Interview met Sammy Sheldon - kostuumontwerpster van Ant-Man

 cover

Interview DVD.nl met Sammy Sheldon – Kostuumontwerpster van Ant-Man.

Door Emnet Assefa

Sammy Sheldon is een van origine Britse kostuumontwerpster die voor diverse Hollywoodfilms de kostuums verzorgde, inclusief The Imitation Game (waarvoor ze een BAFTA Award-nomimatie ontving), X-Men: First Class en het recent uitgebrachte Ant-Man. DVD.nl had de gelegenheid om haar te spreken over de kostuums en haar werk voor Ant-Man. Hoewel ze aan het werk was op de set naam Sammy toch even de tijd om een paar vragen te beantwoorden.

Sammy Sheldon

Hoe was het voor u om met de kostuums uit de comics aan de slag te gaan en op uw manier te bewerken voor een film?
In de stripboeken is Ant-Man erg in jaren ‘60-stijl. In die strips ziet zijn pak er dun en elastisch uit. We wilden er iets degelijks van maken en kozen voor leer. We wilden de jaren ‘60 sfeer wel behouden, maar er ook een modern uiterlijk aan geven, die past in de superheldenwereld van vandaag. We hebben naar pakken van NASA gekeken en daar elementen uit gebruikt. Het ziet er in ieder geval heel functioneel uit.

Wat zijn de elementen die jullie zelf hebben toegevoegd?
De rode delen op het Ant-Man pak waren bedoeld als een motief, als het oog van een vlieg. We wilden daar iets meer mee doen. We hebben daarom zilverkleurige rubberen elementen in een symmetrie toegevoegd. Plus allerlei buisjes die rond zijn lichaam lopen. Dat gaf een meer mechanisch uiterlijk aan hem. Ook zijn er kleine knopjes toegevoegd om het meer technische elan te versterken. Allerlei kleine dingetjes dus, met als doel om hem een meer geavanceerd uiterlijk te geven.

Hoe vond acteur Paul Rudd het om in dit gecompliceerde pak te moeten werken?
Paul Rudd als Ant ManPaul Rudd vond het geweldig. Het pak zit erg strak, maar er zitten veel verborgen ritsen en diverse lagen in verwerkt, zodat hij toch makkelijk kon bewegen. De armen zijn er los aangezet, zodat hij vrijuit zijn bewegingen kon maken. Rudd was ook erg geduldig. In het begin duurde het veertig minuten voordat hij z’n pak aan had. Dat hebben we later terug kunnen brengen tot zo'n 11 minuten. Eigenlijk heel snel, gezien het feit dat het een gecompliceerd pak was om aan te trekken. Maar hij vond het uiteindelijk toch vrij comfortabel zitten.

Wat maakt dit Ant Man pak anders dan andere kostuums die u voor Marvel-films heeft gemaakt?
Uiteindelijk zijn ze allemaal verschillend, is het niet? Het Ant-Man-pak is bedoeld om functioneel te zijn, gezien de aard van het verhaal. Het heeft kleine onderdelen dat er voor zorgt dat het pak krimpt. Het is niet hetzelfde als de andere pakken, die meer kracht uitstralen. Ze hebben allemaal hun eigen karaktereigenschappen en kleine foefjes. Allemaal bedoeld om het doel waarvoor ze dienen te versterken.

Als je de kostuums van Ant-Man, Yellowjacket en The Falcon met elkaar vergelijkt, wat maakt elk van deze dan anders?
The Falcon hebben we al in Captain America en Avengers - Age of Ultron gebruikt, dus daar hoefden we niet veel aan te doen. Dat kon zelfs niet, want dat zou niet geloofwaardig zijn. Het pak van Yellowjacket is op een heel andere manier bedacht. We hebben daarvoor een motion capture-pak gemaakt, met daarop gele strepen, die de gele delen van het pak voorstellen. Daarna hebben we een model op ware grootte gemaakt, met alles erop en eraan. Dus ook de mechanische elementen en de helm. Het model was een compleet pak, maar het is nooit gedragen. Tijdens de opnames werd het model als referentie gebruikt. De verschillende opnames - die van het pak en van de motion capture - werden later samengevoegd en zo ontstond dus het kostuum van Yellowjacket. Het was een andere manier om een superheld te maken. Het Ant-Man-pak hebben we helemaal zelf gemaakt. We hebben dertien pakken gemaakt, die allemaal gedragen konden worden. Het was volledig operationeel, inclusief werkende electronica met lichtjes en zo. Het was geheel compleet, dus geheel het tegenovergestelde van Yellowjacket.

Yellowjacket

Wat was uw grootste uitdaging bij het maken van het Ant-Man-pak?
De grootste uitdaging was om de hoeveelheid technologie en elektronica in het pak werkend te krijgen en dat alles op z’n plaats bleef als Paul Rudd het pak aanhad tijdens de opnames. Rudd moest namelijk nog wel vrij kunnen bewegen, dus de schouders bijvoorbeeld moesten heel soepel blijven. De helm mocht ook niet te simpel worden, maar moest juist een eenheid met het pak vormen. Het heeft me heel wat hoofdbrekens gekost en uiteindelijk ben ik zo’n zes tot acht maanden met het ontwerp bezig geweest.

U moet weer aan het werk, begrijp ik. Dank dat u even tijd heeft genomen om DVD.nl te woord te staan.

Graag gedaan!

Ant Man

Deel deze pagina

Lees meer