Recente artikelen

Laatste reacties

Michael Hamers  |  05-07-2016

Mooi artikel Michael! (y) Dankjewel Claudio!
Lees meer >

Michael Hamers  |  05-07-2016

Ik heb in de inleiding zijn achternaam nu vermeld. Was niet bewust weggelaten. De inleiding is vandeweek nog even herschreven en daardoor weggevallen. Thanks vo...
Lees meer >

Claudio Santulli  |  05-07-2016

Mooi artikel Michael! (y) In de Animation Reel onderaan staat zijn naam overigens wel vermeldt.
Lees meer >

rogue  |  05-07-2016

Als je zoekt op Little Freak, dan ben je er snel achter ;).
Lees meer >

Geef ook een reactie in dit topic!

Filteren

Tags

Meer >

Archief

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

Deel deze pagina

Van filmpjes maken in een Brabantse tuin naar werken aan Hollywood films

 cover

Edwin Schaap is een animator en regisseur met veel passie voor zijn vak. Hij heeft aan diverse grote producties gewerkt, waaronder Paddington, Dracula Untold, Jupiter Ascending, The Martian en TMNT 2. Ook heeft hij nationale en internationale prijzen gewonnen met zijn korte film Little Freak. DVD.nl sprak met hem.

Hoi Edwin. Bedankt dat je tijd voor ons wilde maken. Vertel eens wat over jezelf. Waar kom je vandaan? Hoe oud ben je? Waar woon je nu?

Ik ben geboren in Wanroij, een klein dorpje in Noord-Brabant. Ik ben 27 jaar oud en woon op dit moment weer even in Wanroij, maar wil graag weer naar Amerika.

Wanneer wist je dat je de filmwereld in wilde?

Van kleins af aan wilde ik acteur worden, dus vanaf de basisschool droomde ik al van een carrière in de filmwereld. Ik zat dan ook bij een toneelgroep in het dorp waar ik woonde. De interesse in het creëren van films begon pas echt toen ik een spreekbeurt hield over 'het maken van films'.  In een boek las ik voor het eerst over '3D' en wilde er meer over weten.

Wat heb je als kind allemaal al gedaan? Heb je toen al stappen in deze richting gezet of was dat toen helemaal nog niet aan de orde?

Vanaf mijn twaalfde groeide mijn interesse in 3D en speelde ik ook met verschillende 3D-pakketten. Ik had mijn droom om acteur te worden in Nederland op een gegeven moment maar opgegeven, maar ik was vastberaden 'iets' te doen in de filmindustrie. Op mijn veertiende kocht ik dan eindelijk mijn eigen camera en begon amateurvideo’s te maken. Remakes van Spiderman, King Kong, The Mask bijvoorbeeld. Langzaam groeide de interesse in 3D en begon ik animatie te studeren aan het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch, waarna ik verder studeerde op de HKU in Hilversum.

Er zijn misschien lezers van DVD.nl die ook in de filmwereld zouden willen werken. Heb je tips voor hen?

Hard werken! Dat klinkt als een open deur, maar dat is echt zo. Het is tegenwoordig erg makkelijk om online al aan de slag te gaan om dingen te leren. YouTube heeft letterlijk duizenden video’s waarvan je kan leren, in wat voor vakgebied dan ook. Je moet hard werken en veel leren om erin te komen. Jezelf bewijzen, maar voor diegenen die echt een passie ervoor hebben, moet dit geen probleem zijn. Als je al een studie volgt, laat dit dan niet je leidraad zijn. Ik bedoel, wacht niet op de opdrachten van de leraar, maar doe zo veel mogelijk vanuit jezelf. Wat ook wel kan helpen is om je op een gegeven moment te specialiseren in een specifiek vakgebied. Want als je heel erg goed bent in één specifiek ding, dan kan je makkelijker voor die positie solliciteren. Als je overal een beetje vanaf weet, kan het soms niet genoeg zijn, omdat de grote bedrijven vaak op zoek zijn naar specifieke rollen binnen het bedrijf.        

Je hebt een aantal prijzen gewonnen voor je korte animatiefilm Little Freak. Hoe is het idee voor deze korte film ontstaan?

Bij het afstuderen aan de HKU deed ik mijn Masters en daarvoor moest ik een thesis schrijven. De titel van mijn thesis was 'How to move to move us'. Ik was dus op zoek naar een manier waarop ik het publiek kon ontroeren in zeer korte tijd en meenemen in wat er allemaal speelde. Naast dat, was ik erg geïnteresseerd in karakters met iets eigenaardigs. Zoals bijvoorbeeld Benjamin Button of The Elephant Man. Ik heb wel meer dan twintig concepten geschreven waarbij het jongetje uit Little Freak iets overkomt waardoor het verdrietig wordt. Uiteindelijk kwam ik uit op dit korte verhaaltje. Het moest simpel blijven, aangezien ik het zelf allemaal wilde doen en het haalbaar moest zijn binnen dat schooljaar.

De stemmen en muziek in je eigen korte films zijn allemaal van hoog niveau. In de aftitelingen zie ik diverse namen voorbijkomen van mensen met wie je samenwerkte. Zijn zij nu ook allemaal werkzaam in de filmwereld?

De meeste klasgenoten waarmee ik heb samengewerkt aan Rooted zijn werkzaam in de 3D-industrie, maar niet de filmwereld geloof ik. De componist waarmee ik altijd heb samengewerkt, Vidjay Beerepoot, woont in Hollywood en is inderdaad werkzaam in de filmwereld. (Madagascar 3, Trippel Trappel, etc.) Het is altijd een genot om te zien hoe veel mijn films nog meer tot leven komen met zijn muziek.

Hoe gaat het in grote lijnen nou in z'n werk, zo'n animatiefilmpje maken? Wat heb je er voor nodig, behalve een rijke fantasie en een bepaalde visie? En hoe financier je zo’n project?

Je begint bij een idee dat je uitwerkt tot een script. Je probeert het zo kort en makkelijk mogelijk te houden, zodat het ook daadwerkelijk uitvoerbaar is. Dan maak je hier een storyboard voor. Een serie van tekeningen waarin je duidelijk maakt hoe elk shot eruit komt te zien. Van deze serie plaatjes kan je een video monteren, een 'Animatic'.  Hier plaats ik vaak al tijdelijke muziek onder, om de juiste sfeer te creëren. Dan maak je een ‘Previsualisation/Previs’. Daarin ga je al in 3D aan de slag en zie je duidelijker hoe de camera's bewegen etc. Dit is allemaal ruw en de karakters hoeven nog niet de uiteindelijke designs te hebben. (Voorbeeldje van de previs voor mijn short First Date).

Als dit allemaal goed werkt begin ik met animeren. Dit over en over en over, totdat het er goed uit ziet. Wanneer de montage écht vast staat begint de componist, Vidjay, de muziek te componeren en smelt alles samen tot één geheel. Als de animatie klaar is wordt het belicht en gerenderd. Dit betekent dat de omgevingen en karakters mooie schaduwen en kleuren krijgen. En dan is ie klaar! Ready for the festivals!

Doorzettingsvermogen is daarbij erg belangrijk. Niet opgeven en keihard blijven werken. Want alleen als harde werker val je op en krijg je dingen voor elkaar. Ook is het goed om de juiste mensen om je heen te hebben die feedback kunnen geven, of je kunnen helpen waar nodig.

Tot zover heb ik overigens nooit een budget gehad, omdat het meeste uit mezelf komt. Het kost vooral tijd. En voor muziek en geluid heb ik het geluk gehad dat dit zonder vergoeding werd gedaan.

Je hebt intussen ook een bijdrage geleverd aan een aantal grote filmproducties. Welke bijdrage aan die grote producties ben je tot nu toe het meest trots op en waarom?

Ik ben heel blij met mijn bijdrage aan Paddington. Het was een genot om aan die film te werken en ook het eindresultaat vond ik erg leuk! Maar het meest trots ben ik misschien toch wel op mijn werk aan Fantastic Beasts and Where to Find Them, de Harry Potter spin-off. Voor die film heb ik geen vfx animatie gedaan, maar de previs. Dus ik heb de camera’s mogen bepalen en hoe Eddie Redmayne en een ‘beestje’ zich gedroegen in een bepaalde scene. Ik heb het eindresultaat nog niet gezien, maar hoorde dat ze mijn keuzes precies zo hebben overgenomen in de film, dus dat vond ik wel heel vet! 

Je hebt intussen een indrukwekkend CV. ILM en Framestore zijn niet de minste spelers in de filmwereld. Hoe ben je bij deze bedrijven terechtgekomen?

Toen ik op de HKU zat heb ik mijn demo-reel opgestuurd naar 'CG Students Awards' en won ik een stage bij Framestore in London. Na mijn afstuderen ben ik teruggegaan en heb daar 2 jaar gewerkt. Daarna heb ik gesolliciteerd bij ILM Vancouver en daar heb ik aan TMNT 2 gewerkt.

Je korte films Robby, First Date, Rooted en Little Freak zijn echt kleine juweeltjes. Kunnen we nog eens een korte film van je verwachten? En ben je bezig met een nieuw project?

Dankjewel! Ja, ik wil heel graag weer een korte film maken, maar deze keer live action. Daar ben ik nu voor aan het schrijven.  Daarnaast ben ik ook rustig wat aan het schrijven voor een lange film over Little Freak. En dan ben ik ook nog aan het freelancen en bezig met een project van Colorbleed, een Nederlands bedrijf. 

Dankjewel voor dit interview. We hopen dat je nieuwe projecten net zo’n groot, zo niet groter succes worden als de vorige!

Heel graag gedaan!

 

Bezoek ook eens Edwin's site en YouTube kanaal 

 

Deel deze pagina

Lees meer