Bekijk uitslag poll: Wat is je favoriete Andrei Tarkovsky film?

Stemmers
71. Je mag niet stemmen in deze poll
  • Ivanovo Detstvo (Ivan's Childhood)

    2 2,82%
  • Andrei Rublyov

    11 15,49%
  • Solyaris

    19 26,76%
  • Zerkalo (The Mirror)

    11 15,49%
  • Stalker

    20 28,17%
  • Nostalghia

    6 8,45%
  • Offret (The Sacrifice)

    2 2,82%
Pagina 3 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 130 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Na Solaris, Andrej Rublev en Stalker snak ik eigenlijk naar 'meer Tarkovsky' in mijn collectie. Wat zou de beste keuze zijn: The Mirror of Nostalghia?

    Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord.

  2. #52
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Na Solaris, Andrej Rublev en Stalker snak ik eigenlijk naar 'meer Tarkovsky' in mijn collectie. Wat zou de beste keuze zijn: The Mirror of Nostalghia?

    Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord.
    Inderdaad erg jammer dat er maar zo weinig Criterions van Tarkovski zijn. Van Andrei Rublev hoop ik nog altijd dat ze ooit een anamorfe versie zullen uitbrengen.

    Ik zit er zelf over te denken om Mirror aan te schaffen als eerstvolgende Tarkovski. Ik zal nog even afwachten om te zien wat de beste versie momenteel is. Hopelijk komt Beaver snel met een mooie vergelijking. Een boek over Tarkovski is al wel besteld: Tarkovsky; a visual fugue.

    Verder ben ik erg benieuwd naar Offret, Nostalghia en Ivan's Childhood. Van Offret is wel een erg mooie Swedish Film Institute release geweest als ik DVD Beaver mag geloven. Is er iemand die weet hoe de Nederlandse versie is (Het Offer)?

    Is er überhaupt iemand op dit forum die de Nederlandse releases heeft aangeschaft? Ik heb het idee dat de meerderheid toch de Criterions en/of de Artifical Eye releases in de kast heeft staan.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  3. #53

    Standaard

    Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord.
    Begin ik het ook wel mee eens te zijn, ook al heb ik pas 3 films van Tarkovsky gezien. Zijn films laten een diepe indruk na en zijn imo echt visuele meesterwerken.

    Ik wil ook DVD's aan gaan schaffen, maar vind het moeilijk om te bepalen wat de beste release is. Ik wacht nog even op de superrelease die deze films verdienen. Hopelijk gaat dat niet al te lang duren.

    Eddy, bedankt voor het noemen van dat boek! Dat ga ik binnenkort ook bestellen, lijkt me erg interessant!
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  4. #54

    Standaard

    Na het lezen van deze thread heb ik Zerkalo maar weer eens opgezet. Een ideale film voor een druilerige zondagmorgen en naast Stalker misschien wel mijn favoriete Tarkovsky. Visueel is hij werkelijk onovertroffen, wat een schoonheid. Echt een film die je over je heen moet laten komen. Ben erg benieuwd hoe de franse MK2's zijn.

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Na Solaris, Andrej Rublev en Stalker snak ik eigenlijk naar 'meer Tarkovsky' in mijn collectie. Wat zou de beste keuze zijn: The Mirror of Nostalghia?
    Absoluut Miror, al moet je ze eigenlijk gewoon allebei bestellen... :wink:

    Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord.
    Die mening deel ik ook absoluut. Als je trouwens in die Criterion-boekjes oude stijl (inserts) kijkt zie je dat Ivan's Childhood wel in de planning stond (ben het jaar ff kwijt..) maar dat is idee blijkbaar helaas van tafel geveegd...


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa

    Eddy, bedankt voor het noemen van dat boek! Dat ga ik binnenkort ook bestellen, lijkt me erg interessant!
    Naast het uitstekende "A Visual Fuge..." kan ik de liefhebber dit fantastische boek absoluut ook zonder meer aanbevelen:

    "Sculting In Time" oftewel de Tarkovsky-bijbel...



    "If Sculpting in Time could be distilled to a single message, it would be this: Content and conscience must come before technique—for any artist in any art form."

    —Los Angeles Times Book Review

    Andrey Tarkovsky, the genius of modern Russian cinema—hailed by Ingmar Bergman as "the most important director of our time"—died an exile in Paris in December 1986. In Sculpting in Time, he has left his artistic testament, a remarkable revelation of both his life and work. Since Ivan's Childhood won the Golden Lion at the Venice Film Festival in 1962, the visionary quality and totally original and haunting imagery of Tarkovsky's films have captivated serious movie audiences all over the world, who see in his work a continuation of the great literary traditions of nineteenth-century Russia. Many critics have tried to interpret his intensely personal vision, but he himself always remained inaccessible.

    In Sculpting in Time, Tarkovsky sets down his thoughts and his memories, revealing for the first time the original inspirations for his extraordinary films—Ivan's Childhood, Andrey Rublyov, Solaris, The Mirror, Stalker, Nostalgia, and The Sacrifice. He discusses their history and his methods of work, he explores the many problems of visual creativity, and he sets forth the deeply autobiographical content of part of his oeuvre—most fascinatingly in The Mirror and Nostalgia. The closing chapter on The Sacrifice, dictated in the last weeks of Tarkovsky's life, makes the book essential reading for those who already know or who are just discovering his magnificent work.



    Nog even een ophemelende recensie voor de mensen die nog niet overtuigd zijn:
    http://www.longpauses.com/blog/2000/...time-1987.html

    Erg tof trouwens dat steeds meer mensen hier zijn films ontdekken, althans zo lijkt het wel!
    Van 15 tot 21 april op vakantie, gedurende die periode reageer ik niet op pm of email...

  6. #56

    Standaard

    Gary Tooze heeft het volgende te melden in de DVDBeaver nieuwsbrief die ik zojuist ontving:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDbeaver
    WE ARE STILL ON THIS!:
    As previously mentioned - MK2 have released a few of Tarkovsky's films on DVD (with English subtitles).

    UPDATE: Our source in France tells the DVDBeaver ListServ that the MK2/RusCiCo Solaris disc apparently has 9 minutes of extra scenes (the mirror room sequences) inserted back INTO the film (i.e., not as an Extra).

  7. #57

    Standaard Mooie Tarkovsky website

    Voor besprekingen van Tarkovsky dvd's en andere info is de volgende website erg aardig:

    http://www.acs.ucalgary.ca/~tstronds...endations.html

  8. #58
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    DVD Beaver heeft inmiddels de Franse MK2 release van Zerkalo (Le Miroir) bijgevoegd bij de vergelijking tussen de Artificial Eye, Kino en Spectrum. Het blijkt dat de MK2 dezelfde transfer (en extra's) heeft als de Artifical Eye. Voor de ultieme versie van Zerkalo moeten we dus nog even wachten. Enige wat ik me nog afvraag is hoe het met de Nederlandse release is gesteld. waarschijnlijk zal dat ook dezelfde transfer zijn, maar misschien dat iemand meer kan vertellen over de extra's die op die disc staan.

    En voor de volledigheid: DVD Beaver comparison
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  9. #59

    Standaard

    Hmm... ik sta een beetje in dubio. Ik ben erg benieuwd naar Zerkalo, maar ik heb eigenlijk weinig zin om WEER een dvd te kopen waarvan ik nu al weet dat ik hem over korte of lange tijd ga vervangen.

  10. #60

    Standaard

    Nog wat verder speurwerk via DVD-Basen geeft de volgende vergelijkingen op DVD-Beaver:

    Stalker
    Ivan's Childhood
    Andrei Rublyev
    Solaris

    Blijkbaar zijn het rechtstreekse ports van de AE uitgaves, behalve Ivan's Childhood, die een stuk beter is.

  11. #61

    Standaard

    Heeft iemand de Moskwood-versie van Zerkalo al in z'n bezit? Is dit een goeie editie?

  12. #62
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Ik heb deze week twee MK2 dvd's van Tarkovsky ontvangen en inmiddels gezien.
    Ivan's Childhood heeft inderdaad een geweldige transfer meegekregen al bevat de Nederlandse ondertiteling de nodige spel- en taalfouten. Ik ga binnenkort de film nog eens zien met de Engelse, zien of die beter is. Maar het belangrijkste is de beeld en geluidskwaliteit en die is gewoon erg mooi. Ik ben nog niet toegekomen aan de extra's maar die lijken op het eerste gezicht hetzelfde te zijn als de AE.

    Zerkalo lijkt, afgaande op de screenshots, inderdaad dezelfde transfer te zijn als de AE. De kwaliteit kan natuurlijk beter, maar ik vond hem zeker niet slecht. Hoewel Ivan's Childhood een goede film is, is ie toch niet te vergelijken met een meesterwerk als Zerkalo. De beelden, het gebruik van geluid en de montage zorgen voor een poetisch geheel waarbij grenzen tussen droom, herinnering en realiteit op briljante manier door elkaar heen zijn verweven. De acteurs zijn overtuigend in hun rollen in het op eerste gezicht moeilijk doordringbare script. Een film als deze kan je eigenlijk niet na één keer kijken beoordelen.

    De eerstvolgende Tarkovsky zal voor mij of Nostalghia of Offret zijn. Van The Offret schijnt een sublieme uitgave te zijn van het Zweedse Film Instituut. Weet iemand hoe het is gesteld met de Nederlandse release van de film (Het Offer)?
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  13. #63

    Standaard

    Het is een beetje laat allemaal misschien, maar ik kom niet zoveel op forums en beter laat dan nooit dacht ik dan. Mijn eerste kennismaking met Tarkovsky is een jaar of twee geleden geweest en heeft toen mijn leven toch wel enigzins veranderd. Mijn eerste kennismaking was Zerkalo en toen heb ik in een paar weken tijd zijn gehele oeuvre er doorheen gejast (op steamrollen and the violin na). Mijn top 3:

    1. Zerkalo
    2. Solaris
    3. Ivan's Childhood

    Voor de Tarkovsky fans: Lantaren/Venster in Rotterdam heeft nog een Tarkovsky retrospectief t/m 31 augustus, dus als je er snel bij bent kun je er nog wat van meekrijgen. Zelf heb ik Zerkalo daar gezien twee weken terug (voor de 8e of 9e keer, ik raak de tel kwijt) en een Tarkovsky op het grote doek zien is toch nog iets mooier dan op DVD. Een paar dagen eerder had ik ook al Stalker in het Chasse in Breda gezien, maar 2,5 uur zonder pauze in de matige stoelen van Chasse was toch een hele opgave. Desondanks was het wederom een intrigerende ervaring.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  14. #64

    Standaard

    Wat is een goedkope site/winkel om Zerkalo te bestellen? Het liefst eentje waar je zonder cc kunt bestellen.

  15. #65

    Standaard

    Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?

    Ik heb van Tarkovsky Andrei Rublev, Stalker en Solaris gezien en vond dit mega mooie en diepe films. Ik wil dus graag ook wat andere films zien, maar weet niet welke versie ik aan zou moeten schaffen? Creiterion, Artficial Eye (UK), Moskwood (NL), MK2 (FR)?

    Iemand tips?
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  16. #66
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    De beste versies van Tarkovskyfilms op een rijtje:

    - Ivan's Childhood (beste versie: MK2) zie DVD Beaver
    - Andrei Rublev (beste versie: Criterion Collection) zie DVD Beaver
    - Solaris (beste versie: Criterion Collection) zie DVD Beaver
    - Zerkalo (beste versie: Artificial Eye/MK2) zie DVD Beaver
    - Stalker (beste versie: Artificial Eye/MK2) zie DVD Beaver
    - Nostalghia (nog steeds geen goede versie van...)
    - Offret (beste versie: SFI) zie DVD Beaver

    De Nederlandse uitgaves(van Moskwood) ken ik niet, maar het lijken mij in de meeste gevallen te gaan om dezelfde transfers als de Artifical Eye/Ruscico/MK2 (met uitzondering van Ivan's Childhood waar de Franse MK2 een opvallend beter beeld heeft).
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marco Dubbeldam
    Andrei Tarkovsky?? Nog nooit van gehoord..
    HAHA ik ook niet :P Dus ik kan ook geen stem uitbrengen

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?
    Ik heb vandaag de Moskwood van Offret aangeschaft en na de eerste 10 minuten bekeken te hebben kan ik zeggen dat de beeld- en audiokwaliteit prima in orde is. Geen idee hoe ie zich verhoudt tot andere Offret-dvd's maar ik ben er erg tevreden mee. M'n eerste indruk van Moskwood is dus positief.

  19. #69
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?
    Ik heb vandaag de Moskwood van Offret aangeschaft en na de eerste 10 minuten bekeken te hebben kan ik zeggen dat de beeld- en audiokwaliteit prima in orde is. Geen idee hoe ie zich verhoudt tot andere Offret-dvd's maar ik ben er erg tevreden mee. M'n eerste indruk van Moskwood is dus positief.
    Als je Moskwood vergelijkt met de screenshots op DVD Beaver, met welke transfer komt ie dan het meest overeen?

    Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de documentaire 'Directed by Andrei Tarkovsky' op de tweede schijf. Heeft iemand die al gezien?
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  20. #70

    Standaard

    Heb ik nog een vraagje over Tarkovsky. Heeft iemand een boek over hem gelezen? Na wat zoekwerk kom ik uit op de twee relevante titels: "Sculpting In Time" (van Tarkovsky zelf) en "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue".

    Heeft iemand deze boeken gelezen en kan er wat zinnigs over zeggen?
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?
    Ik heb vandaag de Moskwood van Offret aangeschaft en na de eerste 10 minuten bekeken te hebben kan ik zeggen dat de beeld- en audiokwaliteit prima in orde is. Geen idee hoe ie zich verhoudt tot andere Offret-dvd's maar ik ben er erg tevreden mee. M'n eerste indruk van Moskwood is dus positief.
    Als je Moskwood vergelijkt met de screenshots op DVD Beaver, met welke transfer komt ie dan het meest overeen?
    Zodra ik de film heb afgekeken zal ik screenshots proberen te maken. Zo op het gevoel zou ik wel durven zeggen dat ie beter is als de AE-editie: ik vond dat de scherpte van het beeld in de eerste scene van de film (met al het gras) zeker wel goed. Maar goed: 'documentatie' daarvan volgt nog.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de documentaire 'Directed by Andrei Tarkovsky' op de tweede schijf. Heeft iemand die al gezien?
    Zie http://uk.imdb.com/title/tt0095967 . Ook deze moet ik nog bekijken maar ik ben benieuwd. Ruim anderhalf uur iets te zien krijgen van hoe Tarkovsky werkte kan niet anders dan heel interessant zijn.

  22. #72
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Heb ik nog een vraagje over Tarkovsky. Heeft iemand een boek over hem gelezen? Na wat zoekwerk kom ik uit op de twee relevante titels: "Sculpting In Time" (van Tarkovsky zelf) en "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue".

    Heeft iemand deze boeken gelezen en kan er wat zinnigs over zeggen?
    Ik heb zelf een tijdje terug "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue" gekocht. Een prachtig boek waarin de films van Tarkovsky in een heldere context worden geplaatst. Er wordt een korte geschiedenis uiteengezet van de Russische filmindustrie en ook de persoon van Tarkovsky wordt behandeld. Daarnaast wordt elke Tarkovsky-film uitgebreid behandelt, waarbij zowel wordt ingegaan op omstandigheden en productie, alsook de vele symboliek die hij in zijn films stopte. De schrijvers van dit boek zijn ook degenen die het audiocommentaar op de Criterion Collecton release van Solaris voor hun rekening namen.

    Het andere boek ken ik zelf niet, maar deze wordt redelijk vaak genoemd in A Visual Fugue. De schrijvers relativeren nogal eens de situatie zoals Tarkovsky die zelf schetst in zijn eigen boek. Zo kroop hij graag in de huid van martelaar, terwijl hij toch een relatief grote vrijheid genoot wat betreft het maken van films. Zeker als je het vergelijkt met filmmakers in andere landen die 'vergelijkbare' artistieke films maakten, verging het Tarkovsky zo slecht nog niet. Sculpting In Time is natuurlijk wel een boek waarin je de ideeëen van Tarkovsky uit eerste hand hoort en dat alleen is al de moeite waard lijkt mij.

    Sculpting In Time zal ik zeker nog eens aanschaffen, maar voorlopig ben ik erg blij met "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue". De films worden helder en duidelijk in hun context geplaatst en bieden een zeer boeiende blik in de wereld van Andrei Tarkovsky. Aanrader!!!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  23. #73

    Standaard

    Eddy schreef:
    ...


    Dank je wel Eddy! Zeer fijne informatie. Ik weet alleen nog niet welk boek ik ga aanschaffen. Waarschijnlijk allebei!
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  24. #74

    Standaard

    Ik had screenshots beloofd van Offret. Ik moet het voorlopig even laten bij een exemplaar. Van onderen naar boven zie je screens van de SFI (die door DVD Beaver als beste werd aangewezen), de AE en de Moskwood-uitgave.





    Volgens mij is de Moskwood-uitgave best wel netjes. Toch?

  25. #75
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Bedoel je van onder naar boven of net andersom? Als de onderste van Moskwood is (gezien de server waar ie op staat) dan is die inderdaad subliem! Ik ga hem morgen meteen even halen denk ik. Hij staat al zo lang op mijn verlanglijst.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


Pagina 3 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •