De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Audiofielen en de rest

    Wat is voor jullie belangrijker, muziek waar je van geniet om de muziek, of muziek (geluidjes?) wat je instalatie zo heerlijk laat klinken?
    Kun je als audiofiel nog genieten van een mooie song op een klein draagbaar radiootje?
    Dezelfde vraag gaat ook over dvd's/films.

    Volgende vraag komt dan ook: in welk hokje mag ik je plaatsen, in die van de audiofiel of hoor je bij de rest?
    Denk trouwens dat ik het antwoord bij Garmts wel weet..... Coole hobby trouwens!!!

    Ikzelf hoor bij de rest, hoewel ik een mooi geluid best wel kan waarderen, heb ik niet het beste van het beste. Voor de freaks onder jullie: Sony midiset EX66 + ARES alpha10 luidsprekers. Ik geniet van het geluid, maar geniet meer van een mooie song.

  2. #2

    Standaard

    Deel mij maar in bij de rest. Muziek luister ik niet veel, maar als ik het luister, dan moet het toch wel redelijk goed klinken. Voor mij hoeft het niet per sé perfect te klinken, maar het moet toch wel een goed acceptabel voorkomen hebben.

    Film vind ik dan net wat belangrijker.

    Toevallig, om op je vraag over dat kleine radiootje te komen, zat ik vorige week in de auto naar de radio te luisteren, en dacht ik bij mezelf......wat klinkt dit toch slecht (met thuis vergeleken dan), maar liever muziek uit een klein radiootje dan helemaal geen muziek
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  3. #3
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Ik geniet overal van
    Maar......wanneer dit op een goede degelijke set/radio wordt weergegeven dan geniet ik gewoon nog veel meer
    Is de kwaliteit van de set/radio beneden peil (zoals een standaard autoradio/speakers dan vergaat het genieten me zeer snel en stoor ik me daar aan
    In welk hokje je me dan moet plaatsen?? Tja.......beslis zelf maar

  4. #4

    Standaard

    oke, nieuw hokje voor j.vandendool: een audiofiel die nog uit de kast moet komen

  5. #5
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door orion1971
    oke, nieuw hokje voor j.vandendool: een audiofiel die nog uit de kast moet komen
    Yep
    Maar een paar sponsors zouden daar wellicht mee helpen
    Niet dat ik me nu moet behelpen hoor maar een set als Patrick en Garmtz kan ik toch wel waarderen
    Ik heb gewoon het geld er voor over voor een goede set dus misschien toch wel een audiofiel

  6. #6

    Standaard

    Het is eigenlijk een mix van Band en de kwaliteit van het geluid. Als mijn bandje (MUSE) via een bagger setje gespeeld wordt b.v. een draagbare cd speler dan kan ik er zeker wel van genieten ! (op vakantie b.v.) maar als ik thuis ben of uit ga dan verw8 ik zeker wel een goeie set en (bij uitgaan) mixers want anders verknallen ze het optreden ! plaats mij maar middel (als je klein middel groot zou voorstellen)

    GrtZ Frank

  7. #7

    Standaard Re: Audiofielen en de rest

    Citaat Oorspronkelijk gepost door orion1971
    Wat is voor jullie belangrijker, muziek waar je van geniet om de muziek, of muziek (geluidjes?) wat je instalatie zo heerlijk laat klinken?
    Kun je als audiofiel nog genieten van een mooie song op een klein draagbaar radiootje?
    Dezelfde vraag gaat ook over dvd's/films.
    Met deze vraagstelling impliceer je eigenlijk dat audiofielen niet bezig zijn met het samenstellen van een set (of verfijnen ervan) met als doel "genieten van de muziek", maar dat zij eigenlijk alleen of vooral bezig zijn met het samenstellen (of verfijnen) van hun set teneinde geluiden voort te brengen.

    Ik denk dat je juist audiofielen met zo'n stelling tegen het zere been schopt

    In mijn ogen is een audiofiel bezig met het samenstellen of verfijnen van zijn set om zo een realistisch mogelijke weergave te bereiken. Niet om geluiden zo realistisch mogelijk weer te geven maar juist om muziek en de daarmee samenhangende emotie en intensiteit (want dat is muziek) bloot te leggen.
    Dat dit betrokkenheid vergt, vele luister-uren vraagt, tweaks met zich meebrengt, en nog meer van zulke eigenschappen welke vaak als audiofilie worden bestempeld, is eerder een vereiste in de zoektocht naar de herschepping van de muzikale boodschap van de componist/band en niet het doel van de audiofiel opzich.

    Wanneer je naar muziek luisterd en het hele afspeelsysteem wordt vergeten, het zelfs ongemerkt plaatsmaakt voor de artiest in je kamer, de artiest zelfs tastbaar wordt en zijn muzikaal stuk tot jouw richt en jij daarmee de emotie en intensiteit ervaart zoals de muzikant dat bedoelt, je een enorm gevoel van sensatie voelt opwellen tijdens de muzikale crescendo, je tijd en ruimte vergeet en je je bewustzijn een voelt worden met de muziek..........dan ben je op een audiofiele manier bezig.

    Dit geldt overigens ook voor het hele HT-gebeuren (mischien dat er over een tijd wel het woord HT-fiel het daglicht ziet) waarbij beeld en geluid je de film inzuigen en je pas loslaat op moment dat de aftiteling voorbij is

    Mvrgr

    Patrick

    ps. Jullie mogen zelf uitmaken in welk hokje jullie mij plaatsen, persoonlijk ben ik niet zo wild van hokjes

  8. #8

    Standaard

    Ik ben absoluut (nog) geen audiofiel, maar kan me voorstellen dat je een bepaald streven hebt t.a.v. kwaliteit. Denk dat er toch ook wel een grens is waarboven dit streven té absurd wordt en dan houdt mijn begrip op. Maar da's denk ik meer een kwestie van gebrek aan kennis/ervaring op dit gebeid dan dat ik zulke mensen voor gek wil verklaren.
    Sinds ik me meer ben bezig gehouden met het begrip HT vooral, merk ik wel dat ik een stuk kritischer ben geworden t.a.v. beeld en geluid. Momenteel heb ik daar gewoonweg geen budget voor, maar wil me in de toekomst toch wel wat meer verdiepen in de mgelijkheden om zo optimaal mogelijk te gaan genieten van hetgeen geboden wordt.
    Ik erger me wel enorm aan kleine teeveetjes tegenwoordig en mensen die dan het geluid heel zacht hebben staan. Vooral mijn vader heeft hier last van: "Je kunt toch lezen wat er gebeurt..."

  9. #9

    Standaard

    Orion,

    Mijn inziens kan het begrip "audiofiel" op meerdere manieren worden uitgelegd.
    Dus geen kwestie van simpelweg dit of dat.
    Ik zelf vind mij geen "audio"fiel.
    Teveel nadruk op audio, en audio alleen.
    Ik ben een HT'er!
    Ik doe het met geluid&beeld tegelijkertijd.
    Om op top niveau met beeld bezig te zijn, is niet veel geld nodig.
    Alleen de bereidheid om niks de maximale beeld prestatie in de weg te laten staan.
    Dat maakt je vrij nuchter, en geeft een zeer verfrissende kijk op audio.
    Zeker het probleem waar velen die met surround beginnen tegenaanlopen, muziek en surround gaat lastig samen!
    Voor mij is het zelfs zo, dat muziekweergave in feite een zeer decadente aangelegenheid geworden is.
    Met alle excessen die maar mogelijk zijn.
    Vaak lees ik dat surround "niet klinkt" t.o.v. muziek, of dat een goede surround versterker absoluut niet voor muziek weergave geschikt is.
    Het zijn allemaal frequenties, die goed en correct weergegeven moeten worden.
    Vervormt er iets?
    Wordt een lage frequentie als een hoge weergegeven?
    Allemaal nee.
    Garmt vind emotie een zeer bepalende factor, iets wat ik mensen niet misgun.
    Maar de decadentie druipt van die "Muziek" georienteerde mensen af.
    Een film geeft qua geluid een zeer veel reeeler beeld dan een muziek opname.
    Een film geeft ons geluid uit alle richtingen, en elke soort geluid die wij tegenkomen, of zouden kunnen tegenkomen, als wij op de plek van handelen in de film zouden zijn.
    Muziek geeft ons alleen maar een 2d presentatie, waarbij wij in "luistermode" moeten zitten, om alle signalen die ons ervan vergewissen dat we er echt niet werkelijk bij zijn, kunnen negeren.
    Dat is realistisch?
    En dat streven "audiofielen" na, met het uitgeven van (zeer) veel geld?
    Get real, het is decadentie, en zal binnen niet afzienbare tijd tot een nog kleinere nice hobby verworden dan het nu al is.
    De meesten mensen hebben er het geld niet voor over om en "audio" en beeld bovengemiddeld goed te doen.
    Beeld zal uiteindelijk winnen.
    Met goedbeeld hoor je niet hoe slecht het klinkt.

    Groetjes,

    Raf.

  10. #10

    Standaard Re: Re: Audiofielen en de rest

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB


    Met deze vraagstelling impliceer je eigenlijk dat audiofielen niet bezig zijn met het samenstellen van een set (of verfijnen ervan) met als doel "genieten van de muziek", maar dat zij eigenlijk alleen of vooral bezig zijn met het samenstellen (of verfijnen) van hun set teneinde geluiden voort te brengen.

    Ik denk dat je juist audiofielen met zo'n stelling tegen het zere been schopt



    Wanneer je naar muziek luisterd en het hele afspeelsysteem wordt vergeten, het zelfs ongemerkt plaatsmaakt voor de artiest in je kamer, de artiest zelfs tastbaar wordt en zijn muzikaal stuk tot jouw richt en jij daarmee de emotie en intensiteit ervaart zoals de muzikant dat bedoelt, je een enorm gevoel van sensatie voelt opwellen tijdens de muzikale crescendo, je tijd en ruimte vergeet en je je bewustzijn een voelt worden met de muziek..........dan ben je op een audiofiele manier bezig.




    Mvrgr

    Patrick

    ps. Jullie mogen zelf uitmaken in welk hokje jullie mij plaatsen, persoonlijk ben ik niet zo wild van hokjes



    Nooit mijn bedoeling geweest om tegen een zeer been te schoppen, hoogstens een (mijn?) vooroordeel bevestigend zien te krijgen
    Trouwens, het oneindig blijven upgraden van je set is een te gekke hobby, supercool. Als het maar met passie gebeurd. Maar in dat geval vind ik bijna alles cool.

    Mooie woorden, begin het te snappen!!!

    Ennuh, neem de hokjes niet te serieus, anders blijf je buiten

  11. #11
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raf van Bossum

    Met goed beeld hoor je niet hoe slecht het klinkt.
    Dit ben ik dus niet met je eens
    Wanneer of het beeld , of het geluid niet goed is dan vergaat het genieten me toch zeer snel
    Ze moeten beide gewoon goed zijn, dus zowel beeld als geluid

  12. #12

    Standaard

    Ik gebruik mijn receiver voor 95% gewoon voor muziek. Dat is en zal altijd prioriteit bij mij blijven houden: goede stereo-weergave. Alleen lastig dat een receiver daar lang niet altijd aan voldoet. Dit jaar ga ik mijn receiver aan mijn ouders verkopen en komt er gewoon een stereo-versterker. Kan ik nog meer van mijn muziek-collectie genieten en een dvd-tje kijken met een goede stereo-versterker zal ook wel te rpuimen zijn. Heb nu immers ook een stereo-opstelling.
    Rotel ra-01
    Marantz cd5400 OSE
    Philips dvd 763 SA
    Dali Ikon 6

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raf van Bossum
    Muziek geeft ons alleen maar een 2d presentatie, waarbij wij in "luistermode" moeten zitten, om alle signalen die ons ervan vergewissen dat we er echt niet werkelijk bij zijn, kunnen negeren.
    Zoals jij het zegt is geluidsweergave altijd tweedimensionaal. Dat is dus fout. Geluid, weergegeven door twee gescheiden (stereo) kanalen, is ruimtelijk en dus drie dimensionaal. Als ik tussen de regels lees noem jij een dure investering in audioapparatuur decadent. Nonsens. Decadent ben je als je je verlustigt in je eigen neergang en in de neergang van de mensen om je heen. Als je optimaal wilt genieten van de nuances in muziek, ongeacht het genre, moet je vaak daarvoor investeren om het maximaal haalbare te realiseren en daar breng je zelf of een ander geen nadeel mee (wellicht dat je spaarpot leeg is ).

    [B]En dat streven "audiofielen" na, met het uitgeven van (zeer) veel geld?
    Tsja... en dat kost geld. Veel geld zelfs. Maar dat wil niet zeggen dat geld de keyfactor is. Ik ken mensen die heel hard werken en jarenlang elke Euro opzij leggen om "iets" dat naar hun zin is aan te schaffen. Is dat decadent? Lijkt mij iig niet. Zijn zij dan, zoals jij het noemt, audiofiel? Misschien? Audiofiel zijn is een uit de hand gelopen hobby waarbij geluidsweergave/opname in al zijn facetten centraal staat; genieten van geluid in optima forma. Waarom word je nu direct als een "fiel" bestempeld als je kan genieten van je hobby? Een postzegelverzamelaar noem je toch ook geen fielatelist!

  14. #14

    Standaard

    Muziek en film vind ik beide leuk. Het hangt er helemaal vanaf hoeveel geld ik te besteden heb. Als ik de loterij win dan koop ik waarschijnlijk ook dure luidsprekers en versterkers voor €50.000. Veel duurder zal ik dan echter ook niet gaan.

    Op het ogenblik kijk ik meer DVD dan dat ik muziek luister dus koop ik nu liever een 7.1 luidsprekerset voor bijvoorbeeld €5000 dan 2 luidsprekers voor hetzelfde geld.

  15. #15

    Standaard

    Beste mensen,

    Sommige reply's tonen reeds mijn gelijk aan.

    j.vandendool, hoe "goed" is je beeld en geluid dan?
    En er is een grote kans dat je beeld bij lange na nog goed is.
    Heb jij al een ISF afstelling?
    Zit je in de meest ideale lichtcondities te kijken?
    (zijnde een zwarte kamer?)
    En hoe is je geluid afgesteld?
    Vragen staat vrij.
    Dan nog de kwestie muziek versus geluid.
    Wie kan er horen of een gesproken stem goed wordt weergegeven, en een reinkelende telefoon, een ontploffende tank?
    Scorpion69, vind dat hij dat kan.
    Hij vind dus dat er een verschil zit tussen muziek en "geluidsweergave", waarbij "muziek" beter klinkt?
    En doet dit dmv. een "stereo" opstelling?

    En dan Paul,
    Ja stereo heeft een breedte en diepte, als men dat wil.
    Maar stereo geeft alleen een weergave van 1 specifieke sector in ons 360graden gehoor veld(in feite zelf bolvormig)
    Stereo is hooguit 100graden breed!
    O ja je kunt binnen die sector horen of het dichterbij of verder weg is, maar kan niet een geluid wat direct achter je klinkt hoorbaar maken.
    Dus als je moet kiezen wat de meest 3d capabele opslag vorm is, stereo of surround, dan is het surround.
    Wat decadentie aangaat,
    Op elk forum waar ik in de afgelopen 5 jaar ben geweest(zelfs internationale) is een meerderheid van de mensen ontzetend bezig met het zoeken naar "goede" geluidsweergave.
    Zo zeer zelfs dat zeer goede en zinnige adviezen, die ook door experts gegeven worden, niet worden op gevolgd omdat men panisch is om met niet goede geluidsweergave te eindigen.
    Nog steeds geld muziek weergave als de referentie, terwijl dit zowel pracktisch als financieel tot wan toestanden kan lijden.
    En last but not least, het is velen male moeilijker om geluid goed weer te geven dan muziek.
    Het is een feit dat velen niet eens weten hoe je geluid(daar valt muziek ook onder, maar is maar een klein onderdeel ervan) beoordeeld moet worden.
    Er wordt uren met muziek naar een set-up geluisterd, die ook films moet weergeven?
    En er word naar surround opstellingen geluisterd die hartikke verkeerd zijn samengesteld, en absoluut verkeerdafgesteld!
    Dan is het logisch dat er zoveel mensen geen weet hebben van wat er werkelijk kan, en er zeer veel moeite mee hebben dat iemand als ik zomaar met mijn verhaaltje kom.
    De meest goed bedoelde adviezen op forums komen van stereo/muziek mensen die psygologisch in dezelfde tredmolen lopen als de adviesvragers.
    Welk advies komt er dan?
    Juist, stereo/muziek, en dat gaat dan veel op Paul zijn uitleg van decadentie lijken.
    In hoevere een persoon zich bewust is van zijn eigen "neergang"?

    Als laatste, de meeste speakers die voor het weergeven van geluid gebruikt worden, zijn nearfield monitors.
    Zij staan in radio/tv studio's, en postproduktie bedrijven.
    Een TV-soap, speelt zich in de werkelijkheid af, alle geluiden die wij zelf in onze dagelikse leven horen, zitten daar ook in.
    Als een geluid daar raar klinkt, tast dit de geloofwaardigheid aan van de serie.
    Er wordt dus voor gezorgt dat dit niet (of nauwelijks) gebeurd.
    De meeste door velen in de hemel geprezen speakers komen in deze wereld nergens voor.
    Voor dat iemand denkt dat ik nearfield monitors voorsta, zal ik zeggen nee.
    Maar muziek is maar 1 van de 4 raadsmannen, id de quest naar goede geluidweergave.

    Greotjes,

    Raf.

  16. #16
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raf van Bossum
    Beste mensen,

    Sommige reply's tonen reeds mijn gelijk aan.

    j.vandendool, hoe "goed" is je beeld en geluid dan?
    En er is een grote kans dat je beeld bij lange na nog goed is.
    Heb jij al een ISF afstelling?
    Zit je in de meest ideale lichtcondities te kijken?
    (zijnde een zwarte kamer?)
    En hoe is je geluid afgesteld?
    .
    Misschien heb ik iets gemist ,maar welk gelijk toont het aan??

    Hoe goed is mijn beeld en geluid?.........zo goed dat het beter is dan wat ik gemiddeld ziet en hoort bij anderen (en dat zeggen ze zelf ook)
    Mijn beeld is bij lange na nog niet goed nee
    Ook heb ik nog geen ISF calibratie, dit komt wel zodra ik verhuist ben en er een ISF-tour is in de regio
    Nee ,ik zit niet in de meest ideale kamer te kijken
    Zit namelijk gewoon in de woonkamer waar ook gewoon gezellige lampjes branden en mooie kleuren op de muren
    De algehele sfeer in de kijkruimte (woonkamer) telt voor mij ook mee wanneer ik van mijn ht zit te genieten (en die sfeer berijk ik niet in een zwarte kamer)
    Mijn geluid is afgesteld met behulp van testtoon en dB meter

    Zo ,dat zijn de antwoorden
    Maar wat wil je hiermee zeggen dan als ik vragen mag??
    Daarnaast weet ik ook heel goed de minpunten van mijn beeld en geluid
    Hier wordt ook aan gewerkt maar alles op zijn tijd
    Het kost allemaal genoeg ,nietwaar ?


  17. #17
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raf van Bossum


    Het is een feit dat velen niet eens weten hoe je geluid(daar valt muziek ook onder, maar is maar een klein onderdeel ervan) beoordeeld moet worden.
    Het maakt mij ook niet uit hoe je geluid moet beoordelen
    Ook maakt het mij niet uit hoe geluid "hoort" te klinken
    Wat mij wel uitmaakt is dat ik het mooi moet vinden
    Ongeacht of dit het goede/juiste geluid is of niet

  18. #18

    Standaard

    Beste J.

    Mijn eigen stukje teruglezend, moet ik zeggen dat ik mijzelf meestal beter uitdruk.

    Er zijn weinig mensen die los van smaak of voorkeur, de maximale prestatie en kwaliteit van beeld gezien hebben.
    Nog minder, hebben dit 24/7 thuis.
    Een persoon die dus zegt dat hij een Daewoo 1600,- euro TV-toestel heeft in zijn creme witte woonkamer, met fantastisch beeld om 10 uur 's-ochtends op een zonnige dag, stelt iets wat binnen zijn perceptie heel correct is.
    Maar ver van het beoogde doel, namelijk zien wat er weergegeven wordt.
    Hij is niet instaat om alles te zien wat er in het beeld aanwezig is, en weet dit niet eens.
    Jij weet al meer, genoeg om in de toekomst voor calibratie te gaan.
    Hiermee geef je dus aan dat er meer is dan dat je nu hebt.
    En dat het de moeite waard is om dit meer te halen.
    Alleen, calibratie is maar de helft van het verhaal.
    Zelf zonder calibratie kun je meer krijgen.
    Wat voor jouw nu mee telt voor de sfeer is de eerste en grootste kwaliteits killer voor beeld.
    Zelfs een gecalibreerd beeld heeft enorm veel baat bij donkerheid.
    En op het moment dat je dat toepast, zit je voor de volle 100% in de film.
    Ikzelf heb menig bezoeker gehad(70+), en iedere keer weer is het de donkerheid die het meest presteerd.
    Pas als je beeld goed is(en dan ook echt goed), bemerk je pas wat geluid al dan niet toevoegt.
    De realiteit is dat velen zeer veel tijd en aandacht(en geld) aan geluid spenderen, terwijl de grootste zorg bij beeld zou moeten liggen.
    Mede omdat er zo'n gigantische onbekendheid en achterstand bij is.
    Home Theater is beeld en geluid, tegelijkertijd.
    De geluidskwaliteit zou net zo goed(of slecht) moeten zijn als de beeld kwaliteit.
    Velen passen het gelijkheidsprincipe binnen geluid wel toe.
    (versterker, cd-speler, DVD-speler, speakers)
    Waarom dan niet ook voor de verhouding beeld en geluid?
    En aanschafprijs is een slechte.
    Zie de ISF topic maar, een goedkope gecalibreerde TV zal beter presteren dan een dure zonder.
    Als de optimale prestatie van beeld dmv. donkerheid te bereiken valt(wat stroom bespaart) met een relatief goedkoop toestel. wat betekend dit dan voor de geluidsweergave binnen HT?
    Mijn inziens geluidsaparatuur die niet veel duurder hoeft te zijn dan wat je nu misschien al hebt.
    En wanneer je naar goed opgestelde surround opstellingen kan luisteren, met goed beeld, voor minder geld.
    Ik zelf heb voor alles, CRT projektor, Sony 7700 DVD-speler met PSM-1, HTPC met 7500 ATI, JPW Mini monitors, H/K AVR 500, JVC S-VHS 8700, 3 KODA eindtrappen, Colorfacts coloranalyzer, en 270+ DVD's, nog steeds geen FL 30.000,-(12.700,- euro)uitgegeven.
    In 4 jaar tijd.
    80% van de kwaliteit en prestatie komt van hoe het is opgstelt/afgestelt.

    Kom maar eens kijken.

    Groetjes,

    Raf.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Het maakt mij ook niet uit hoe je geluid moet beoordelen
    Ook maakt het mij niet uit hoe geluid "hoort" te klinken
    Wat mij wel uitmaakt is dat ik het mooi moet vinden
    Ongeacht of dit het goede/juiste geluid is of niet
    Dit is bij films zeker het geval. De werkelijkheid lijkt er vaak niet op:
    - Muziek is er vaak niet in de werkelijkheid.
    - Gesprekken in werkelijkheid zijn op camera afstand heel anders.
    - Omgevingsgeluid kan in werkelijkheid storend of afleidend zijn.
    Het gaat er bij mij om dat ik in de film wordt gezogen, meer betrokken wordt bij wat er op het scherm gebeurt. Stormgeluiden zijn leuk bij een film als Twister maar alle het tijdens een romantische film hard waait hoef ik dat niet van alle kanten te horen (tenzij dit natuurlijk deel uit maakt van de emotie).

  20. #20
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raf van Bossum
    Beste J.

    Jij weet al meer, genoeg om in de toekomst voor calibratie te gaan.
    Hiermee geef je dus aan dat er meer is dan dat je nu hebt.
    En dat het de moeite waard is om dit meer te halen.
    Alleen, calibratie is maar de helft van het verhaal.
    Zelf zonder calibratie kun je meer krijgen.
    Wat voor jouw nu mee telt voor de sfeer is de eerste en grootste kwaliteits killer voor beeld.
    In principe heb je gelijk met je uitleg en het was nu ook duidelijker
    Maar nogmaals, ik weet wat er nog aan mijn set mankeert en wat er nog te verbeteren valt
    Ik weet dus heel goed waar ik mee bezig bent wat dat betref
    Dan de sfeer
    Deze is heel belangrijk voor mij wanneer ik een film zit te bekijken
    De kijk ruimte (woonkamer) is op zo,n moment vrij donker en dus branden er weinnig lichten
    En degene die wel branden zijn op dat moment zeer zwak door middel van een dimmer
    Ik heb de mogelijkheid om mijn HT in de garage te bouwen met alles erop en eraan
    Toch heb ik besloten om dit niet te doen
    Ik wil gewoon de sfeer van de huiskamer erbij hebben
    Ook al bouw je de gehele kamer na in de garage ,dan nog zal het niet de juiste (voor mij) sfeer bevatten
    De nadelen die dit met zich mee brengt volgens jou om in de kamer te kijken neem ik maar voor lief
    De voordelen (sfeer woonkamer) wegen voor mij zwaarder dan de nadelen (iets minder beeld)

    Maar ik snap nu wel wat je bedoelde met je verhaaltje

  21. #21

    Standaard

    nou Raf.... je kan nog zoveel afstellen maar als de voeding van je versterker niet genoeg juice kan geven, zal je nooit een geoptimaliseerde set kunnen krijgen.... Afstemmen van componenten, is uiterst belangrijk, maar inderdaad je hoeft daar niet perse heel veel geld voor uit te geven.

    Ik wil mijzelf geen audiofiel noemen ook cinefiel, beide doen mij bijna denken aan een scheldwoord. Echter ik vind zowel muziek als film erg belangrijk... zo belangrijk zelfs dat ik streef naar 2 gescheiden sets (en gelukkig ook de ruimte om mijn HT volledig in een aparte ruimte in te ruimen)

    Mijn huidige HT was daarom eerst ook ingericht om muziek gewoon goed te doen... met die reden dus ook een zeer stabiele versterker gekocht (hoewel het natuurlijk altijd beter kan.. maar voor zijn geld was die AVC-a10se prachtig!)

    Wat veel mensen overigens wel vergeten, en daar kan ik raf in steunen dat akoestiek en opstelling ook 30% van het geluid van je set bepaald. Besteed hier dus gewoon heel veel aandacht aan! En zet het niet gewoon neer, omdat de bank toevallig zo staat... (na overleg met je wederhelft)

    Ach ik kan genieten van zowel muziek als film en dat is de bottom-line, want daar draait het om..

    Groet Bjorn

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •