PDA

Bekijk de volledige versie : Laptop aan TV aansluiten



robbieronald
28-08-2006, 14:55
Hai,

Ik wil binnenkort een laptop aanschaffen en die aansluiten op mijn TV.
Ik weet niet precies welk type TV ik heb maar het is een Panasonic plasma met veel aansluitingen.
Wie kan mij vertellen waar ik de laptop op aan moet sluiten? En wat voor soort aansluiting moet de laptop hebben?

Alvast thanx voor de info.

Peter Porrio
28-08-2006, 14:59
Dat hanger er vanaf welke type plasma je hebt van Panasonic en welke ingangen deze heeft. Het eenvoudigst is een VGA aansluiting of S-video. Dit zit op de meeste laptops.

Ga je het op andere manieren aansluiten, kom je al gauw uit op converters. Ik weet niet of er al veel laptops zijn met een DVI aansluiting anders zou dit ook een oplossing kunnen zijn.

Maar zoals ik al aangaf, het hangt af van de ingangen op je plasma. Dus als je even wat meer info hierover geeft, kunnen we je gerichter helpen.

robbieronald
28-08-2006, 15:13
Ik heb gisteren nog even achter de TV gekeken en ik zag daar inderdaad S-video staan. Dit geeft een beetje mooie kwaliteit?
Het type TV zal nakijken als ik straks thuis ben.

Peter Porrio
28-08-2006, 15:17
Ik heb gisteren nog even achter de TV gekeken en ik zag daar inderdaad S-video staan. Dit geeft een beetje mooie kwaliteit?
Het type TV zal nakijken als ik straks thuis ben.

Het is altijd een beetje "klooien" om de juiste resolutie te vinden die je laptop naar je plasmascherm moet sturen. Waarschijnlijk staat er in de handleiding van je Panasonic wel iets over, dus welke resoluties hij aankan.

S-video geeft best goed beeld, zeker als je een wat betere kabel gebruikt. Wanneer je plasma een PC-ingang heeft is het nog beter, je laptop herkent dan waarschijnlijk je plasma al als monitor en weet dan ook gelijk welke resolutie hij uit moet sturen.

Maar goed, eerst maar 'ns afwachten welke aansluitingen je plasma allemaal heeft.

DVDProfilersFilmgek
29-08-2006, 13:58
Hai,

Ik wil binnenkort een laptop aanschaffen en die aansluiten op mijn TV.
Ik weet niet precies welk type TV ik heb maar het is een Panasonic plasma met veel aansluitingen.
Wie kan mij vertellen waar ik de laptop op aan moet sluiten? En wat voor soort aansluiting moet de laptop hebben?

Alvast thanx voor de info.

Een laptop aansluiten op een type beeldscherm dat bekend staat op het nogal gevoelig zijn voor inbranden is buitengewoon onhandig :oops: om het maar eens heel vriendelijk uit te drukken. :roll:

Een PC beeld is stilstaand beeld, en plasma's hebben dan de gewoonte dat vast te houden, mocht je ooit het geluk krijgen dat je inslaap valt voor je scherm, dan kan je plasma je de volgende dag haarscherp vertellen bij welke PCafbeelding dat was, zeker als je je notebook niet zodanig hebt ingesteld dat hij na bepaalde tijd moet uitschakelen, of op standby moet gaan, of een screensaver moet starten....

Niet om echt aan te raden..... een PC op een Plasma.... slechte combinatie :!:

Mocht je je notebook gebruiken om er films mee af te spelen, dan heb ik niets gezegd, maar als je iemand bent die aan/tegen het einde van de film in slaap valt.........

robbieronald
29-08-2006, 16:36
Neehoor, ik val nooit in slaap tijdens films ;) En deze plasma schijnt zeer veilig te zijn tegen inbranden.
Ik zal de combinatie laptop-TV alleen gebruiken voor games en Office applicaties zoals Word.

Ik heb even gekeken welke TV het is. Het is de Panasonic TH-42PA50 (http://www.plasmadiscount.nl/PlasmaDiscount.html?url=/Panasonic-TH-42PA50-Panasonic-42PA50-details-aanbieding.html)
Op die website staat onder andere:

Aansluitingen SCART : 1 x SCART (RGB, S-Video, Composite)
Ingangen computer -
Ingangen video : 3 x Component video
Ingangen audio : 1 x Cinch voor video (links/rechts)
Ingangen overig -
Uitgangen computer -
Uitgangen video -
Uitgangen audio :1 x Cinch (links/rechts)
Uitgangen overig -
Dus geen ingang computer en geen uitgang computer.
Er staat echter ook
Computer compatibiliteit
VGA 640 x 480
SVGA 800 x 600
XGA 1024 x 768
SXGA 1280 x 1024
UXGA 1600 x 1200

Betekent dit dat ie nou wel of geen connectie met een laptop ondersteund? :?
Ik weet het, ik ben een n00b op dit gebied :oops:

DVDProfilersFilmgek
29-08-2006, 19:47
Neehoor, ik val nooit in slaap tijdens films ;) En deze plasma schijnt zeer veilig te zijn tegen inbranden.
Ik zal de combinatie laptop-TV alleen gebruiken voor games en Office applicaties zoals Word.

Ik heb even gekeken welke TV het is. Het is de Panasonic TH-42PA50 (http://www.plasmadiscount.nl/PlasmaDiscount.html?url=/Panasonic-TH-42PA50-Panasonic-42PA50-details-aanbieding.html)
Op die website staat onder andere:

Aansluitingen SCART : 1 x SCART (RGB, S-Video, Composite)
Ingangen computer -
Ingangen video : 3 x Component video
Ingangen audio : 1 x Cinch voor video (links/rechts)
Ingangen overig -
Uitgangen computer -
Uitgangen video -
Uitgangen audio :1 x Cinch (links/rechts)
Uitgangen overig -
Dus geen ingang computer en geen uitgang computer.
Er staat echter ook
Computer compatibiliteit
VGA 640 x 480
SVGA 800 x 600
XGA 1024 x 768
SXGA 1280 x 1024
UXGA 1600 x 1200

Betekent dit dat ie nou wel of geen connectie met een laptop ondersteund? :?
Ik weet het, ik ben een n00b op dit gebied :oops:

Het is een beetje het verhaal van de mooipraterij in het begin van het high definition tijdperk, men kon geen HD ready op de schermen plakken, maar de boefjes zetten er wel bij: HD compatible, Ondersteund HD, Geeft ook HD beelden weer en nog meer van dat soort kreten, maar men verdoezelde dan voor de leek dat het ging om een toestel met een lage resolutie, en vaak zonder HDMI ingangen etc etc.

De TV die je aangeeft heeft een beetje hetzelfde euvel:

Panasonic 42PA50 - details

(Panasonic TH-42PA50)


Schermdiagonaal

42 inch (1070 mm)

Resolutie

852 x 480 (W-SVGA)


In dat stukje resolutie zit het opgesloten, die TV heeft een lage resolutie, hij zal alle hogere resoluties naar beneden bijwerken op het te kunnen weergeven. Dat heet downscalen. De TV heeft geen PC aansluiting, er zullen misschien wel verloopstukjes te koop zijn die het mogelijk maken een notebook aan te sluiten op die Pana, maar ik deel je optimische over de beveiliging tegen inbranden niet zo erg, ik raad je een ander type TV aan als je zonodig wilt gamen op je TV.

Deze bijvoorbeeld:

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/product/projectie+televisie.htm

Je notebook beschikt waarschijnlijk wel over een composiet uitgang, maar of je daar ook mooi beeld bij krijgt bij die Pana..... ik zou zeggen probeer het in de winkel.


Ik kan je niet aanraden om die Pana te gebruiken icm met een notebook...

Cor H.
30-08-2006, 14:56
Ik weet niet hoe pc beeld er uitziet op deze tv, maar HD beelden zien er net zo scherp en prachtig uit als ieder ander HD "ready" scherm.
Die "lagere" resolutie maakt geen zak uit.

DVDProfilersFilmgek
30-08-2006, 15:38
Ik weet niet hoe pc beeld er uitziet op deze tv, maar HD beelden zien er net zo scherp en prachtig uit als ieder ander HD "ready" scherm.
Die "lagere" resolutie maakt geen zak uit.

Sorry, juist met het weergeven van een computerscherm, maakt de resolutie wel degelijk uit.

Dat je best een mooi beeld hebt met de weergave van een DVD op een scherm als deze zal ik niet bestrijden, maar om nu te zeggen dat het geen zak uitmaakt is wel erg kort door de bocht, dan kan iedereen z'n HD ready TV wel vergeten, want het maakt geen zak uit :?: , dat geloof jezelf toch niet.....

Als je een HD ready toestel hebt, en je kijkt een DVD via de HDMI aansluiting van een knappe speler, dan zul je toch een beter beeld kunnen waarnemen dan via deze al weer wat oudere plasma. Al helemaal zul je een duidelijk verschil in beeldkwaliteit kunnen constateren als je computerscherm afbeeldingen gaat vergelijken.

Het maakt mijninziens wel degelijk een zak uit met de weergave/gebruik als computer monitor. Maar in weze ging de discussie daar niet over, laten we eerlijk zijn, een plasma is niet geschikt als PC monitor, hij heeft er ook de aansluitingen niet voor, al kun je het beeld wel via het plasmascherm weergeven het is er NIET voor bedoeld :!:

Ik heb een voorbeeld genoemd dat er wel geschikt voor is, zit in een fractie hogere prijsklasse, maar je krijgt tig X beter beeld en het toestel is uitermate geschikt voor gebruik als PC monitor en gameconsoles etc etc :wink:

Ik zou het betreuren als iemand met zijn ingebrande plasma komt te zitten. Vandaar mijn waarschuwingen, als men het toch doet moet men later ook niet gaan klagen dat het niet optimaal is..... ach sommigen lopen met de ogen open nog een ravijn in.... geeft niets, die komen er ook, door schade en schande wijs geworden, is alleen iets kostbaarder :roll:

Cor H.
30-08-2006, 15:50
Met upgescaled dvd beeld of High Definition beelden zie je echt geen verschil vanaf één meter. Als je met een vergootglas gaat zitten kijken dan misschien wel, anders echt niet.
En ik doelde ook op dit beeld, pc beeld zal ongetwijfeld tegen kunnen vallen.

DVDProfilersFilmgek
30-08-2006, 17:15
Met upgescaled dvd beeld of High Definition beelden zie je echt geen verschil vanaf één meter. Als je met een vergootglas gaat zitten kijken dan misschien wel, anders echt niet.
En ik doelde ook op dit beeld, pc beeld zal ongetwijfeld tegen kunnen vallen.

Duidelijk wel verschil, als er geen verschil zou zijn, dan zou het toch niet nodig zijn om over te stappen op HD ready en HD TV :?:

Het verschil is duidelijk te zien als beide typen naast elkaar staan, gelijkwaardig staan afgesteld en beide de hoogwaardige bron krijgen die ze kunnen verwerken, de TV met de hogere resolutie zal een aanmerkelijk beter beeld laten zien. Gewone DVD heeft al een hogere resolutie dan dat deze TV kan weergeven. Veel mensen denken dat ze al een heel goed beeld hebben als ze geen sneeuw meer zien, maar het zijn de details in het beeld die je kunt zien bij een hogere resolutie, vandaar dat je niet al te ver van een HD TV af moet gaan zitten, krijg je details, moet je ze wel weer kunnen blijven zien.
In ieder geval gaat het duidelijk op voor de wat grotere schermen, daar zie je het verschil heel wat duidelijker als bij de kleintjes >32inch ...

Het HD tijdperk is echt iets voor de liefhebbers van de wat grotere schermen (vanaf 50 inch).... ik geniet :wink:

JCL
30-08-2006, 19:47
De tv die wordt genoemd is NIET HD-ready, daar is de resolutie te laag voor. Gevolg is dat je het niet kunt aansluiten dus er ook niks te downscalen is.

Een DVD speler over SCART tegen een DVD speler over HDMI (zelfde speler) op een natief HD scherm of op bovengenoemde scherm zul je wel degelijk verschil zien.