat wijzer te kunnen maken?
    Nou echt wijzer niet maar ik kan je wel mijn mening geven over deze film.

    Ik ben erg in mijn nopjes met dit verhaal en ik heb me niet verdiept in diepere betekenissen e.d.
    Ik heb alle "vreemde" dingen meteen geaccepteerd en ben meegegaan in het verhaal.
    Je moet niet te veel proberen om alles te verklaren. Laat het over je heenkomen en probeer wat je ziet niet zozeer te verklaren maar gewoon voor waar aan te nemen.
    Het is misschien net zo als bij een modern schilderij....sommigen vragen zich af wat de schilder bedoelt heeft terwijl anderen ernaar kijken en het gewoon mooi vinden zonder er verder over na te denken.
    De manier van animatie is ook misschien wennen en het feit dat ik al enige jaren naar Japanse animes kijk heeft er misschien voor gezorgd dat ik inmiddels aan vreemde ding gewend ben in dit soort films.
    De film is een belevenis, geeft een bepaalde sfeer....laat je erdoor meeslepen en denk niet te veel na is mijn advies.
    Anderen hier hebben ook al soorgelijke opmerkingen gemaakt.
    Misschien is het inderdaad jou type film niet of misschien moet je meer van dit soort films zien voordat je eraan gewend bent.
    Een van de eerste bekende animes was Akira (misschien wel eens van gehoord)....best wel een complex verhaal en niet door iedereen begrepen. Maar dat het verhaal lastig was boeide de kijkers niet want het is een aanslag op je zintuigen om naar te kijken (ok misschien overdrijf ik nu een beetje...maar die film was het begin van mijn voorliefde voor anime).
    Wat ook sfeerverhogend werkt in alle animes is de muziek....totaal anders dan wat je bij een film gewend bent. En dat geeft direct een bepaalde sfeer aan een film.

    Laat de film een paar weken liggen en kijk hem dan nog eens.....bekijk het als een visueel spektakel en luister naar het Japanse geluidsspoor en de muziek.
    Neem er voor mijn part Sushi bij
    Bekijk het als een schilderij....een schilderij waarvan je niet meteen de bedoeling begrijpt maar eentje die je mooi vind om het gebruik van vorm en kleur!

    Persoonlijk heb ik nog geen slechte Miyazaki gezien. Op mij hebben ze een bijzonder prettige invloed tijdens het kijken. Je waant je in een andere wereld.
    Ik weet niet of de NL versie gedubbed is maar luister naar de Japanse stemmen (ook dat was voor mij wennen in het begin).

    En als je het echt niets vind dan heb je het in ieder geval geprobeerd en ben je niet 1 van die mensen die op voorhand zegt "ik vind dat niks".
    En dat is ook wat waard...je hebt het geprobeerd


    Een aantal dingen die ik hier schreef zijn door anderen ook al benadrukt maar heb ze in mijn betoog toch meegenomen.
    Ik hoop btw dat ik nog enigszins te volgen was want ik heb een beetje een probleem om dit soort dingen op papier te zetten....excuses op voorhand!
    "I've seen things you people wouldn't believe"
    -Bladerunner-


  15. #15

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Loggie
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Dus: wie denkt er mij wat wijzer te kunnen maken?
    Nou echt wijzer niet maar ik kan je wel mijn mening geven over deze film.
    Dat is al meer dan genoeg, bedankt.

    Misschien is het inderdaad jou type film niet of misschien moet je meer van dit soort films zien voordat je eraan gewend bent.
    Kan inderdaad zijn, ik ben een redelijke leek op het gebied van Japanse animatie. Al wat ik er totnogtoe van had gezien (TV-brol zoals Puke-e-mon) zag er voor mij uit als iets voor randdebielen, maar zoals Nathan terecht elders op dit forum opmerkte is de éne film de andere niet. Ik heb wel een zekere interesse om er meer over te weten, maar dit leek me nogal redelijk zware kost. Hoe verhoudt deze film zich qua symboliek en vaagheid tot andere toppers uit het manga-genre, eigenlijk?

    Wat ook sfeerverhogend werkt in alle animes is de muziek....
    Dát is me wel opgevallen, en viel nog redelijk mee.

    Laat de film een paar weken liggen en kijk hem dan nog eens...
    Misschien moet ik dat toch eens doen...

    Ik weet niet of de NL versie gedubbed is maar luister naar de Japanse stemmen (ook dat was voor mij wennen in het begin).
    Ik kijk sowieso altijd waar mogelijk een film in de originele taal, heb er geen problemen mee dat het een taal is waar ik geen ene moer van versta (Russisch, Zweeds e.d.) Alleen het snelle Spaanse geratel is iets waar ik maar niet aan schijn te wennen.

    En als je het echt niets vind dan heb je het in ieder geval geprobeerd en ben je niet 1 van die mensen die op voorhand zegt "ik vind dat niks". En dat is ook wat waard...je hebt het geprobeerd
    Dat is inderdaad zo!
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  16. #16

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Hoe verhoudt deze film zich qua symboliek en vaagheid tot andere toppers uit het manga-genre, eigenlijk?
    Spirited ligt toch wel in een hogere schuif qua symboliek en vaagheid.
    Maar het is zeker niet de enige. De immens populaire "Serial Experiments Lain" en "Neon Genesis Evangelion"-series hebben ook een handje weg van vaagheid en symboliek.
    En hoewel het niet altijd zo gezien wordt, is het eerder vernoemde Akira ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken maar het actiegedeelte verstopt de moeilijkheidsgrad een beetje.
    Hetzelfde geldt voor sommige van de Urusei Yatsura-films, die prachtig doch heel bevreemdend durven zijn, ondanks het feit dat de serie zuivere kolder is.
    Eerlijkheid is het belangrijkste in een relatie. Als je daarover kan liegen, zit je gebeiteld
    "Bother," said Pooh, as the "cop killers" pierced his kevlar jacket.

  17. #17

    Standaard

    De film leek in het begin mij ook moeilijk te volgen qua verhaal, maar als je hem gaat bekijken als een film over waarden en normenbegin je vele zaken op te merken. Hieronder enkele voorbeelden (enkele zijn al genoemd):

    *spoilers* !!!!

    - de gulzigheid van de ouders wordt bestraft
    - een grote constante is de hebzucht, Chihiro weigert bijvoorbeeld goud en kruiden omdat ze die niet nodig heeft, degene die achter het goud aangaan worden door de geest opgegeten.
    - het slijmerige monster blijkt een belangrijke geest te zijn, (denk aan het introverhaal van Belle en het Beest)
    - de verwende baby leert in te zitten met anderen (denk aan de scène waarin het hamstertje koppig zelf wil verdergaan)
    - het feit dat een gestolen waar teruggebracht wordt en dat de daad dan effectief vergeven wordt

    Als je de film dus herbekijkt als een verhaal over waarden en normen kan je mischien associaties zien die je eerst niet legde.

    Natuurlijk moet je de stijl en het tempo van de film erbij nemen, en dat is inderdaad een persoonlijke smaak, ikzelf vindt dit absoluut een parel voor het oor en oog.



    -

  18. #18

    Standaard

    De film leek in het begin mij ook moeilijk te volgen qua verhaal, maar als je hem gaat bekijken als een film over waarden en normenbegin je vele zaken op te merken. Hieronder enkele voorbeelden (enkele zijn al genoemd):

    *spoilers* !!!!

    - de gulzigheid van de ouders wordt bestraft
    - een grote constante is de hebzucht, Chihiro weigert bijvoorbeeld goud en kruiden omdat ze die niet nodig heeft, degene die achter het goud aangaan worden door de geest opgegeten.
    - het slijmerige monster blijkt een belangrijke geest te zijn, (denk aan het introverhaal van Belle en het Beest)
    - de verwende baby leert in te zitten met anderen (denk aan de scène waarin het hamstertje koppig zelf wil verdergaan)
    - het feit dat een gestolen waar teruggebracht wordt en dat de daad dan effectief vergeven wordt

    Als je de film dus herbekijkt als een verhaal over waarden en normen kan je mischien associaties zien die je eerst niet legde.

    Natuurlijk moet je de stijl en het tempo van de film erbij nemen, en dat is inderdaad een persoonlijke smaak, ikzelf vindt dit absoluut een parel voor het oor en oog.



    -

  19. #19

    Standaard

    De film leek in het begin mij ook moeilijk te volgen qua verhaal, maar als je hem gaat bekijken als een film over waarden en normenbegin je vele zaken op te merken. Hieronder enkele voorbeelden (enkele zijn al genoemd):

    *spoilers* !!!!

    - de gulzigheid van de ouders wordt bestraft
    - een grote constante is de hebzucht, Chihiro weigert bijvoorbeeld goud en kruiden omdat ze die niet nodig heeft, degene die achter het goud aangaan worden door de geest opgegeten.
    - het slijmerige monster blijkt een belangrijke geest te zijn, (denk aan het introverhaal van Belle en het Beest)
    - de verwende baby leert in te zitten met anderen (denk aan de scène waarin het hamstertje koppig zelf wil verdergaan)
    - het feit dat een gestolen waar teruggebracht wordt en dat de daad dan effectief vergeven wordt

    Als je de film dus herbekijkt als een verhaal over waarden en normen kan je mischien associaties zien die je eerst niet legde.

    Natuurlijk moet je de stijl en het tempo van de film erbij nemen, en dat is inderdaad een persoonlijke smaak, ikzelf vindt dit absoluut een parel voor het oor en oog.



    -

  20. #20

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gabriel B.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Hoe verhoudt deze film zich qua symboliek en vaagheid tot andere toppers uit het manga-genre, eigenlijk?
    Spirited ligt toch wel in een hogere schuif qua symboliek en vaagheid.
    Maar het is zeker niet de enige. De immens populaire "Serial Experiments Lain" en "Neon Genesis Evangelion"-series hebben ook een handje weg van vaagheid en symboliek.
    Er zijn ontzettend veel verschillende soorten anime.
    Met name Lain is zeer de moeite waard. Hier gaat het meer om wat is de werkelijke realiteit. Zoiets als het Matrix gegeven maar dan anders.
    Lain gaat meer over een zoektocht (wie ben ik, wat ben ik....met een zeer verassend einde).

    Japanners verwerken ook aardig wat filosofie in sommige animes.
    Anderen gaan meer over spiritualiteit en tradities (ook ten aamzien van het heden).

    Niet voor niets zijn de broertjes die de Matrix hebben gemaakt helemaal maf van anime....het verhaal is een beetje afgekeken van sommige verhaallijnen die je in Japanse animes tegenkomt...of eigenlijk een mix van een aantal ideen.

    Een ding is zeker bij het bekijken van anime.....het stemt tot nadenken. Soms moet je iets meerdere malen zien voordat het kwartje valt.
    "I've seen things you people wouldn't believe"
    -Bladerunner-


  21. #21

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Hoe verhoudt deze film zich qua symboliek en vaagheid tot andere toppers uit het manga-genre, eigenlijk?
    Uhm het merendeel heb in de reply aan Gabriel neergezet....
    Feit blijft dat het kijken naar anime een totaal ander iets is dan het kijken naar Disney bv.

    Ik weet niet of je Akira ergens zou kunnen huren? Tegelijker tijd zou je eens websites kunnen opzoeken die het onderwerp behandelen.

    Anime is een zeer complex onderwerp!
    "I've seen things you people wouldn't believe"
    -Bladerunner-


  22. #22

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Loggie
    Persoonlijk heb ik nog geen slechte Miyazaki gezien.!
    Kan ook niet gevonden worden want bestaat niet.

    Maar wie het visuele spektakel van Miyazaki wil zien in combinatie met een "rechttoe-rechtaan" "actiefilm" raad ik ten zeerste Lupin III : Castle of Cagliostro aan.
    Best of both worlds met deze.
    Eerlijkheid is het belangrijkste in een relatie. Als je daarover kan liegen, zit je gebeiteld
    "Bother," said Pooh, as the "cop killers" pierced his kevlar jacket.

  23. #23

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gabriel B.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Loggie
    Persoonlijk heb ik nog geen slechte Miyazaki gezien.!
    Kan ook niet gevonden worden want bestaat niet.

    Maar wie het visuele spektakel van Miyazaki wil zien in combinatie met een "rechttoe-rechtaan" "actiefilm" raad ik ten zeerste Lupin III : Castle of Cagliostro aan.
    Best of both worlds met deze.
    Castle of Cagliostro staat zeker op mijn verlanglijstje.
    Ik heb vorige week eerst nog Whisper of the Heart gekocht (de R3 versie).
    Gisteren gekeken en beviel prima
    Was wel grappig want het was de SE 2 disc versie en blijkbaar was ik met de verkeerde schijf begonnen (de 1ste in de hoes) en eer dat ik daar achter was (stonden alleen chinese tekens in het menuscherm) was ik 20 min verder. Waarom zetten ze dan ook geen 1 of 2 op die discs :wink:
    Op schijf 1 stond gewoon "view disc in english" ....ging stukken makkelijker
    "I've seen things you people wouldn't believe"
    -Bladerunner-


  24. #24

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Loggie
    Castle of Cagliostro staat zeker op mijn verlanglijstje.
    Ik heb den NL uitgave daarvan. Leuke James Bond / Kuifje achtige film.
    Zit vol met avontuur en actie. Makkelijke film. Geen diepere betekenissen zoals bij Spirited Away.
    Tekenwerk is wat minder dan de nieuwere Miyazaki's. En de NL uitgave is niet anamorf.
    Ik heb vorige week eerst nog Whisper of the Heart gekocht (de R3 versie).
    Die van mij moet nog uit Japan komen. (wordt gestuurd zodra Nausicaa gereleased wordt (19/11), hoop ik) .
    Ben benieuwd of die discs wel zijn genummerd.

    Heb Spirited Away nogmaals gezien en begin 'm nog beter te vinden.

    Heerlijke balans tussen avontuur, sprookje en ook een beetje drama.

    Wat ik niet helemaal kan volgen is dat de geest zonder gezicht in het badhuis slecht is en daarbuiten goed. Is hij de eerste keer dat Chihiro de tag van hem aanneemt ook bezig met haar met rijkdom te verleiden of helpt hij haar daar? Of is Zonder Gezicht op zoek naar iemand die oprecht en sober leeft om 'm te helpen tot rust te komen?
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  25. #25

    Standaard Re: *SPOILERS* Spirited Away: uitleg a.u.b.!

    Ik zal eens kijken of er een anamorphic versie van is(Castle of Cagliostro)....geeft toch een beter beeld

    Wat die nummering betreft heb ik geen idee ...op de R3 versie in ieder geval niet....heb er nu maar zelf een nr op gezet ..just in case :wink:

    Die no face geest daar moet ik nog eens over nadenken. Ik heb er tijdens het kijken niet echt over nagedacht.
    Aangezien er wel meer vreemde dingen te zien zijn was het me niet opgevallen.
    Volgens mij voedde hij zich met de hebzucht van de mensen. Tenslotte gaf hij goud in en beloonden de mensen hem met voedsel etc.
    En aangezien hebzucht een zonde is zou het kunnen zijn dat hij de belichaming werd van die hebzucht.....maar ja dat is slechts een theorie van mij . 8)
    "I've seen things you people wouldn't believe"
    -Bladerunner-


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •