Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 40 worden weergegeven.

Discussie: Eraserhead [DVD]

  1. #1

    Standaard Eraserhead [DVD]

    Eraserhead [DVD]

    Lynch’ meesterwerk Eraserhead grijpt je stevig beet en laat je niet meer los.

    Lees dit artikel

  2. #2

    Standaard

    Wil ik al een tijdje zien... misschien komt het er ooit wel eens van
    - I want peace on earth and good will toward man.
    - We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
    Strips? stripinfo.be | Drum 'n' Bass? drumnbass.be

  3. #3

    Standaard

    "Beeld: 4.5 uit 5" vind ik persoonlijk wat veel voor een zwart-wit film, ongeacht de kwaliteit en hoe goed z/w past bij het verhaal.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    "Beeld: 4.5 uit 5" vind ik persoonlijk wat veel voor een zwart-wit film, ongeacht de kwaliteit en hoe goed z/w past bij het verhaal.
    Hetzelfde geldt voor het geluid, het kan dan wel een uitstekende 2.0 track zijn maar het blijft 2.0...

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    "Beeld: 4.5 uit 5" vind ik persoonlijk wat veel voor een zwart-wit film, ongeacht de kwaliteit en hoe goed z/w past bij het verhaal.
    Wat een onzin, pardon my French... Een kleurenfilm is niet per definitie beter dan een zwart/wit film, als we zo gaan beginnen dan raken we volgens mij het spoor bijster. Het gaat om de kwaliteit van de DVD-transfer, niet of je toevallig een hekel hebt aan zwart/wit.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Deniz
    Hetzelfde geldt voor het geluid, het kan dan wel een uitstekende 2.0 track zijn maar het blijft 2.0...
    Da´s ook onzin, waarom zou een 2.0 track per definitie slechter zijn dan een 5.1 track? Dat je voorkeur hebt voor een surroundtrack, betekent nog niet dat een 2.0 track niet enorm goed kan klinken. Je gooit toch ook niet je audio-CD´s het raam uit omdat ze "slechts" stereo zijn? Het gaat om kwaliteit, niet om de hoeveelheid kanalen.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Wat een onzin, pardon my French... Een kleurenfilm is niet per definitie beter dan een zwart/wit film, als we zo gaan beginnen dan raken we volgens mij het spoor bijster. Het gaat om de kwaliteit van de DVD-transfer, niet of je toevallig een hekel hebt aan zwart/wit.
    Sorry hoor, maar dat is jouw interpretatie, en niet de algemeen geldende interpretatie.

    Ik heb net nog even op het forum gekeken, en het blijkt dat jij een ongelooflijke fan bent van zowel deze film als van Lynch, en dan verwacht ik van een crew-member toch een wat minder partijdig oordeel. punt.

  7. #7

    Standaard

    "Beeld: 4.5 uit 5" vind ik persoonlijk wat veel voor een zwart-wit film, ongeacht de kwaliteit en hoe goed z/w past bij het verhaal.
    Hmmm...Volgens jou zullen ook films als "Schindlers List" en "The man who wasen't there" dus bij voorbaat al uitgesloten zijn van een hoge notering voor beeldkwaliteit?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Sorry hoor, maar dat is jouw interpretatie, en niet de algemeen geldende interpretatie.

    Ik heb net nog even op het forum gekeken, en het blijkt dat jij een ongelooflijke fan bent van zowel deze film als van Lynch, en dan verwacht ik van een crew-member toch een wat minder partijdig oordeel. punt.
    Dat is niet mijn interpretatie, maar de manier waarop wij DVD´s bespreken. Wij kijken niet naar smaak-elementen als: "is de film in kleur" of dat soort dingen. Wij kijken puur naar de technische kant van de zaak, en als die dik in orde is, dan komt dat in het cijfer tot uitdrukking, punt!

    Bovendien ben ik niet zo gediend van jouw aantijging dat ik partijdig zou zijn. Als een DVD slecht beeld en geluid heeft, dan zeg ik dat ook. Dat heeft niks te maken met of ik de film toevallig goed vind of niet. Het levert hooguit een hogere score voor "inhoud" op als ik de film zelf enorm goed vind.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Wat een onzin, pardon my French... Een kleurenfilm is niet per definitie beter dan een zwart/wit film, als we zo gaan beginnen dan raken we volgens mij het spoor bijster. Het gaat om de kwaliteit van de DVD-transfer, niet of je toevallig een hekel hebt aan zwart/wit.
    Sorry hoor, maar dat is jouw interpretatie, en niet de algemeen geldende interpretatie.

    Ik heb net nog even op het forum gekeken, en het blijkt dat jij een ongelooflijke fan bent van zowel deze film als van Lynch, en dan verwacht ik van een crew-member toch een wat minder partijdig oordeel. punt.
    Nee, dit is echt onzin en ben helemaal met Nathan eens! Het gaat om de beeldkwaliteit en niet om of je wel of niet van zwart-wit of kleur houdt. Menige kleurfilm heeft een veel slechtere kwaliteit dan deze zwart-wit film! Deze film is beeld voor beeld schoongemaakt (en denk daar maar eens over na, hoeveel dat er zijn: 130.000!) en verdient het dus een 4,5 te krijgen voor beeld. En het is zwak om te stellen dat als je fan bent van de film je dan niet meer onpartijdig naar een film kan kijken. Nou zijn er van de meeste films van David Lynch alleen maar slechte transfers en ik denk ook niet dat Nathan een vorige versie van Eraserhead zo gauw een 4,5 voor beeldmateriaal had gegeven. Idem voor de soundtrack. Ik begrijp dit soort meningen niet helemaal: Als het tegenwoordig maar geen 6.1 DTS-ES of een "Superbit" kwaliteit heeft, krijgt het per definitie geen hogere score dan 3 of zo! Misschien waarderen sommigen hier het intensive restauratiewerk van oude films niet zo erg. Ik ben in ieder geval blij dat er nog een klein aantal bedrijven (waaronder ook Criterion) nog de moeite nemen om vooral de oude juweeltjes op te knappen en voor het nageslacht te bewaren.

    Maar dit is een forum en dus ook een plaats van discussie. Waar ik nu reuze benieuwd naar ben, is de reden waarom deze film geen hoge score op beeld en geluid moet krijgen. En kom dan niet met een zwak argument als: omdat het zwart wit is en een 2.0 geluidstrack heeft. Ik wil wel eens weten waar de score dan wel op gebasseerd moet zijn.

  10. #10
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Ik zag deze film voor het eerst een jaar of 10 geleden en was meteen verkocht. De verontrustende beelden gecombineerd met de industriële geluiden die voortdurend aanwezig zijn maakten een enorme indruk op mij. Inmiddels heb ik de film al vele malen opnieuw gezien, maar de film heeft nog steeds niets aan kracht ingeboet. De trage montage en de bizarre wereld die Lynch heeft weten te creëren zorgen nog steeds voor nachtmerrie-achtige sferen. En nu is ie dan eindelijk verkrijgbaar in een geweldige uitvoering. De verpakking zelf is al om van te smullen, maar ook beeld en geluid zijn absoluut van hoge kwaliteit en als toetje krijgen we ook nog eens een interview (bijna anderhalf uur!) met David Lynch. Geweldig! Na de VHS en de UK-DVD heb ik nu dus voor de derde keer deze film gekocht, maar dit is verreweg de beste uitgave en de hoge prijs meer dan waard!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Dat is niet mijn interpretatie, maar de manier waarop wij DVD´s bespreken. Wij kijken niet naar smaak-elementen als: "is de film in kleur" of dat soort dingen. Wij kijken puur naar de technische kant van de zaak, en als die dik in orde is, dan komt dat in het cijfer tot uitdrukking, punt!
    Je spreekt over "Wij", maar ik loop al vanaf het begin mee en weet dat films met bijvoorbeeld dolby surround geluid nooit meer kregen dan 3 1/2 ster. Vertel mij dus niks over "wij".

    Bovendien ben ik niet zo gediend van jouw aantijging dat ik partijdig zou zijn. Als een DVD slecht beeld en geluid heeft, dan zeg ik dat ook. Dat heeft niks te maken met of ik de film toevallig goed vind of niet. Het levert hooguit een hogere score voor "inhoud" op als ik de film zelf enorm goed vind.
    Het viel mij alleen maar op dat jij ondanks de beperkte beeld- en geluidstechniek bijna perfecte scores hieraan gaf, en mijn commentaar en dat van een ander als "onzin" bestempelde. Ik blijf dus volledig bij mijn uitspraak. Een oordeel over je eigen kind in je klas zul je zorgvuldig moeten doen.

  12. #12

    Standaard

    Indrukwekkende en erg meeslepende film.

  13. #13
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Het viel mij alleen maar op dat jij ondanks de beperkte beeld- en geluidstechniek bijna perfecte scores hieraan gaf
    Beperkte beeldtechniek???
    Hoe kom je in godsnaam hierbij?

    Enkel omdat het in zwart wit is? Dat is wel heel scheef door de bocht!

    Ik kan alleen maar u bestempelen als partijdig als je al aanneemt dat zwart wit automatisch een beperkte en mindere 'beeldtechniek' is!

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Je spreekt over "Wij", maar ik loop al vanaf het begin mee en weet dat films met bijvoorbeeld dolby surround geluid nooit meer kregen dan 3 1/2 ster. Vertel mij dus niks over "wij".

    Het viel mij alleen maar op dat jij ondanks de beperkte beeld- en geluidstechniek bijna perfecte scores hieraan gaf...
    Dat die films nooit meer kregen dat 3 1/2 ster zal zijn redenen wel gehad hebben. Maar het feit dat een track minder kanalen dan 5.1 heeft, is nooit een reden om punten af te trekken. Wél als de track hierdoor duidelijk achterblijft qua sfeerweergave, dynamiek en dergelijke, maar da´s bij Eraserhead, zoals in de review staat, geen probleem.

    En beperkte beeld- en geluidstechniek?!? Wat the f*?!? Heb je de recensie wel gelezen?

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    ik loop al vanaf het begin mee en weet dat films met bijvoorbeeld dolby surround geluid nooit meer kregen dan 3 1/2 ster.
    Da´s trouwens totaal niet waar. Check onderstaande X-Files recensies maar eens:

    http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=459
    http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=577
    http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=828

  16. #16

    Standaard

    Lijkt me wel een boeiende film als ik het zo lees.

    Maar zijn 4,5 schijfjes niet iets teveel voor maar 3 features aan extra's? Ondanks de laatste 1,5 uur duurt, ontbreekt er ook bv. een commentaartrack.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  17. #17

    Standaard

    Nathan Strik, ga eerst maar eens kijken bij goede transfers, zoals Dr. Strangelove (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=361) en nog vele anderen voordat je doorraast.

    Ik vind het persoonlijk van geen kanten kloppen als jij met het begrip "onzin" rond gaat strooien, terwijl 2 mensen je alleen maar wijzen op hun persoonlijke mening en dan nog je gelijk wilt blijven halen terwijl ik je wijs op grove inconsistenties in je verhaal. Bah!

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Maar zijn 4,5 schijfjes niet iets teveel voor maar 3 features aan extra's? Ondanks de laatste 1,5 uur duurt, ontbreekt er ook bv. een commentaartrack.
    Bij het bespreken van de extra´s gaat het ons altijd om kwaliteit, niet om kwantiteit dus. Het feit dat een regisseur, persoonlijk, zoveel interessante info geeft met hulp van allerlei video-materiaal, telefoongesprekken, foto´s en dergelijke, maakt hier een feature van die de punten meer dan waard is.
    Het ontbreken van een commentaartrack is niet zo erg, aangezien deze feature documentaire, portret en commentaartrack in één is, zoals je ook kunt lezen in de recensie.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    ga eerst maar eens kijken bij goede transfers, zoals Dr. Strangelove (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=361) en nog vele anderen voordat je doorraast.
    Ik vind de transfer van Eraserhead toevallig wel even een stuk beter dan die van Dr. Strangelove beste vriend.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    terwijl ik je wijs op grove inconsistenties in je verhaal. Bah!
    Welke inconsistenties? Volgens mij heb ik je er geeneen horen opnoemen. En hoe kun je nu inconsistenties zien in een recensie van een titel die je niet eens zelf hebt gezien?

    EDIT: Ik laat het hier trouwens bij en ga niet verder in discussie, ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen over dit onderwerp.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    ga eerst maar eens kijken bij goede transfers, zoals Dr. Strangelove (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=361) en nog vele anderen voordat je doorraast.
    Ik vind de transfer van Eraserhead toevallig wel even een stuk beter dan die van Dr. Strangelove beste vriend.
    Bij films in mono en stereo zie je overal lagere beoordelingen, zelfs als het niet beter kan.
    ---
    Ik laat het verder bij deze off-topic discussie.

  21. #21

    Standaard

    Ik laat het verder bij deze off-topic discussie.
    Gelukkig, want het slaat nergens op!

    Deze film staat zo op de schijf dat alles perfect wordt weergegeven. Beter kan niet. Een 5.1 track of (nog erger) een conversie naar kleur zou alleen maar afbreuk doen aan de film. Vandaar de hoge cijfers! Klinkt toch logisch, meneer Ettepet?

  22. #22

    Standaard

    Na deze discussie ben ik heel erg benieuwd naar de film

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Luther Hartog
    Na deze discussie ben ik heel erg benieuwd naar de film
    Maar dit is dan alleen niet de perfecte box om mee te beginnen. Voor degenen die dit meesterwerk nog niet kennen, zou ik eerst een low budget versietje van deze film aanraden (van pak hem beet een eurootje of 10) of een keer huren in de videotheek of zo. En vind je hem echt geweldig, dan zou ik overstappen naar deze €50,- box... Het namelijk niet een film die iedereen evenveel zal waarderen. Zomaar een suggestie

    Het leuke is dan wel, dat als je dan uiteindelijk deze box besluit te kopen (na de goedkope versie), je dan het nieuwe, schoongemaakte beeld en geluid meer waardeert (en ook nieuwe dingen ontdekt), omdat je vergelijkingsmateriaal hebt (om die reden alleen al zou ik misschien zelf nog wel een keer zo'n goedkope versie kopen)

  24. #24

    Standaard

    Ff olie op het vuur:

    Ik ben het er wel mee eens dat Nathan nooit een objectieve mening kan hebben over een regisseur die hij adoreert. Dat is onmogelijk. Je kijkt er altijd naar door een bepaalde bril.
    Een objectieve mening is sowieso bijna onmogelijk. Als je bijv. niet houdt van een bepaalde acteur, zul je op alle films waar hij in speelt wel wat aan te merken hebben. Zo is ieder persoon. Hoe goed de film ook is. (Ik heb dat bijv. met o.a. Mel Gibson; de film kan nog zo goed zijn, als Mel Gibson erin meespeelt heb ik altijd een bepaalde bijsmaak. Zie Braveheart en Signs).

    Wat ik ook vind: Je kunt een film niet beoordelen op kleur of zwart-wit. Ik zie toch 100 keer liever een geweldige Anton Corbijn videoclip (bijv. Never Let Me Down van Depecher Mode) dan een kleurrijke Marco Borsato videoclip.
    En geluid precies hetzelfde: Hoeveel films hebben jullie in je collectie met 5.1, of erger, DTS, waar 95% van de film gesproken wordt, dus de surround er eigenlijk helemaal niet toe doet?
    3d

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John
    En geluid precies hetzelfde: Hoeveel films hebben jullie in je collectie met 5.1, of erger, DTS, waar 95% van de film gesproken wordt, dus de surround er eigenlijk helemaal niet toe doet?
    Nog meer olie :

    Mee eens! Maar dit is nou net een film met nauwelijks dialoog en bijna alleen maar omgevingsgeluid. Hij is echter (volgens normaal gebruik van die tijd) toevallig niet met 5.1 DTS opgenomen . Moet je dan de redelijk goed klinkende stereo track zo verbouwen, dat hij wel aan de "standaard" van deze tijd voldoet? Of schoon je deze track zo goed als je kan op en zet je dit op DVD. Ik ken zat voorbeelden waar de mooi klinkende stereo geluidstrack compleet verziekt is door een dergelijke 5.1 actie.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •