Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 65 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Digitale kabel vraag

    Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een leuke digitale coax kabel voor tussen mijn DVD-speler en de receiver. Nu zit er een noname El Cheapo optische kabel tussen en ik wil er iets meer uithalen.
    Wat ik verwarrend vind is dat ik bijvoorbeeld bij Mediacheckpoint kabels zie van Oelbach in 2 uitvoeringen:
    symmetrisches, 2-fach geschirmtes 75 Ohm Digitalkabel aus HPOCC® Leitern, welche in einem exakten Abstand miteinander verdrillt sind. 0,5m
    en
    symmetrisches 110 Ohm -Digitalkabel mit hochfeinen Teflon® -isolierten, versilberten Kupferlitzen für digitale Signalquellen nur das Beste 0,5m
    Beide zijn Oelbach 13300-XXL maar de ene is Series 3 en de ander 7. Volgens mij moet ik voor mijn DVD speler een 75Ohm kabel hebben. Maar waar is die 110Ohm kabel voor? Is dat voor een speciale speler of helemaal niet voor DVD spelers?
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  2. #2

    Standaard

    Hallo,


    Volgens mij is een 110 Ohm kabel de kabel voor 96KHz/24bit geluid. Ik weet het niet zeker hoor.

    Mischien staat er op deze link meer info. (veel technisch geklaag maar goed).


    Veel succes,


    mvrgr,


    Arjan

  3. #3

    Standaard Re: Digitale kabel vraag

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Maar waar is die 110Ohm kabel voor? Is dat voor een speciale speler of helemaal niet voor DVD spelers?
    Mike,

    Die 110 ohm kabel wordt gebruikt voor digitale audio en niet alleen voor DVD spelers.
    De kabel bestaat uit een twisted pair configuratie die geschikt is voor de zgn AES/EBU digitale interface (Audio Engineering Society/European Broadcasting Union). Dit type kabel is vaak met een 3 pins XLR connector uitgerust (microfoon). AES/EBU is een alternatief voor SP/DIF dat meestal met een RCA connector wordt gebruikt maar wat je vrijwel niet tegen komt op DVD spelers.

    Dus ik denk dat je de 75 ohm kabel moet hebben.

  4. #4

    Standaard Re: Re: Digitale kabel vraag

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul Ranft
    Die 110 ohm kabel wordt gebruikt voor digitale audio en niet alleen voor DVD spelers.
    Mooi! Dan weet ik dat ook weer. Ik wist wel dat 75Ohm dé kabel was voor DVD spelers en daarom snapte ik de 110Ohm kabel ook even niet. Nu is het weer helemaal duidelijk. Bedankt!

    Wat is btw een beetje redelijke kabel? IK hoor hele goede verhalen over de QED QunexP75 en ik zoek het ook een beetje in die categorie (€75-100). Is er veel verschil tussen zeg maar zo'n Oelbach en QED? Ik begreep dat beide merken erg goed aangeschreven staan en ik heb nu ook weer geen super high end dus zo'n 'baas-boven-baas' kabel van €200 lijkt me een beetje overdreven...
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  5. #5
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Re: Re: Digitale kabel vraag

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Oelbach en QED?
    Van deze twee zou ik persoonlijk de QED kiezen
    Waarom??
    Gewoon een persoonlijk voorkeur dus niet als reden dat de ene beter zal zijn als de ander
    QED levert gewoon goede degelijke kabels

  6. #6

    Standaard

    Als je op zoek bent naar een goede optische kabel, moet je die van het Nederlandse merk Van den Hul kopen. Hij heet OptoCoupler en is uit vrijwel alle testen als beste uit de bus gekomen. Ook de prijs is nog redelijk te noemen.

    Succes!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Herjan
    Hij heet OptoCoupler en is uit vrijwel alle testen als beste uit de bus gekomen. Ook de prijs is nog redelijk te noemen.
    Uit de naam begrijp ik dat het een optische kabel is. Nu zijn de kampen verdeeld, maar wat ik ervan begrepen heb is dat de coax lichtelijk in het voordeel zou zijn. Zal ook aan de combi apparatuur/kabels liggen, maar goed...
    De prijs is redelijk te noemen. Dat kan van alles betekenen...€25 of €250... 't is maar waar je het mee vergelijkt... Enig idee?

    [edit]
    Ik heb even gezocht en vond dit stukje van een review (op de vd Hul site zelf):
    Although it’s hard to get wildly enthusiastic about this lead, it does achieve a better performance than competing products. That should make it a good choice for connecting gear that lacks an electrical digital output, and as such it seems appropriate to recommend it.
    Hieruit concludeer ik dat de reviewers in ieder geval vinden dat een coaxiale kabel beter zou zijn. Echt wild zijn ze er niet van. Het lijkt een beetje alsof ze zeggen: van de optische kabels is het de beste, maar je kunt beter een electrische (coax) nemen... Of sla ik de plank nu helemaal mis?
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  8. #8

    Standaard

    Mike,

    Ik heb zelf een coaxiale kabel van Van Den Hul (type weet ik zo gauw even niet), hier ben ik tevreden mee. Kostte geloof ik ergens rond de 70 Euro voor een 1 meter kabel (heb deze gekocht bij Sowell op de Burgstraat en volgens mij hebben ze daar ook QED, je zou daar eens kunnen gaan luisteren).

    Gr,
    Leon.

  9. #9
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Herjan
    Als je op zoek bent naar een goede optische kabel, moet je die van het Nederlandse merk Van den Hul kopen. Hij heet OptoCoupler en is uit vrijwel alle testen als beste uit de bus gekomen. Ook de prijs is nog redelijk te noemen.

    Succes!
    The optocoupler is inderdaad een optische kabel van vdHul
    Toch is dit zeker een hele goed kabel en zeker een optie wanneer je een digi kabel zoekt
    Het verschil tussen optisch en coax komt men niet uit
    Theoretisch zou coax beter moeten zijn maar in de praktijk blijk er vrijwel geen verschil

    Ik zelf heb ook de Optocoupler en moet zeggen dat ik er heel tevreden over bent en ik zou zo snel niet weten waar een coax beter in moet zijn

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Herjan
    Nederlandse merk Van den Hul
    Het is inderdaad een nederlands merk maar het is overgenomen door de engelsen
    Door dezelfde firma die de Tannoy speakers maakt en dus zeker niet de eerste de beste
    Dit gewoon even ter info

  11. #11

    Standaard

    Mike,

    Het beste is om eens een aantal demo-kabeltjes van de winkelier mee te nemen en thuis te testen

    Overigens was er een tijdje geleden een test op hifi.nl over de ,Apogee Wyde Eye een coaxiaal kabel welke zeer goed uit de test kwam en daarnaast uitermate interessant geprijst is

    Mvrgr

    Patrick

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool

    Door dezelfde firma die de Tannoy speakers maakt en dus zeker niet de eerste de beste
    tannoy + vd hull --------> mooie combinatie in theorie.
    Ik wist wel dat ik niet gek was dat ik ze ging combineren (ik laat maar in het midden of ik er op gekomen ben, of anderen )

  13. #13

    Standaard

    Van de Hull the first....kost rond de € 90 ( fl 199)

    Ik heb hem ook tussen me dvd speler - amp zitten.
    Nad Masters M17 M12 M27 M22 M50.2 - OPPO UDP-205 - JVC RS400 isf -Samsung 55JU7500 - Paradigm Studio 100/Monitor series 7.1 Velodyne DD15+ - Audioquest

  14. #14

    Standaard

    Dank voor alle info allemaal! Ik ga op pad en laat de uitkomst nog weten.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  15. #15
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer



    Ik wist wel dat ik niet gek was dat ik ze ging combineren (ik laat maar in het midden of ik er op gekomen ben, of anderen )
    Ik zeg niet dat je gek bent maar...........................
    Als je twee uur door wind en regen naar een audiozaak gaat fietsen voor een paar kabels....................................oordeel zelf maar (of was je dat alweer vergeten Christiaan??)


    ps. grapje hoor (voordat we weer een rel op het forum krijgen, die rel hebben we immers al een beetje over een Vincent Klasse A)


  16. #16

    Standaard

    Net zo belangrijk als de kabel, of misschien zelfs nog wel belangrijker zijn de pluggen van een interlink, dus ook een digitale.

    Misschien is het dus veel beter om coax (bijv. van den hul) op de rol te kopen en hier WBT of Eichmann Bullets op te zetten. Een luistertest zou dit moeten weergeven.

    Groet,

    Bjorn

  17. #17

    Standaard Resultaat

    Ik heb vanmiddag mijn QED Qunex P75 digitale coax kabel opgehaald een aangesloten. Ik ben nu allerlei muziekstukjes en filmfragmenten aan het afspelen om te vergelijken. De optische kabel zit er nog steeds op en ik kan tussen de 2 switchen.
    Op zich had ik niet verwacht dat er ineens een wereld voor me open zou gaan, maar ik meen wel te merken dat het allemaal wat subtieler klinkt. Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen, maar via de optische klinkt het dan in vergelijk wat scherper.

    Ik heb meteen een fatsoenlijke kabel voor de sub laten maken. Een stukje Oelbach kabel met twee goede pluggen erop. Dat maakt wél een verschil met dat simpele stereo toestandje wat ik er eerst tussen had zitten. De bas dreunt in een keer een stuk minder.

    Al met al ben ik weer tevreden.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  18. #18
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Resultaat

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Al met al ben ik weer tevreden.
    En zo zien we het graag
    Maar dit geef maar weer eens aan dat goede kabels gewoon een noodzaak zijn

  19. #19

    Standaard Re: Re: Resultaat

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    En zo zien we het graag
    Maar dit geef maar weer eens aan dat goede kabels gewoon een noodzaak zijn
    ben nog happy met me toslink (optisch). Scheelt dat nu tov coax?? Glasvezel heeft toch geen weerstand?

  20. #20

    Standaard Re: Re: Re: Resultaat

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin de Goeij
    ben nog happy met me toslink (optisch). Scheelt dat nu tov coax?? Glasvezel heeft toch geen weerstand?
    Zoals ik al zei: het is niet zo dat er ineens een wereld voor je open gaat. Bovendien is het volgens mij afhankelijk van de apparatuur. Er zijn fabrikanten (HK of Denon, dat weet ik niet zeker meer) die optisch aanbevelen. Wat precies beter is komt niemand uit. Optische en coaxiale kabels hebben beide hun eigen 'problemen' die de verschillende fabrikanten op hun eigen manier oplossen...
    Het is een onderdeel van de keten, maar verwacht er geen wonderen van. Het kleinood kostte me slechts €38 dus echt een bult vallen kon ik me ook weer niet. Doe ik iets nuttigs met die €45 uit de oudejaarsloterij...
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  21. #21

    Standaard

    Ik hou het wel bij de Toslink voor mijn Onkyo receiver + dvd-speler

  22. #22

    Standaard

    is er eigenlijk een verschil tussen een digitale coax kabel en een tulpstekker? of is het alleen maar een andere naam?

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door orion1971
    is er eigenlijk een verschil tussen een digitale coax kabel en een tulpstekker
    Ik neem aan dat je bedoelt of er verschil is tussen een digitale coax en een 'normaal' audiokabeltje met tulpstekkers.
    Qua aansluiting is er geen verschil en zul je 'm zo in kunnen prikken. Echter, een digitale kabel moet aan een aantal eisen voldoen en zo'n standaard kabeltje voldoet wat dat betreft niet.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Ik neem aan dat je bedoelt of er verschil is tussen een digitale coax en een 'normaal' audiokabeltje met tulpstekkers.
    Qua aansluiting is er geen verschil en zul je 'm zo in kunnen prikken. Echter, een digitale kabel moet aan een aantal eisen voldoen en zo'n standaard kabeltje voldoet wat dat betreft niet.
    precies, dat bedoel ik!!! is nu ook weer duidelijk. bedankt!

  25. #25

    Standaard Re: Re: Re: Re: Resultaat

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Zoals ik al zei: het is niet zo dat er ineens een wereld voor je open gaat. Bovendien is het volgens mij afhankelijk van de apparatuur. Er zijn fabrikanten (HK of Denon, dat weet ik niet zeker meer) die optisch aanbevelen. Wat precies beter is komt niemand uit. Optische en coaxiale kabels hebben beide hun eigen 'problemen' die de verschillende fabrikanten op hun eigen manier oplossen...
    Het is een onderdeel van de keten, maar verwacht er geen wonderen van. Het kleinood kostte me slechts €38 dus echt een bult vallen kon ik me ook weer niet. Doe ik iets nuttigs met die €45 uit de oudejaarsloterij...
    Heb btw ook niet gezegd dat ik wonderen verwachtte. Vroeg me vooral af of er inderdaad geluids (kwaliteit / technisch) zit tussen coax en toslink. In de winkel waar ik mijn nieuwe Onkyo set kocht, suggeerde men een coax ipv toslink. Maar dat heb ik niet gedaan.
    FYI: het is een Onkyo TX-NR900 Integra + DVD-SP800 (integra).

    Wat heeft jouw voorkeur btw: tosl of coax?

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •